• Anonym (tanden)

Inflamation i tandköttet eller tandlossning ..ONT!!!

Hej, har slarvat med tandborstningen sen jag fick min dotter (4månader) och lite innan det.. nu när jag kännde att jag fick ta och ge mig så fick jag jätte onte i tand kötet på båda sidorna bak på framsidan av 3 kindtänder nere.. borstar och använder tandtåd 2 gånger per dag å det gör j*vligt ont just då och efter eller när jag äter mat.. Snälla har jag fått tandlossning ????
    Nån som har något tips spm kanske kan hjälpa mig vill inte mista mina täner är ju bara 20!!!

• Svar på tråden Inflamation i tandköttet eller tandlossning ..ONT!!!
  • helenvaupptaget

Tandlossning är väl gen betinkat? Har du detta i din släkt så löper du större risk att få det.
    Men många kvinnor som genomgår hormonförändringar får ont i tandköttet. Man ska sköta sin mun hygigen, framför allt vid graviditet, amning osv.

Jag kan inte ställa en diagnos, är varken läkare eller tandläkare.
    Men jag skulle tro att du har fått en inflammation i ditt tandkött...
    Borsta noga, med den mjukaste tandborste du kan hitta och gör detta två grr per dag. Använd tandtråd.

Du kan behöva ta bort tandsten med, hos en tandläkare/tanghygenist!

Jag hade en massiv inflammation/infektion i tandköttet i några år. Har fått lite olika mediciner för det, olika munskölj mm! Mitt visade sig ha med min sjögrens att göra. Torr i munnen, betyder en större risk för problem!

• Anonym (M)

Hade mycket ont längst bak i käken under flera veckor, det var visdomständerna som kom fram och det blev inflammerat för att jag inte kom åt att borsta i "fickan" som blev i tandköttet. Köpte bakteriedödande munskölj på apoteket och sköljde med, den innehåller över 90% ren etanol så det rengör verkligen. Vet du exakt var smärtan sitter kan du peta lite försiktigt med en tandsticka för att se om det är mat eller nåt som fastnat och orsakat inflammation, sen skölja. Det funkar för mig. Men du borde nog kolla upp det hos tandläkare med.

• helenvaupptaget

Frästen, har du någon huvudvärk?

• Anonym (tanden)

det är inte mellan tänderna det gör ont utan nedanför i tandköttet..
    borstar gör jag redan men det gör ju så ont att jag danasar runt i badrummet.. tandtråd använder jag oxå.

har ingen huvudvärk och det är inte där visdomständerna sitter utan längre fram på båda sidorna och på samma ställe..

• Anonym

Finns en bakteriedödande tandkräm på Apoteket, prova det. Köp specialborstar till, dvs vinkelborste och mellanrumsborstar (av rätt bredd). Kommer du inte åt Apoteket där du bor kan du handla i deras webbshop. Tandkrämen jag tänker på heter Corsodyl. Den är inte tänkt att ha långvarigt, du får kolla på produktbeskrivningen vad som gäller.

Svar på tråden Inflamation i tandköttet eller tandlossning ..ONT!!!