• beijer

hur gör jag '? snälla ge mig tips o råd

hejsan..

Min dotter är 2½ år.. o vi har börjar försöka avvnäja henne med blöjan..
    hon har både kissat o bajsat i pottan..
    o ibland går hon själv o sätter sig på pottan.. vi får fråga henne ofta om hon är kissenödig o bajsenödig o så..
    när vi åker bil har vi lagt ett skydd under hennes rumpa i fall hon kissar..
    det händer några olyckor om dagen. men det är väl sånt som tillhör..

min fråga är hur man ska göra när man lämnar dem till dagis ?
    kan man räkna med att dem hjälper till att träna henne?
    Hon kissar på pottan på dagis med.. men har ananrs alltid blöja..

kan man ta med pottan när man åker hem till folk eller ska man försöka gå henne att kissa på toa?`
    hon brukar inte vilja det..
    tar gärna emot alla tips o råd ja kan få hur man ska gå tillväga?
    o hur gör man när man ska åka längre sträckopr?
    o om man ska göra utflykter?

hoppas någin kan svara mig där ute...

mhv linda 

• Svar på tråden hur gör jag '? snälla ge mig tips o råd
  • Fjellan82

på vår förskola finns det en liten toalett som är avseddd för de små barnen...vi brukar säga till föräldrar att det är bra om det funkar hemma först innan man kör det på förskolan...sen hjälper man ju till genom att påminna osv...Vi har barn som gärna kissar på toaletten men som vill bajsa i blöjan och då säger de till hon e ganska liten än så du behöver inte stressa...så känn av henmne lite och ta det i hennes takt så ska du se att det fixar sig. alla barn är olika och det går olika fort men hon känner av att ni e stressade och kankse blir det själv oxå
    och e hon bekväm med pottan så självklart kan du ta me den...
    lycka till!

• beijer

tack för tipset.. 
    min dotter säger själv att hon inte vill ha någon blöja.. det är därflr som vi har fortsatt med det..
    anledningen att hion inte vill ha någon blöja är att hon hade en hemskklåda i nedre del.. hon kliade sönder blöjan o det visade sig var mask.. så verkar som hon förknipar det med blöjan.. så hon tar av sig blöjan själv på morronen o sen säger att hon vill ha trosor.. men som sagt d händer juh någon olycka per dag..
    men tänkte tala om d på dagis imorron så får vi se vad dem säger..
    ska skicka med lite extra kläder i fall  dem låter henne vara utan blöja.. 
    hon har varit utan blöja i 4.-5 dagar
    hon får ta vilken tid på sig som hon behöver..
    men känner att vill hon sluta så e det juh bara bra.. f
    blir lite minder blöjbyten för min del då ja har en till liten tjej här hemma =)

• sahara sahara

Nu är min dotter yngre, och inte blöjfri, men vi har ofta pottan med. Ska vi åka långt har vi med den för att kunna stanna vid vägrenen om det behövs (hon är inte jätteförtjust i att hänga i knävecken längre). De flesta av våra vänner har potta i badrummet, så där lånar vi, och våra föräldrar har köpt egna att ha hos sig.

Vill barnet kissa på toaletten är det ju bättre, men hellre släpa med pottan än att barnet ska tvingas kissa på sig.

Och på vår förskola erbjuder de potta ett visst antal gånger om dagen, och har sagt att det bara är att säga till om vi vill att de ska börja "köra hårdare".

Do something scary - the payoff is awesome!
  • MammantillO

Prova denna http://potette.com/ !!

Vi köpte en i England och har den alltid med oss i bilen!  :) Har inte funnit den nånstans i Sverige änn, men hoppas den kommer :)

• beijer

Idag så ringde vi faktiskt Dagis innan vi skulle lämna henne hur dem ville att vi skulle göra..
    O vi fick skicka henne med trosor=) Men skulle skicka med ett par extra.. fast dem kommer sätta på henne blöja när dem är ute för då har dem kan dem inte ha koll på det..
    Så ska bli spännande o se hur det har gått för henne nu när hon varit där=)Hoppas att det ska funka..
    Jag tror vi får släppa med oss pottan =)..
    hon har kissat på toan någon gång men vill helst på pottan..

hur har ni gjort när ni har åkt bil på längre sträckor? tagit på blöja ?

Svar på tråden hur gör jag '? snälla ge mig tips o råd