• Rödklövern

Smörjer ni in er 6 månaders med solskydd?

Jag vet att rekommendationen är att man inte ska göra det men jag undrar om ni gör det ändå.

Vi är ute mycket och jag försöker hålla honom i skuggan men det är svårt, speciellt när man åker vagn, trotts parasoll...snart lär det ju bli varmare och man vill ju kunna ta av lite kläder så han inte får värmeslag

Vi ska åka till kreta när han är 9 månader...då kommer det smörjas iaf...

• Svar på tråden Smörjer ni in er 6 månaders med solskydd?
  • Linda1976

Nej, det gjorde jag inte. Det är inte bra med kemikalier på så små, och det går ju att ha tunna kläder på dem. Och trött på parasoll? Tja, det får man hacka i sig.

Ang solsemester: Köp heltäckande soldräkt, solbrillor med snodd i nacken samt keps med nackskydd. 

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Hugooo

Jag smörjer in min 6 månaders. Har en vänninna som nyss fick utbildning i detta område och då rekomenderades att smörja in barnen, med ett ganska tjockt lager , ca 3mm, och ofta.

• Floff

Jag smorde inte heller. Man får snällt acceptera att inte vara i silen så mycket när de är så små. Men om solen nuddar huden några sekunder när du typ svänger med vagnen, det dör han inte av. Däremot kan du ju rikta parasollet om du går länge åt samma håll liksom.

Linda1976: Vart hittar man solglasögon med snodd? Det vill jag ha till min 1,5-åring!

• Linda1976
    Hugooo skrev 2011-05-09 22:12:04 följande:
    Jag smörjer in min 6 månaders. Har en vänninna som nyss fick utbildning i detta område och då rekomenderades att smörja in barnen, med ett ganska tjockt lager , ca 3mm, och ofta.
    Låter väldigt mysko, rek är att inte smörja förrän i 1årsåldern. En 3 månaders bebis ska inte vara i solen alls, och ska inte smörjas.
  • LilaRos

Nej.. gjord einte det. solhatt, t-shirt och kortbyor fungerade fint. ofta sov sonen i vagnen och då var det suflett upp med en stor sarong över. Den kunde jag även ha över när sonen var vaken, han gillade visst färgerna.
    Sen valde vi skuggplatser när vi skulle sitta utomhus.

• hannis

Nej nej nej! Tunna kläder och skugga kör jag på. Inga kemikalier på min bebis!

• Lindreas
    Hugooo skrev 2011-05-09 22:12:04 följande:
    Det där låter jättekonstigt. Vad var det för utbildning? Större barn är det klart man smörjer in, men inte barn som inte ens fyllt ett år.

Ts, jag smörjer inte min 7-månaders, han får vara i skuggan och har långärmat på sig. Den lilla sol han får på händerna till exempel skadar inte.
  • Toddes mamma

Nej, så små barn ska var i skuggan. 

• Hugooo

Hon är sjuksköterske studerande och hade praktik på vc där de fick utbildning under hennes praktiktid.. Om jag förstod det hela rätt så sa de väl att visst tar cellerna i huden upp krämen men att det var bättre än att utsätta huden för sol. Men det finns ju inte särskilt mycket forkning i ämnet..

Jag valde att använda solkräm innan min vänninna kom hem och berättade om utbildningen. Även om man håller sig i skuggan och skyddar med kläder så nås barnen alltid av lite sol. Särskilt händer och ansikte ( på utb hade de rekomenderat vantar om man inte ville smörja sitt barn :) ).

• Lindreas
    Hugooo skrev 2011-05-09 22:42:43 följande:
    Hon är sjuksköterske studerande och hade praktik på vc där de fick utbildning under hennes praktiktid.. Om jag förstod det hela rätt så sa de väl att visst tar cellerna i huden upp krämen men att det var bättre än att utsätta huden för sol. Men det finns ju inte särskilt mycket forkning i ämnet..

Jag valde att använda solkräm innan min vänninna kom hem och berättade om utbildningen. Även om man håller sig i skuggan och skyddar med kläder så nås barnen alltid av lite sol. Särskilt händer och ansikte ( på utb hade de rekomenderat vantar om man inte ville smörja sitt barn :) ).
    Men är du säker på att det verkligen handlade om spädbarn?
  • Hugooo

Vet inte helt säkert på hur gammla barn det gällde men iaf att det gällde 6månaders, kanske inte yngre?  Men som jag sa så sa dom ju också att det saknas forskning, så jag förstår alla som inte vill smörja in sina barn.. + att det här är ju vad personalen får lära sig på just denna vc, kanske är andra rekomendationer runt om i landet...
    Men det man vet är att de flesta som får hudcanser har  utvecklat genen för det innan 18års ålder, och oftast under småbarnsåren... 

• miljarden
    Hugooo skrev 2011-05-09 22:42:43 följande:

Sol är ju inte farligt i sig. Det är bränna man ska akta sig för. Och det går ju att vara utomhus utan att barnet bränner sig.
  • Linda1976
    Floff skrev 2011-05-09 22:12:54 följande:
    Jag smorde inte heller. Man får snällt acceptera att inte vara i silen så mycket när de är så små. Men om solen nuddar huden några sekunder när du typ svänger med vagnen, det dör han inte av. Däremot kan du ju rikta parasollet om du går länge åt samma håll liksom.

Linda1976: Vart hittar man solglasögon med snodd? Det vill jag ha till min 1,5-åring!
    Polaroid! http://www.polaroideyewear.com/en/Collection/productdetail.aspx?id=4676&col=4&_page=
  • Emelie1991

När vi va i USA va min son 6 månader.Då var de soligt och väldigt varmt och ibland faktiskt rätt svårt att undvika solen helt. Då tänkte ja att det är ju bättre att smörja in än inte alls, specielltn är den är svår att undvika

• Natulcien

Nej, ingen solkräm på min son!! Han är 6 mån.

I sommar blir det solskydd i form av kläder och skugga.

Och liiiite sol dör inga spädbarn av, så länge man inte bränner sig.

Svar på tråden Smörjer ni in er 6 månaders med solskydd?