• tvåbarnsmor89

hur fixar ni tiden på neo?

Min son föddes i onsdags i vecka 31+4. i morgon skrivs jag ut från sjukhuset då jag anses som frisk och i och med att sjukhuset ligger i samma län som mig så ska jag behöva pendla 8mil enkel väg varje dag till och från sjukhuset om jag ej bet för patienshotel själv. detta fram tills det är dags för familjerum då han ska lära sig amma, vilket de idag tror är om 2-3v
    Vi har en son på 4år hemma också... sambon började jobba idag så från igår har jag varit själv..
    hade en dipp igår då jag grätt hela dagen... (skuldkänslorna för sonen hemma, behöva ligga på sjukhus, att inte få med sig min son hem....)
    Hur fick ni göra?
    Hur ofta befan ni er på sjukhuset..
    kommer bli en dyr bensinräkning om jag ska pendla 16mil per dag(han är värd var enda krona men ändå..)
    vad gjorde i på sjukhuset..
    en "vanlig dag" nu när jag är inlag ser ut:
    vaknar 7 äter och duschar pumpar ur
    går till neo avd vid 9 då är ronden klar och lill fisen ska ha mat. då får han ligga kängeru oftast till 12målet(ev blöjbyte och lite tvättning emellan) sitter i avskärmat båss
    sen äter jag lunch och pumpar ur mellan 13-14
    sen blöjbyte och matdags igen då får han ligga kängeru igen till 17 då jag har middag. sen från 18-19 ev 21 ligger han kängeru och blir matad 18-21 sen tar jag natten.. alltså sitter helt själv i mitt lilla bås.. får ej prata med andra nu när han ligger på intensivneotalavd de säger det blir bättre när han kommer till lättneo om 1-2v....

• Svar på tråden hur fixar ni tiden på neo?
  • Eber
    tvåbarnsmor89 skrev 2011-05-09 22:12:29 följande:
    Min son föddes i onsdags i vecka 31+4. i morgon skrivs jag ut från sjukhuset då jag anses som frisk och i och med att sjukhuset ligger i samma län som mig så ska jag behöva pendla 8mil enkel väg varje dag till och från sjukhuset om jag ej bet för patienshotel själv. detta fram tills det är dags för familjerum då han ska lära sig amma, vilket de idag tror är om 2-3v
    Vi har en son på 4år hemma också... sambon började jobba idag så från igår har jag varit själv..
    hade en dipp igår då jag grätt hela dagen... (skuldkänslorna för sonen hemma, behöva ligga på sjukhus, att inte få med sig min son hem....)
    Hur fick ni göra?
    Hur ofta befan ni er på sjukhuset..
    kommer bli en dyr bensinräkning om jag ska pendla 16mil per dag(han är värd var enda krona men ändå..)
    vad gjorde i på sjukhuset..
    en "vanlig dag" nu när jag är inlag ser ut:
    vaknar 7 äter och duschar pumpar ur
    går till neo avd vid 9 då är ronden klar och lill fisen ska ha mat. då får han ligga kängeru oftast till 12målet(ev blöjbyte och lite tvättning emellan) sitter i avskärmat båss
    sen äter jag lunch och pumpar ur mellan 13-14
    sen blöjbyte och matdags igen då får han ligga kängeru igen till 17 då jag har middag. sen från 18-19 ev 21 ligger han kängeru och blir matad 18-21 sen tar jag natten.. alltså sitter helt själv i mitt lilla bås.. får ej prata med andra nu när han ligger på intensivneotalavd de säger det blir bättre när han kommer till lättneo om 1-2v....
    Vi låg på Neo och då hade jag ett eget rum där och vår son låg i ett annat rum, sen började jag ha honom lite på dagarna och mot slutet även på nätterna...
    Men det är viktigt för mjölkproduktionen att du är nära ditt barn och gärna sitter jämte barnet när du pumpar för att få igång mjölken...
    Men det är väldigt ensamt där, jag pratade mycket med personalen och senare även andra mammor, men det är jobbigt när tiden kommer då alla blir utskrivna och en annan är kvar hela tiden...
    kram på dig, och tro mig, man orkar mycket mer än man tror :)
  • Eber

P.S sålänge ni är inskrivna på Neo har bägge föräldrarna rätt till tillfällig föräldrapenning Skrattande

• mina12

När vår dotter föddes, så var både jag och pappan hemma - det tror jag gör stor skillnad. Då kan ni avlasta och finnas till för varandra och ni får även lite mer tid till storesyskonet hemma. Passa på att vara hemma båda två om ni har råd!

• Lilla Ls mamma

Hej,

Vad gäller bensinräkningen så kolla med kuratorn på sjukhuset, vet inte om det gäller alla kommuner men när vår son var inskriven på neo men jag var utskriven från sjukhuset så hade vi rätt till reseersättning. Värt att kolla upp.

Lycka till!

• knäppisen

VI hade betydligt närmare till Neo. Ca 10-15 minuters promenad, 5 min med cykel. Oerhört skönt.

Jag gick dit vid 7-tiden på morgonen. Var där till 14.30 då jag gick o hämtade storasystern på dagis för att hinna umgås med henne.
    Då kom oftast sambon till sjukhuset istället för mig o satt känguru ett par timmar. Sen åkte han hem vid 17.30 vi åt middag ihop hela familjen. Sen vid 18-tiden åkte jag till neo igen och stannade till 22-nånting. Så höll vi på i nästan 5 veckor innan vi fick rum på Neo. Då var jag där dygnet runt ett par dar innan vi fick åka hem med lillkillen.
    Han föddes v 29+0 o storasyster var då nästan 2,5 år.

• tvåbarnsmor89

vi fick ett familjerum igrå så inatt ska han få börja sova med mig(sambon kommer i morgon då mormor tar storebror) sen så är det tänkt att han ska lära sig hålla värmen(hur lång tid tar det) ligger nu på värme bädd...
    sen ska han lära sig amma...

• Niiskuneiti

Det viktiga är att du eller pappan är där med barnet så mycket som möjligt, hudkontakt är väsentligt. Man har rätt till tillfällig föräldrapenning så din sambo behöver inte jobba (om han inte måste det av nån annan anledning).

Vi var med vår dotter hela tiden, men fick inte sova med henne vilket var plågsamt. Först efter ca 2 ve fick vi ett rum där vi kunde bo alla 3. Innan dess kom vi till avdelningen tidigt efter att vi ätit frukost och gick tidogast vid 21-22. Var vill man hellre vara än med sitt barn?

Ni har ju ett till barn så det är svårt att vara där båda två hela tiden, men då kan ni ju turas om lite.

Svar på tråden hur fixar ni tiden på neo?