• goldfish

Axilur / Drontal

Jag har alltid använt axilur när jag har avmaskat mina katter, idag var sambon och handlade avmaskningsmedel och fick med sig Drontal hem istället.
    Jag har precis för mig att det är någon skillnad på dessa och att axiluren ska vara bättre, att just det är anledningen till varför jag alltid använt axilur innan.

Någon som vet vad det kan vara jag har hängt upp mig på?

Kan tillägga att det är innekatter, som endast går ut i koppel med oss.
    (vi går med katterna i koppel)

• Svar på tråden Axilur / Drontal
  • softin

Jag har för mig att Axilur tar kål på både larver och maskar, medan Drontal bara ger sig på vuxna maskar. Kan det vara det du menar?

• Muminmamman

Axilur har ett bredare spektra, dvs det tar fler sorsters mask, men Drontal tar de vanligast förekommande.
    Dessutom bbehöver du ju bara ge Drontal vid ett tillfälle i stället för som med Axilur i tre dagar.
    Jag tycker själv att Drontal är att föredra. Kanske har din sambo blivit rekommenderad av receptarien/farmaceuten att köpa Drontal.

• Beloved

behöver inte ens katter ett bred spektra så ska man avstå ifrån det

• frineur

Det finns ingen anledning att avmaska en katt som är inomhus till vardags och bara går ut i koppel. Precis som man rekommenderar till hund så är det smart att vänta med avmaskningen tills man faktiskt vet att djuret har mask och då rikta preparatet mot den mask man sett. Axilur och Drontal slår båda mot alla möjliga maskar och vi vill inte ha resistens i onödan. Och så slipper man slagsmål med katterna...

• Squeezetoy

håller med frineur, avmaska aldrig i onödan, vi vill inta ha resistenta maskar!!

• goldfish

Det är det att i höstas när vi var borta i 2 veckor så lämnade vi dem till svärföräldrarna på landet och där är de vana att få gå lösa.
    Nu har de magrat en del, och den ena kräks väldigt mycket (dock syns ingen mask)
    så veterinären bad i första hand att vi skulle prova avmaska katterna.
    Det är det som är anledningen!

Och ja, det var hon på apoteket som rekommenderade dem till honom.
    Men en gång förut när jag fick hem kattungar med så mycket mask att det inte gick att avmaska dem på ett normalt sätt, så var jag hos veterinären och då sa hon något om avmaskningsmedel som i fortsättningen fick mig att välja axilur istället för något annat.

• goldfish

I övrigt är de innekatter menar jag

• Jenny S

Rekomendationerna är ju faktiskt enl vet att innekatter som går med koppel ute ibland ska avmaksas 1ggn/år.
    Fast, det kanske är mer för att vi som är ägare har en fömåga att dra med oss lite skit in!?

Men de ska bara avmskas 1ggn/år om man inte ser mask i avföringen annars så klart...
    Resistenta maskar är inte kul.....

För att återgå till medlen...
    Axilur är ju både starkare och bredare men fyyyy så dåliga mina katter blev av det! Dessutom behövde vi slåss om det hela i tre dagar!!
    Drontal är enkel och bra. Bara en behandling!
    Det gillas härhemma iaf!!

• Sara 1982

Det är lika viktigt att avmaska en innekatt som en utekatt. De kan få mask av våra skor mm. Jag rekomenderar att ni använder Axilur för det är bäst. Jag har använt andra sorter och min katt blev jätte sjuk för att han inte blev av med maskarna...

• goldfish

Ja, det är ju det som är fördelen med Drontal att det bara behövs en dag, så för den sakens skull är det väldigt positivt.
    Men nu kommer det att märkas hur det är och hur det går och om drontalen visar sig vara bra eller inte.
    Man kanske bara skulle sluta vara så enkelspårig och våga prova annat

• Sofia86

Det stämmer som andra sagt att Axilur tar fler sorters mask än Drontal. Jag har fått rekomendationen (när apotekets Axilur var slut) att ge Drontal men också ett medel som heter Banminth. De ska komplettera varandra bra. Eftersom dina katter har symtom på mask är det nog bra att ta bort allt med en gång.

Har man katter som är kräsna och inte vill äta sin medicin så är Flubenol det bästa. Lika brett spektrum som Axilur men smakar inget alls, bara att blanda med lite mjukmat så äter de glatt.

• frineur

Nej, Drontal och Banminth kompletterar inte varandra. De är båda verksamma mot rundmask hos katt men Drontal tar även bandmask. Katterna får inte msk för att vi drar in skit! De får mask för att de äter möss och fåglar ute.

Men goldfish, eftersom katterna varit ute och din veterinär tycker du ska börja med avmaskning så gör det, men ta inte axilur utan prova med Drontal om inte vet har sagt annat. Det är bättre att lyssna på en vet än att kolla här, även om det nu ibland kan vara så att man råkar få svar från en livs levande veterinär...

• Tikka

Bara ett litet råd... Det går att få information om dessa läkemeddel på www.fass.se och där länkar man vidare till djurläkemedel. Då kan man själv läsa, men man kan väl prova det nya läkemedlet när man ändå köpt det. Eftersom det är "rekommenderat" av någon på apoteket är det ju inte farligt menar jag! Lycka till!

Svar på tråden Axilur / Drontal