• Juuiz

Gå och bada med 3 åring-orolig.

Ja, jag har inte mycket jag oroar mig för. Är en rätt så bondförnuftig mamma.
    MEN. Fattar inte varför vatten ger mig "the chills.."  Själv var jag fisken i vattnet som liten och har inget minne av att nånting skulle hänt som skapat denna oro.

Är alltså otroligt orolig att bada med min 3 åriga son. Ifjol var vi på ett utomhusbad redan i Maj, nu närmar sig de tiderna igen. Han var helt galen då, bara kasta sig ut i vatten. Och sjunker ju som en sten. Som om han trodde han kunde simma..

Alltså jag behöver hjälp med - HUR ska jag bada med honom? Skall jag bara låta honom kasta sig ut och komma under ytan också för att sen plocka upp honom. Jag vet ju att jag inte får visa min oro och föra den vidare till honom. Men det är SÅ obehagligt ju!
    Är det så här ni andra gör? Har gjort?
    Vi har inte gått på babysim vilket jag tycker är synd nu. Speciellt för min egen del. Flört

Ja, hoppas på bra praktiska svar så jag kan vara laddad inför denna badsäsong. Glad
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Gå och bada med 3 åring-orolig.
  • WimZy

Köp ordentliga simpuffar, så flyter han upp igen. :)

• Kimban

Kan han inte ha någon flyt grej? Som puffar på armarna eller liknande, Han är ju ändå såpass "stor" nu.

• Juuiz

Ja - har funderat på det där med puffar... Vissa säger absolut inte då de inte lär sig ta sig upp själva och så. Men jag lutar mig faktiskt mot att "det skiter jag i" bara han han KOMMER UPP. Tungan ute

Men, okej ni har alltså bara låtit dem gå under ytan och inte panikerat över det.. Skrattande Åh, har så svårt med att "förstår han verkligen att inte ta ett andetag sen under ytan..". usch ja..
    Tack för svaren.
    Flera med tips? Glad

• Busflickan

Armpuffar tycker jag är ovärderligt då min 3 1/2 åring vill ge sig ut på djupt vatten (och blir skirarg om jag håller i henne), vill hoppa, bada i höga vågor osv. Jag skulle inte lita helt på dem dock, utan håller mig i närheten, men upplever att armpuffarna ger mig lite säkerhetsmarginal.

• Ramborg

Puffar låter bra. Kolla också om det finns någon simskola som tar så små, inte för simningen utan för vattenvana och badvett.

• Disco

Simpuffar, simring, det finns ju massa bra alternativ. Jag och min sambo lät vår treåring börja i simskola nu i vintras, då var han dryga tre år. Minisim hette det och det handlar om mer vattenvett än just att lära sig simma. Mer att behärska vatten och bli vattenvan. Lära sig att doppa huvudet utan att bli rädd, att ta sig upp, se under vattnet etc. HUR bra som helst! Och babysim har INGET med att göra hur barnet beter sig senare i livet i vatten så var inte ledsen för att ni inte gått i det!!!!!Sök på din ort via Svenska livräddningssällskapet om de har nån minisimkurs hos er till hösten, de lär sig massor om både vattenvett, livräddning, sol och bad och strandvett! lycka till i sommar! Puffar på!

• Amazina

Jag röstar också på armpuffar! Vi har ett uppvärmt utomhusbad granne med vår bostad och var redan förra sommaren då dottern var 1,5 jättemycket i barnpoolen. Hon är ganska försiktig (lagom) av sig och plaskar där hon bottnar. Däremot litar jag inte en sekund på de andra barnen i poolen som springer, kastar hårda bollar, stänker vatten. Nu är dottern lite mer än 2 år och är redan hyfsat vattenvan. Jag kommer köra på armpuffar i barnpoolen (hon bottnar ej på djupaste stället) och verkligen försöka lära henne vattenvett i sommar. Göra övningar och leka med cyklop, doppa huvudet lite mm mm.

• Juuiz

TUSEN Tack alla fina för era svar! 

Jag har precis anmält min son till en lek-simskola i sommar. Han skall få lära sig lite "bad-vett" och respekt för vatten. Och puffar skall jag inhandla. Och sen försöka att inte ha för mycket ångest kring vatten i sommar. Istället bara njuta. Glad 
    Trevlig sommar till er alla! 

• Comolla

Jag skulle inte låta min tre åring bada med enbart armpuffar. De är väl egentligen till som stöd för de som lär/lärt sig simma men ännu kanske inte orkar helt själv?

Vi har en kombinerad grej med både armpuffar och en man fäster runt bröstet. Den är helt kanon! Med den kan han hoppa från trampolin och kommer upp på en gång.

• skånegås

Jag tycker du ska visa en del av din oro för honom. Vatten är faktiskt riktigt farligt om man inte kan simma!! Berätta för honom!!

• PerG
    Juuiz skrev 2011-05-10 07:45:10 följande:
    Men, okej ni har alltså bara låtit dem gå under ytan och inte panikerat över det.. Skrattande Åh, har så svårt med att "förstår han verkligen att inte ta ett andetag sen under ytan..". usch ja..
    Tack för svaren.
    Flera med tips? Glad
    Förhoppningsvis testar han bara att ta ett andetag under ytan en enda gång och sen lär han sig att det inte är speciellt trevligt... ;)... Bara du är beredd att ta emot så han inte ger sig ut på såpass djupt vatten att han får panik och inte kommer upp så är nog en kallsup inget att oroa sig för!
  • Juuiz
    Comolla skrev 2011-05-12 11:20:50 följande:
    Jag skulle inte låta min tre åring bada med enbart armpuffar. De är väl egentligen till som stöd för de som lär/lärt sig simma men ännu kanske inte orkar helt själv?

Vi har en kombinerad grej med både armpuffar och en man fäster runt bröstet. Den är helt kanon! Med den kan han hoppa från trampolin och kommer upp på en gång.
    Nej absolut inte men kan va skönt med lite hjälp så han inte sjunker som en sten liksom.. Så absolut står jag/vi ju där bredvid honom i vattnet! :)
    skånegås skrev 2011-05-12 11:24:37 följande:
    Jag tycker du ska visa en del av din oro för honom. Vatten är faktiskt riktigt farligt om man inte kan simma!! Berätta för honom!!
    Ingen dålig poäng.. lite oro kan ju bara göra gott. Har talat med en simlärare som mena att man verkligen ska vara sträng då det kommer till att bada, vatten och så.. Och genom det lär de sig att respektera vattnet..
    PerG skrev 2011-05-12 11:26:42 följande:
    Förhoppningsvis testar han bara att ta ett andetag under ytan en enda gång och sen lär han sig att det inte är speciellt trevligt... ;)... Bara du är beredd att ta emot så han inte ger sig ut på såpass djupt vatten att han får panik och inte kommer upp så är nog en kallsup inget att oroa sig för!
    Ja gud, jag är där så snabbt att han knappt hinner under.. ;D Men sak va lite coolare den här sommaren. Snabb men inte panikslagen liksom. :D
Svar på tråden Gå och bada med 3 åring-orolig.