• Snåjtis

Skostorleksproblem

Jag har beställt skor åt barnen från Brandos, och tog de storlekar dom just nu har (har mätt fötterna). Men när jag får hem skorna ser jag att det står inne i skon skostorlekar (olika länder) samt även angett i cm. Vad betyder detta cm? Är det innermåttet på skon eller är det hur stor foten bör vara? Har försökt mäta med måttband men det är skitsvårt!

Nån som vet?

• Svar på tråden Skostorleksproblem
  • Snåjtis
    Griffelfot skrev 2011-05-10 09:52:30 följande:
    Den storlek foten ska vara
    skumt att dom skriver ut det så.. man fattar ju absolut inte (eller så är jag trög haha). Hur vet du att det är så?
  • Guld gossarnas Super Mamma

nä,är det verkligen fotens mått och inte skons innemått???
    köpte skor där ifrån med och plussade på för växtmån,fick hem skon och dessa passade fint.,gick på barnens fotmått + växtmån och beställde skor med rätt innemått. 

HAR VÄRLDENS VACKRASTE BARN!
  • Snåjtis
    Guld gossarnas Super Mamma skrev 2011-05-10 10:33:56 följande:
    nä,är det verkligen fotens mått och inte skons innemått???
    köpte skor där ifrån med och plussade på för växtmån,fick hem skon och dessa passade fint.,gick på barnens fotmått + växtmån och beställde skor med rätt innemått. 
    Det står ju inte på deras sida vad det är för mått. Min flickas fot är 14,2 cm. Inne i skon står det 14.
  • tessan27

Om du inte har någon mätsticka ta ett sugrör och stick ner i skon och mät med. Dem skor som jag vet att det står vad fotes längd bör vara är Converse skor annars vet jag inte.

• Eddam

Kan du inte ta loss innersulan och ställa foten på? Då ser du ju om det finns iaf 1 cm växtmån..

Snåjtis skrev 2011-05-10 11:31:30 följande:
    Det står ju inte på deras sida vad det är för mått. Min flickas fot är 14,2 cm. Inne i skon står det 14.
    Den skon skulle jag räkna som för liten.. 
  • Griffelfot

Nu vet ju inte jag vilka skor du köpt men i en del stå cm för fotens mått. Prova att ta ur sulan och mät, annars kan du ta ett sugrör och stoppa ner i skon och sen mäta sugröret så får du innermått. Då ser du om det stämmer med angivna cm

♥Elliot 10/11-08♥ Bloggar på griffelfot.blogg.se/
  • Snåjtis
    Griffelfot skrev 2011-05-10 11:40:52 följande:
    Nu vet ju inte jag vilka skor du köpt men i en del stå cm för fotens mått. Prova att ta ur sulan och mät, annars kan du ta ett sugrör och stoppa ner i skon och sen mäta sugröret så får du innermått. Då ser du om det stämmer med angivna cm
    jag har köpt märket "skechers". Jag har testat mäta med måttband men ska pröva med sugrör, eller köpa en sån där mätare om det finns nånstans...
  • Guld gossarnas Super Mamma

Den skon skulle även jag räkna som för litet isf,med fotmått på 14,2 cm och skomått på 14cm,man ska ju iaf ha minst 1,5cm till växmån inne i skorna då de tas i bruk.

HAR VÄRLDENS VACKRASTE BARN!
  • k girl

När vi köpte sommarskor till sonen hade vi en mätsticka och skoinnermåttet varierade mycket både på storlek och med vad som stod inne i skon. Vi skulle ha stl 21 till sonen enligt måttbandet - men fick gå upp till storlek 22 på både gympaskor och sandaler. På sandalerna var det t om så att stortån nådde ända fram.

• Cocarola

Det är fotens "idealmått" för den skostorleken som avses. Står måttet 14 cm inuti, och barnets fot är 14,2 cm betyder det att växmånen är 2 mm mindre än standard - helt OK alltså! Men det är en bra ide att köpa en mätsticka för innerlägg av skor, alla skor anger inte innermått, och det kan variera stort mellan olika märken.

• Cocarola

Ps. Glömde skriva att detta gäller bara när måttet är angivet i cm, står det JP är det japanska storlekar, och då stämmer det inte alls centimetermässigt med vare sig fotens mått eller innermåttet.

• Anne69

Mätsticka finns i skoaffären. Annars är ju sugröret supersmart

• Snåjtis
    Cocarola skrev 2011-05-11 00:04:41 följande:
    Det är fotens "idealmått" för den skostorleken som avses. Står måttet 14 cm inuti, och barnets fot är 14,2 cm betyder det att växmånen är 2 mm mindre än standard - helt OK alltså! Men det är en bra ide att köpa en mätsticka för innerlägg av skor, alla skor anger inte innermått, och det kan variera stort mellan olika märken.
    Jag gick på en skoaffäör och frågade helt enkelt, hon som jobbade där sa att om det står angivet i cm så är det skons innermått. Hon sa dock att det ibland kan vara lite fel, så det bästa är att mäta själv. Jag köpte mig en mätsticka och det stämde ungefärligt, med andra ord alldeles för små för min dotter.
  • Cocarola

Även om det troligtvis ska finnas en gemensam standard för storlekar, så tycks det variera mycket mellan olika märken. Ska man beställa på nätet så är det lättast om man köper ett märke vars storlekar man redan känner till. Mätstickan är jättebra att ta fram med jämna mellanrum för att kontrollera att skorna inte blivit för små (iallafall om man som jag köper alltför många skor åt barnen för att komma ihåg innanmåtten utantill!). Hoppas du får byta storlek kostnadsfritt!

• Dr Mupp
    Cocarola skrev 2011-05-11 00:04:41 följande:
    Jag har aldrig stött på en sko där fotens idelamått st i skorna utan står det ett mått i skorna så är det skornas innermått och ja jag har kontrollmätt med mätsticka.
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Snåjtis
    Cocarola skrev 2011-05-12 10:15:51 följande:
    Även om det troligtvis ska finnas en gemensam standard för storlekar, så tycks det variera mycket mellan olika märken. Ska man beställa på nätet så är det lättast om man köper ett märke vars storlekar man redan känner till. Mätstickan är jättebra att ta fram med jämna mellanrum för att kontrollera att skorna inte blivit för små (iallafall om man som jag köper alltför många skor åt barnen för att komma ihåg innanmåtten utantill!). Hoppas du får byta storlek kostnadsfritt!
    Det är både fri frakt och fri retur så det är helt perfekt, jag tror dock att det blir en vända på stan istället för att kolla.. lättare så!
  • Cocarola
    Dr Mupp skrev 2011-05-13 05:14:54 följande:
    Jag har aldrig stött på en sko där fotens idelamått st i skorna utan står det ett mått i skorna så är det skornas innermått och ja jag har kontrollmätt med mätsticka.
    Converse? Googla på Mondopoint System (ISO) så står det exakt hur det fungerar. Eller, borde fungera, verkar inte följas av alla i verkligheten. Japanska storlekarna verkar följa Mondopoint systemet, med ca 5 mm rörelsevidd, vilket är ok för vuxna, men de har ingen extra växmån för barn så då blir det svårare att räkna ut vilken storlek man ska köpa. Önskar det fanns bara en enhetlig standard!
  • Barbabok

Jag har Skechers i vuxenstorlek och där anges skons innermått i cm, inte fotens. Köpta i USA. Har även ett par äldre Skechers köpta i Sverige, samma där.

Svar på tråden Skostorleksproblem