• Magdis

Saffran till en 1,5 åring?

Hej!
    Får en 1,5 äta luccebullar med saffran?
    Har just läst att saffran är giftigt och inte ska ges till små barn. Min Skrotta är 19 månader och har vid de tillfällen jag gett henne luccebullar ÄLSKAT dem. Det är inte så mycket hon verkligen tycker om så jag var så glad att äntligen hittat något hon vill ha... Hon har bara fått smaka lite vid tre tillfällen så det kan väl iallafall inte vara någon fara...?

• Svar på tråden Saffran till en 1,5 åring?
  • Piaf

Magdis:
    Hade jag ingen aning om, att det inte var bra för barn.

• ljusrosa

Det visste inte jag heller. Mina barn har fått det runt 1,5-årsåldern.

• Magdis

Nä, inte jag heller. Man blir ju alldeles kall. Läste det i apotekets tidning. Men allt so stoda var "saffran är giftigt och inte ska ges till små barn" och att hundar kan bli sjuka av det.

• ljusrosa

Men tror du verkligen att saffran blir giftigt i bullarna? Det blir ju så lite man får i sig??

• Magdis

"men allt som som var skrivet" skulle det vara

• Magdis

ljusrosa: Jag vet inte! Jag hoppas inte det. Jag hoppas också på att någon här inne vet och kan svara! Det borde ju inte vara det -då borde ju t.ex. BVC varna för det....

• Lot

hittade det här på www.expressen.se/index.jsp&a=221316

Allmänläkare Per Ove Lind svarar:

"Saffran är vår populäraste julkrydda. Den består av torkade märkesflikar från en blommande krokus (Crocus sativus), som odlas i väldiga mängder bl a i Spanien. För att få ett enda gram saffran behövs hundratals blommor! Så det är inte underligt att saffran är den dyraste av kryddorna. Och det är nog en av förklaringarna till att saffran av tradition nästan bara används vid julen hos oss, man hade inte råd med saffran övriga året.
    Men i sydligare länder använder man saffran i många maträtter under hela året, tänk bara på en av Spaniens nationalrätter, paellan! Saffran innehåller dels det gula färgämnet crocin, dels luktämnet safranal som gör att saffransbröd luktar så gott.
    Det är sant att saffran är giftig. Om ett litet barn får tag på ett paket saffran och sätter i sig bara några tiondels gram, så kan det bli allvarligt förgiftat! Så förvara alltid saffran och andra kryddor så att barn inte kan komma åt dem! Men törs man då låta barn äta lusse- katter? Ja, bakat bröd med saffran är ofarligt, bl a därför att den lilla mängd saffran man använder blir rejält utspädd i den stora degen. God jul!"

/Lotta

• ljusrosa

Tack för det svaret!!! Nu kan man lugnt ge en bit lussebulle ibland.

• Lot

oj, såg att ngn redan skrivit in länken

/Lotta

• invo

Det var väl tur eftersom min 1-åring tycker det är smaskens med lussebullar, och jag aldrig funderat på att det skulle vara farligt.

Svar på tråden Saffran till en 1,5 åring?