• Anonym (nilla)

Venlafaxin dosering..till er som vet

är 75 mg lite ? äter det nu och har gjort i över en vecka. Bytte från 100 mg sertralin vilket jag inte mådde bra på, började bli nedstämd och få ångest igen, när jag varit uppe i 100 mg sertralin i två månader.
    Därför fick jag venlafaxin utskrivet och äter nu bara 75 mg.
    Kan man jämföra 100 sertralin med 75 mg venlafaxin ?
    alltså jag förstår inte riktigt hur jag ska göra, bör jag inte höja dosen till 125 mg venlafaxin nu om jag efter en vecka på 75 mg inte mår bra ?

usch.

jobbigt det är det här

• Svar på tråden Venlafaxin dosering..till er som vet
  • Anonym (Venlafaxin)

Det tar mer än en vecka innan du märker nån förbättring med ny medicin. Vad har du fått för instruktioner av din läkare?
    Själv så går på 225 mg sen ett bra tag tillbaka, det funkar för mig och är den mest effektiva doseringen.

• Anonym (nilla)
    Anonym (Venlafaxin) skrev 2011-05-10 11:56:19 följande:

Det tar mer än en vecka innan du märker nån förbättring med ny medicin. Vad har du fått för instruktioner av din läkare?
    Själv så går på 225 mg sen ett bra tag tillbaka, det funkar för mig och är den mest effektiva doseringen.

jag har fått instruktionen att när jag var nere på 50 mg sertralin, så skulle jag börja på 75 mg vnlafaxin, alltså 50 setralin plus 75 mg venlafaxin i tio dagar, har gjort det nu, och känner mig på dåligt humör mest, inte glad, nedstämd och sur är jag, inte så roligt.. och efter tio dagar ska jag skippa sertralinet och bara ta 75 mg venlafaxin, nu idag har jag BARA tagit 75 mg venlafaxin, så jag har nu slutat med sertralin helt.
    hur sjtton kommer jag må nu då med ännu mindre dos.... ännu mer nere...förmodligen.

äh jag vet inte, kan inget om denna medicinen. jag ska stå på 75 mg verkar det som läkaren tycker. förstår inte varför jag inte kan få gå upp på 125 mg istället när jag är så nere...
  • Anonym (nilla)
    Anonym (Venlafaxin) skrev 2011-05-10 11:56:19 följande:

Okej, du känner ingen ångest alls på den dosen ? är det en hög dos vet du det ? 225 mg låter så mkt , men det är kanske inte det ? huvudsaken att det hjälper iafall. Bra att det fungerar för dig. Jag kommer väll med få höja, vilket jag vill, om inte 150 mg hjälper mig, vilket jag står på just nu. Men det fungerar inte än...
    Jag väntar och hoppas på effekt snart, känner mig nedstämd och så.
  • Dojdan

Det är inte alls möjligt att jämföra dosen på olika mediciner. Jag åt tidigare 20 mg Fluoxetin och när jag bytte över till Venlafaxin (som jag äter nu sedan ett halvår) så fick jag 75 mg som grund-dos. Jag tyckte det lät jättemycket, men det är sååå himla olika vilken medicin det är. 

Efter 1 vecka kan du inte se ett färdigt resultat. Du bör nog avvakta i alla fall 1 månad innan du ser hur det egentligen fungerar för dig. Det blir ju en övergång och kroppen måste hinna anpassa sig.

Ser nu att det var några veckor sedan du skrev inlägget, hur mår du nu? 

• Anonym (nilla)
    Dojdan skrev 2011-06-01 00:00:38 följande:
    Det är inte alls möjligt att jämföra dosen på olika mediciner. Jag åt tidigare 20 mg Fluoxetin och när jag bytte över till Venlafaxin (som jag äter nu sedan ett halvår) så fick jag 75 mg som grund-dos. Jag tyckte det lät jättemycket, men det är sååå himla olika vilken medicin det är. 

Efter 1 vecka kan du inte se ett färdigt resultat. Du bör nog avvakta i alla fall 1 månad innan du ser hur det egentligen fungerar för dig. Det blir ju en övergång och kroppen måste hinna anpassa sig.

Ser nu att det var några veckor sedan du skrev inlägget, hur mår du nu? 
    hej tack för ditt svar . Jo nu har jag tagit 150 mg i , vad kan det vara, 3 veckor... jag känner mig något bättre men inte på långa vägar, jag får kämpa för att hålla oro borta.. och ångest tankar, men jag försöker läsa mycket självhjälps böcker med nu, varje dag läser jag lite om hur man håller ångest borta och bearbetar sitt inre och sina ankar, bra böcker jag har beställt, och jag använder mig av tipsen från böckerna, man ska försöka tänka positivt :) men lätt är det inte. Men jag känner att tabletterna hjälper något, men jag vet inte.. känner mig inte riktigt bra än.. något nedstämd och orolig som sagt. pratat med min läkare över telefon och han sa att vi ska ge det 3 veckor till sen se om det behövs en höjning.
  • Anonym (Ont i halsen)

Ni som käkat Venlafaxin länge har ni känt av något ont i halsen och muntorrhet?

Jag har käkat detta sedan i februari och jag har haft ont i halsen i snart 2,5 månad. Det är inte halsflus eller någon annan bakterie fr det har jag kollat. Är sedan så himla torr i munnen också. Någon fler?

• Anonym (nilla)
    Anonym (Ont i halsen) skrev 2011-06-01 11:47:00 följande:
    Ni som käkat Venlafaxin länge har ni känt av något ont i halsen och muntorrhet?

Jag har käkat detta sedan i februari och jag har haft ont i halsen i snart 2,5 månad. Det är inte halsflus eller någon annan bakterie fr det har jag kollat. Är sedan så himla torr i munnen också. Någon fler?
    ja det blir man. jag är torr i munnen jämt, det är en biverkning som brukar hålla i sig under hela tiden man äter venlafaxin, även sertralin och andra mediciner. inget ont i halsen däremot .
  • Dojdan
    Anonym (nilla) skrev 2011-06-01 11:25:30 följande:
    hej tack för ditt svar . Jo nu har jag tagit 150 mg i , vad kan det vara, 3 veckor... jag känner mig något bättre men inte på långa vägar, jag får kämpa för att hålla oro borta.. och ångest tankar, men jag försöker läsa mycket självhjälps böcker med nu, varje dag läser jag lite om hur man håller ångest borta och bearbetar sitt inre och sina ankar, bra böcker jag har beställt, och jag använder mig av tipsen från böckerna, man ska försöka tänka positivt :) men lätt är det inte. Men jag känner att tabletterna hjälper något, men jag vet inte.. känner mig inte riktigt bra än.. något nedstämd och orolig som sagt. pratat med min läkare över telefon och han sa att vi ska ge det 3 veckor till sen se om det behövs en höjning.
    Jättebra att du läser böcker och söker lösningar på sina problem - bara genom att göra det kan jag lova dig att du kommer att bli fri från din ångest! Du har viljan och kämpar, och på det kommer man långt. Jag gjorde faktiskt precis likadant som du (jag ville testa Allt innan jag började med medicin). Det var en bok som hjälpte mig enormt mycket: Befriad från ångest av Lucinda Bassett. Den boken fick mig att inse mycket saker som fick mig att bli bättre. Vet att den finns billigt på Adlibris om du är intresserad!

Se medicinen som en hjälp på vägen - inte som en lösning. Även om man äter medicinen så måste man göra det mesta jobbet själv. Det är tungt just nu, men du kommer att växa så otroligt mycket på vägen!

2004 började min ångest bryta ut ordentligt, idag kan jag näst intill alltid göra precis det jag vill utan att känna mig begränsad av min ångest. Det kan vara i vissa perioder om det händer något jobbigt (som nu när mina föräldrar håller på o separerar samtidigt som jag har otroligt mycket på jobbet) som ångesten blir ett störande moment för mig igen. MEN jag kan hantera den otroligt mycket bättre idag.

Testa spikmatta om du inte gjort det! När jag känner mig orolig i kroppen så brukar jag lägga mig på den och brukar efter några minuter känna hur lugnet kommer över mig. Testa gärna att lägga dig på den i ett mörkt rum med avslappnande musik för att lättare kunna stänga av utevärlden och slappna av.

Och en sak till, utmana din ångest och pressa sina gränser MEN lär dig att hitta vart din gräns går så att du inte pressar dig för mycket. Det är en fin balans det där som man bara kan hitta genom att testa sig fram. Ungefär som när man tar körkort och ska lära sig vart kopplingen tar.

Lycka till och säg bara till om du har några fler frågor som du tror att jag kan svara på.

Kramar 
  • fijalar

De e svårt de där med att hitta lagom dos. Livet går ju upp å ner med ibland kan det behöva ökas en period om nån kris bryter ut. Jag har åxå stått på sertralin. Funka ej. Venaflaxin är rätt ok, står på 300 nu. Började på 75. Vanligt tror jag är 150-225!? Kompl. Den med 100mg. Serocuell. Funkar bra. Mycket mindre ångest å humörsvängningar. Har haft många djupa Depp. Ångest, panik. Äntligen känns de som det går åt rätt håll. Serocuell är en anti psykotisk med. Men har visat sig vara bra för Depp å ångest i låga doser. Hörde innan jag fick den om va vården hade för erfarenheter av den å de sa samma alla... Man märker direkt om den funkar el ej! Inga halv mesyrer. För mig va den bra, märkte skillnad som dag å natt efter första dan jag tog den.

• Anonym (liten varning)

Vill bara göra dig medveten om att efexor/venlafaxin likställs med heroin när du ska sluta med den. Fruktansvärda utsättningssymtom!!!!   Sertralin och venlafaxin kan inte likställas. Så gör allt i din makt att inte gå på den för länge! Den är dock en väldigt bra medicin men bör användas med försiktighet. Ät flour tabletter för munntorrheten. Önskar dig lycka till!!!

Svar på tråden Venlafaxin dosering..till er som vet