Anonym (nilla) skrev 2011-06-01 11:25:30 följande:
hej tack för ditt svar . Jo nu har jag tagit 150 mg i , vad kan det vara, 3 veckor... jag känner mig något bättre men inte på långa vägar, jag får kämpa för att hålla oro borta.. och ångest tankar, men jag försöker läsa mycket självhjälps böcker med nu, varje dag läser jag lite om hur man håller ångest borta och bearbetar sitt inre och sina ankar, bra böcker jag har beställt, och jag använder mig av tipsen från böckerna, man ska försöka tänka positivt :) men lätt är det inte. Men jag känner att tabletterna hjälper något, men jag vet inte.. känner mig inte riktigt bra än.. något nedstämd och orolig som sagt. pratat med min läkare över telefon och han sa att vi ska ge det 3 veckor till sen se om det behövs en höjning.
Jättebra att du läser böcker och söker lösningar på sina problem - bara genom att göra det kan jag lova dig att du kommer att bli fri från din ångest! Du har viljan och kämpar, och på det kommer man långt. Jag gjorde faktiskt precis likadant som du (jag ville testa Allt innan jag började med medicin). Det var en bok som hjälpte mig enormt mycket:
Befriad från ångest av
Lucinda Bassett. Den boken fick mig att inse mycket saker som fick mig att bli bättre. Vet att den finns billigt på Adlibris om du är intresserad!
Se medicinen som en hjälp på vägen - inte som en lösning. Även om man äter medicinen så måste man göra det mesta jobbet själv. Det är tungt just nu, men du kommer att växa så otroligt mycket på vägen!
2004 började min ångest bryta ut ordentligt, idag kan jag näst intill alltid göra precis det jag vill utan att känna mig begränsad av min ångest. Det kan vara i vissa perioder om det händer något jobbigt (som nu när mina föräldrar håller på o separerar samtidigt som jag har otroligt mycket på jobbet) som ångesten blir ett störande moment för mig igen. MEN jag kan hantera den otroligt mycket bättre idag.
Testa spikmatta om du inte gjort det! När jag känner mig orolig i kroppen så brukar jag lägga mig på den och brukar efter några minuter känna hur lugnet kommer över mig. Testa gärna att lägga dig på den i ett mörkt rum med avslappnande musik för att lättare kunna stänga av utevärlden och slappna av.
Och en sak till, utmana din ångest och pressa sina gränser MEN lär dig att hitta vart din gräns går så att du inte pressar dig för mycket. Det är en fin balans det där som man bara kan hitta genom att testa sig fram. Ungefär som när man tar körkort och ska lära sig vart kopplingen tar.
Lycka till och säg bara till om du har några fler frågor som du tror att jag kan svara på.
Kramar