• vildljus

Bädda i Emmaljunga Quadrolift

Hejhej!

Nu har vi fått hem vår barnvagn till lillen, som är beräknad att komma om ca tre veckor. Vi har en Emmaljunga Citycross med Quadrolift och nu undrar jag lite över hur man kan bädda den under sommaren?

Jag hittade den här tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-11/m53438434-1.html
    men den handlar om att bädda liften på vinterhalvåret.

Det jag undrar och gärna vill ha svar eller tips om är:
    Kan man lägga ett litet lakan direkt i liften? Eller blir det kanske trassligt om man inte har en madrass att fästa det runt? Kan man lägga i en tunn madrass (var hittar man en sån)? Eller en filt som man viker som en madrass, eller blir det alldeles för varmt under sommaren? Ska man ta ur det mjuka skinnet/fällen som är i liften under sommaren när man bäddar? Och vad ska man då ha i botten av liften? Vi har en tanke om att bädda med ett svalt och skönt lakan i botten av liften, en liten kudde och en filt över bebisen när det är kyligt. Själva "locket" till liften tänkte vi inte använda när det är som varmast. Har vi tänkt knasigt eller missat nåt? Tips och kommentarer från er som har bäddat Quadrolift eller annan mjuklift på sommaren mottages tacksamt!!! Tack på förhand från en som är gravid och allmänt förvirrad över sin barnvagn... haha! Flört
  • Svar på tråden Bädda i Emmaljunga Quadrolift
  • vildljus

Finns det ingen som har bäddat sin Quadrolift
    eller använt mjuklift under sommarhalvåret
    och vill ge mig lite tips??? Solig

• HMV

Hej!

Jag funderar också på hur jag ska bädda Quadroliften. Jag funderar på att lossa dragkedjan runt fällen och därigenom kunna fästa ett lakan. Jag funderar också på att ha plastad frotté i för att skydda fällen. Men blir plastad frotté för varmt nu på sommaren? Antagligen använder man sällan "locket" nu på sommaren utan bäddar med filt beroende på vädret.

Många "små" funderingar såhär i väntan på bebisen!

Jag har BF 28 maj, när har du?

• Hoppfullheten

Hej!
    Köpte just en begagnad EL duolift, ser dock ut som den på din bild. Har annars en citykorg som jag haft till storebror.
    Funderar oxå lite på hur jag ska bädda, min har stålbågar runt botten och upp till handtagen, vilka jag tycket är lite hårda in ifrån.
    Har testat att lägga i en tunn skumgummimadrass och även tänkt sy "typ spjälsängaskydd" av ännu tunnare skumgummi och lägga runt om. Känns som det blir lite mer ombonat . Såg att teutonia hade något slags babyinlägg till liggdelar/mjukliftar, men tänkte jag kanske kunde sy något liknande. Har dock inte BF förrän 29 aug.

Plastad frotte skulle jag inte rekomendera till sommaren i liften, det blir ofta väldigt varmt i vagnen. En babykudde för vagn/vagga och ett luftigt/fluffigt täcke tyckte jag var bra tiil min son som föddes i april och låg i vagn på sommaren. Ha bara en tunn body utan ben så kan du hellre byta täcke/ta av om du går in eller ut eller om det blir varmare eller kallare. Så slipper man klä av och på bebisen hela tiden.

• vildljus

Hej!

Jag har nu bäddat vagnen, med hjälp av erfarna kompisar som själva har bäddat sina vagnar, och jag har även frågat min barnmorska om lite råd.

Jag bäddade vagnen med den mjuka teddy/päls-liknande sidan inåt i liften, och i botten la jag ett skyddslakan för att skydda vagnen om olyckan skulle vara framme. Jag frågade barnmorskan om det skulle bli för varmt och hon sa att det kommer det inte att vara så länge man inte lägger det direkt under lakanet till bebisen (det samma gäller när man bäddar spjälsängen - skyddslakanet bör ligga under en tunn bäddmadrass som kan tvättas i maskin). Över skyddslakanet använde jag täcket vi köpt till vagnen (vanlig storlek på täcket för vagn/vagga) och vek det dubbelt och vips hade vi en liten madrass i liften. Över det bäddade jag som vanligt med ett underlakan, en liten tunn kudde med mjukt örngott och en mjuk bomullsfilt som täcke. Under sommaren behöver man sällan ett tjockare täcke utan kan när det blir kyligare på kvällar och liknande lägga över "locket" till liften eller ytterligare en filt. Om man har "locket" på liften ska man ofta känna efter så att det inte blir för varmt för bebisen, vilket det oftare blir än för kallt...

Det är de tips och råd jag fått från vänner och min snälla barnmorska, och nu är vi redo för bebis! Flört

• vildljus
    HMV skrev 2011-05-18 09:19:30 följande:
    Hej!

Jag funderar också på hur jag ska bädda Quadroliften. Jag funderar på att lossa dragkedjan runt fällen och därigenom kunna fästa ett lakan. Jag funderar också på att ha plastad frotté i för att skydda fällen. Men blir plastad frotté för varmt nu på sommaren? Antagligen använder man sällan "locket" nu på sommaren utan bäddar med filt beroende på vädret.

Många "små" funderingar såhär i väntan på bebisen!

Jag har BF 28 maj, när har du?
    Glömde helt att svara! Tungan ute
    Jag har BF 2 juni, så det kan bli när som helst... Din kanske redan har kommit? Spännande!
    Lycka till!!! Skrattande
  • 201201232

Jag har vanliga kläder på bebisen och bäddar inte i liften. Har en filt vid behov, men oftast är han klädd för det väder som råder och behöver inte något extra. Har tvättat den en gång också när vår katt utsatte den för en "olycka" i badkaret. Fungerade fint. 

• HMV
    vildljus skrev 2011-05-26 13:23:30 följande:
    Glömde helt att svara! Tungan ute
    Jag har BF 2 juni, så det kan bli när som helst... Din kanske redan har kommit? Spännande!
    Lycka till!!! Skrattande
    Nej, tyvärr har bebisen inte kommit än... Jag väntar och längtar! Fint att läsa dina tips om bäddningen. Lycka till nu!
  • Stora B

Tar upp en gammal tråd med förhoppning om fler tips Skrattande. Väntar smått i början av juli och har köpt en Nitro city och en Quadrolift, men det slog mig att den är svårbäddad... iaf om man vill ha ett typ "skyddslakan".

Ni som bara har en quadrolift hur skulle ni bädda en varm sommardag?

• daimstrut

Jag vände sidan med fällen nedåt, bäddade med en vanlig handduk som jag vek in under kanterna och ibland hade jag ett lakan ovanpå, ibland bara handduken.

Svar på tråden Bädda i Emmaljunga Quadrolift