• SailorGirl

Fönster i bostadsrätt - Vems ansvar?

Vem ansvarar för fönstren i en bostadsrätt? Föreningen, eller bostadsrättsinnehavaren? Vi har ett par fönster som kärvat sedan tillträde, men det är inte förrän nu när det börjar bli varmt som vi behöver öppna dem, så vi har inte gjort något åt dem. Servicebolaget som står för underhåll var tveksamma, men skulle återkomma. Själv vill jag gärna ha svart på vitt ifall konflikt skulle uppstå (eller slippa skämmas för att jag stridit för något som var fel...)

Det enda jag hittat på nätet som nämner fönster gäller målning av fönster i samband med ROT-avdrag, men i vårt fall handlar det ju om en "nedsatt funktion", möjligen pga eftersatt underhåll (där vi själva förvisso tills nu inte agerat).

• Svar på tråden Fönster i bostadsrätt - Vems ansvar?
  • SailorGirl

Men var hittar man information? Det finns i mitt tycke inget i bostadsrättslagen som säger något om det, men vad jag minns så är allt som "sitter fast", typ fönster och ytterdörren något föreningen sköter.

• Strö lite socker

Jag skulle också gärna vilja veta!

• klocka

Bostadsrättshavaren ansvarar i normalfallet för det mesta vad gäller fönster, förutom yttre målning, t ex bågar, glas, beslag och tätningslister. Det kan variera, men skall stå i förenings stadgar vem som står för det. Ofta är det beskrivet som brf-innehavaren inomhus och brf utomhus.

Jag tror inte att föreningen i ert fall skulle stå för det.

Svar på tråden Fönster i bostadsrätt - Vems ansvar?