• Toadstool

Förvara dricka utanför kylskåp när den en gång varit kyld - blir den dålig?

Ja, det är frågan! Om man har kylt dricka, till exempel en PET-flaska med påskmust, och sedan tar ut den ur kylsklåpet för att förvara den någon annanstans men ej där det är kallt, blir den dålig då?

Min man hävdar att har man en gång svalt drickan så måste den alltid stå så kallt, annars blir den dålig. Jag är osäker. Det är ju ingen kylvara... men.. ja, jag vet inte.

Vad säger ni??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-10 15:41
    Flaskorna har inte varit öppnade.

• Svar på tråden Förvara dricka utanför kylskåp när den en gång varit kyld - blir den dålig?
  • SVejsan

Det ända som blir dåligt är Mjölk, viss färsk juice osv, men kolsyrad dryck/öl blir inte dålig vid förvaring i rumstemperatur eller i sval.
    Är det "varmt" så kan ju iofs hållbarheten förkortas, att förvara en cola i en bil (vid 50grader på sommarhalvåret) är ju inte bra oavsett om den varit nedkyld   

• Hoppfull84

det spelar ingen roll om den varit kyld innan, den kan förvaras i rumstemp. men har man öppnat förpackningen ska det mesta förvaras kallt.

• Toadstool

Precis, detta gäller givetvis om den INTE varit öppnad. Då kan det väl inte vara någon fara att ta ut den? Ska transportera den till Norge några timmars bilfärd och nu är frågan om vi kan ta ut drickorna ur kylen utan att de blir dåliga!

Tack för svaren. Fler bud??

• BuoBä

Ja, ni kan ta ut dem, och dricker ni inte upp dem på vägen kan ni stoppa dem i en kyl igen och spara dem till hemresan.

• BuoBä

Tänk på importerad läsk och öl. Den har säkert varit med om diverse olika temperaturer, på lager, i lastbilar, på båt eller flyg, på ett nytt lager, i en ny lastbil och sen i butik. 

• Toadstool
    BuoBä skrev 2011-05-10 15:47:22 följande:
    Tänk på importerad läsk och öl. Den har säkert varit med om diverse olika temperaturer, på lager, i lastbilar, på båt eller flyg, på ett nytt lager, i en ny lastbil och sen i butik. 
    Good point. Hur som helst så är det ju rätt så kallt i en långtradare på vintern och alla drycker ställer ju inte kallt direkt efter det.
  • carnitas01

Din man vet inte vad han pratar om.
    Jag undrar mest vad han tror ska hända med en översockrad läskedryck och med konserveringsmedel.

• Jisse

Jag skulle säga att det nog går alldeles utmärkt att låta även en öppnad flaska förvaras både i kylen och i rumsvärmen. Jag har gjort det flera gånger utan problem. Det är ju mest bara socker i sådana drickor.

Svar på tråden Förvara dricka utanför kylskåp när den en gång varit kyld - blir den dålig?