Akut hjälp! Bra valpfoder tips tack
Behöver tips på ett BRA valpfoder (Inget billigt skit tex på maxi) och med mera fett i.
Behöver tips på ett BRA valpfoder (Inget billigt skit tex på maxi) och med mera fett i.
Beror helt på vad det är för ras! Men jag gav ett foder avsett för min ras då hon var valp, plus matrester! Fråga uppfödaren, kolla med veterinärer.
Hundmaten på Maxi etc är minst lika bra som den dyra, jag hörde ett radioprogram där olika veterinärer hade testat vad som var i hundmaten och vilken som var mest prisvärd etc, då kom de fram till att den billiga som säljs på matvaruaffärer är minst lika bra och ibland bättre än de hysteriskt dyra märkena som säljs hos veterinärer och i djuraffärer!
vad har du för ras? Hur gammal är valpen?
Valpar magrar av lite när dom växer på höjden och är på väg mot unghundar, unghundar kan se riktigt spinkiga ut innan dom sätter muskler och lite hull.
Jag är förespråkare för BARF (kolla gärna www.jipotimas.se) men pga för liten frys och begränsat med utymme så äter vår hund nu färskfoder (Klass plus) och det är så långt från BARF jag vill gå, torrfoder har inte smakligheten och de andra goda egenskaperna jag finner i mitt färskfoder.
Jag har provat många torrfoder, de har alla utlovat hög energitäthet och goda råvaror, men mina hunda har inte blivit så snygga av dom, jag vill ha sunda muskler och fin päls och så ska det märkas på hundens eneginivå när den är laddad med bra mat.
OM jag skulle ge torrfoder så skulle jag ge Standardt eller Orijen, de funkade bäst på mina hundar av de torrfoder jag prövat. Jag ger ALDRIG matrester, annat än lite lite överkokt pasta eller ris, ibland någon potatis och ett kokt ägg, däremot så gör min mamma hemgjort hundgodis som är överlägset (strimlad torkad lever).
Bry dig inte om valpen ser mager ut, mår den bra f.ö?
Själv är jag noga med att inte ge mat med spannmål i.
Var försiktig med foderbyte på en sån ung hund, i värsta fall får den diarré och det kan vara oerhört jobbigt att få bort...och i värsta fall får du sätta den på svält och DÅ blir den verkligen mager (om än tillfälligt)
Min senaste valp åt doggy hos sin uppfödare och jag fick ge honom det också en period tills han var avnänjd, men det kändes konstigt då jag är noga vad jag stoppar i jyckarna.
Matrester är dumt då det finns en hel del hundar inte ska äta som vi äter som tex lök och salt som vi gärna har på vår mat.
Eukanuba får vår valp. han fick det sen vi fick honom vid 7 v. Idag är han ca 4 mån och väger nästan 12kg. Eukanuba är bra för alla rasser, fast kanske inte så bra för plånboken :)...
BARF, finns inget bättre oavsett ålder eller ras, lite pyssel som hundägare dock.
jag kör med Axess för min valp och det går utmärkt :)
har en amstaff/rottweiler blandning och fodern hjälper till mycket och bygga upp hans muskler :)
Man ska helst inte byta foder på en hund det första året om inte hunden blir sjuk av maten, ser hunden smal ut, ge mer mat.