• Anonym

Slutat äta men går upp i vikt?

Hur är det ens möjligt att jag nästan har slutat äta sen 10-12 dagar och kommer nog inte ens upp i 1000 kalorier per dag men ändå går jag inte ner i vikt utan upp? Igår åt jag 800 kalorier och idag hade jag gått upp 200 gram. Jag tycker jag borde ha tappat kanske 1 kg på den här tiden men jag ligger kvar på samma vikt som vanligt och ibland lite högre. Hur går anorektiker ner i vikt?!

• Svar på tråden Slutat äta men går upp i vikt?
  • Carisma95

Förmodligen har din kropp går ner i svältläge och "suger åt sig" allt som bara går! Varför äter du så lite?
    Bara för att hålla igång kroppens vitala organ krävs ca 1200 kcal! (generellt räknat).

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Anonym
    Carisma95 skrev 2011-05-10 15:26:52 följande:
    Förmodligen har din kropp går ner i svältläge och "suger åt sig" allt som bara går! Varför äter du så lite?
    Bara för att hålla igång kroppens vitala organ krävs ca 1200 kcal! (generellt räknat).
    För att jag vill tappa ett par kilo och det GÅR inte fast jag tränar och äter vettigt. Sen läste jag att kosten står för det mesta av viktnedgång och då tänkte jag att om jag äter väldigt lite ett tag så borde jag gå ner. Kan det vara för att jag ska få mens om några dagar som jag inte tappar vikt?
  • Anonym

man ska inte jämföra sin vikt från dag till dag. det beror så på hur mcyekt vätska/maginnehåll osv man har och vilken tid på dygnet man väger sig osv. gör istället ett överslag vecka för vecka så ska du se att du totalt för veckan minskat i vikt.

men instämmer med förgående det finns inget att vinna på att svälta. 800kalorier låter sjukt lite, risken finns att kroppen ställer in sig på svält och suger åt sig allt som en svamp. ät tre mål mat om dagen (bara en lagomliten portion, inga jättelass) och rör på dig minst en timme om dagen så kommer det hända grejer utan att du behöver svälta

• FlikkanZombie
    Anonym skrev 2011-05-10 15:24:27 följande:
    Hur är det ens möjligt att jag nästan har slutat äta sen 10-12 dagar och kommer nog inte ens upp i 1000 kalorier per dag men ändå går jag inte ner i vikt utan upp? Igår åt jag 800 kalorier och idag hade jag gått upp 200 gram. Jag tycker jag borde ha tappat kanske 1 kg på den här tiden men jag ligger kvar på samma vikt som vanligt och ibland lite högre. Hur går anorektiker ner i vikt?!
    Hur går anorektier ner i vikt? skämtar du med mig? Det var nog den dummaste jämförelsen jag läst på länge, det är stor skillnad på att försöka tappa några kg (eller många om du är väldigt stor) och att svälta sig till döds.
    ~Saga Elina & Lowa Maria~
  • Pickeli

Svältkost brukar vara effektivt de första 3-4 dagarna då kroppen rensas på vatten och avföring etc. Sen börjar den suga upp allt fett och all mat den kan få och helt stänga av förbränningen och viktiga funktioner i kroppen (du börjar känna dig svag, trött osv) eftersom den förberer sig för svält. Efter någon vecka börja du bryta ned musklerna och lagra fet och då kommer du tappa lite i vikt men bli lönnfet istället. Och innan dess har du lagt ned dieten, och vad händer då? Kroppen fattar inte att det är över och kommer fortsätta hamstra ett tag. Därav går man upp i vikt till samma eller mer.

Varför i hela friden äter du då lite?

• Carisma95
    Anonym skrev 2011-05-10 15:29:19 följande:
    För att jag vill tappa ett par kilo och det GÅR inte fast jag tränar och äter vettigt. Sen läste jag att kosten står för det mesta av viktnedgång och då tänkte jag att om jag äter väldigt lite ett tag så borde jag gå ner. Kan det vara för att jag ska få mens om några dagar som jag inte tappar vikt?
    Mens kan säkert påverka lite, men det beror ju på (just som anonym skriver ovan) att kroppen samlar på sig vätska.
    Tycker absolut du ska MÄTA dig istället och inte väga dig. Absolut inte så ofta som du gör! Det är otroligt olika från dag till dag. Mät dig istället och väg dig max varannan vecka.

Hur ser din ät och träning ut på ett ungefär (om man får fråga)?
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Pickeli

Kosten står för den största delen kalorier såklart. Därav är det lättare att justera kosten för viktnedgång än att enbart träna sig dit. En kombination av båda är dock att föredra för en hälsosam och ihållande viktnedgång.

• Anonym

Jag väger mig alltid samma tid varje dag och jag har inte gått ner ett gram sen jag började. Jag har gått upp och ner 200 gram men det är allt så det svänger bara på 200 gram från dag till dag.

• Anonym

Men jag äter ju vettigt. Fullkornsprodukter, wokade grönsaker, ägg av olika slag, bönor. Jag är vegetarian. En läsk kanske slinker ner och lite choklad men jag brukar aldrig komma upp i 1500 kalorier per dag hur jag än äter för det mesta. Jag har ett stillasittande jobb och kunde kanske träna mer. Som det är nu tränar jag kondition 45-60 minuter 5 gånger i veckan kanske.

• Pickeli

Hur länge har du ätit såhär?

Svar på tråden Slutat äta men går upp i vikt?