• Amazina

Kan man träna zumba efter förlossningen??

Jag har fått mina magmuskler "okejade" av barnmorskan men man ska ju egentligen fortfarsande inte jogga eller träna "studsande" sporter med hopp mm som belastar bäckenbotten. Ikväll går ett zumbapass på mitt träningscentrum och jag är så himla sugen på att gå. Jag har dock aldrig tränat zumba och vet ej om det är hopp och så inbakat i passen. Någon som vet?

• Svar på tråden Kan man träna zumba efter förlossningen??
  • singstar76

Jag skulle inte rekommendera zumba om läkarna sagt att du inte ska studsa och jogga. Det är mycket höftrörelser och vridningar samt hopp/vridningar eller vad man ska kalla det.

• Miss Cee

Jag skulle säga att det är en hel del rörelser i zumba som belastar bäckenet, och gör det jobbigt om man haft foglossning. Iaf så har jag känt av det tom ett år efter förlossningen när jag testat zumba.
    Just det där med att stå med fötterna brett isär och röra höfterna osv.

Jag skulle sparat zumban ett tag till.

• Amazina

Jag gick dit och kollae genom fönstret när jag stod på crosstrainern. Det var nog tur att jag inte valde zumban. Hade för det första aldrig pallat med det konditionsmässigt efter 9 mån stillasittande, men även med tanke på hoppen. Men om några veckor kanske man kan gå dit och köra lugnt... Ska prata med instruktören om råd...

Svar på tråden Kan man träna zumba efter förlossningen??