• JennyL25

Hur vet man om barnet har ögoninflamation?

Hejsan
    frågan står ju som ovan, Lite bakgrund. Samuel är snart 7 mån gammal. Nu inatt blev han förkyld bara sådär. Näsan rinner och även ögonen är "vattniga". Hur vet man om han har fått en ögonsjukdom? Man ser ju tydligt att han är blank på ögonen pga förkylningen. Men sedan då?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Hur vet man om barnet har ögoninflamation?
  • Pyrets mamma

Ögoninflammation är en förkylning som sätter sig i ögonen...ögonen blir röda och det varar och rinner som tusan! Framförallt märker man det på att det är mycket var!

• yuzz

Hej...
    är han bara blank i ögonen är det ingen infektion. När man har infektion brukar man vara riktigt röd, dem brukar vara geggiga och det brukar klia fruktansvärt mycke...
    har haft det själv 2 gånger.. :S

• JennyL25

Okihan har blivit röd på ögonlocken . Tack för era svar

• annie29

när min kille hade det,då var han 8 månader,det blev som vit sörja som rann,jag fick tipset att göra rent ögat med en trasa med lite ljummet vatten på,och dra utifrån och in.
    Och om det inte vart bättre så kunde jag komma in till BVC så kunde jag få en salva att droppa i,men det behövdes aldrig!

man brukar oftast få ögoninflammation i samband med en förkylning!

• AmandaPitkänen

om han bara är blank och lite röd på ögonlocken är det nog ingen fara. Det är när ögonen rinner väldigt mycket och klibbar igen som det KAN vara ögoninflamation, men oftast så kan ögonen klibba igen utan att det är en inflammation. Då hjälper det om man tvättar ögat utifrån och in med en våt tvättlapp eller nåt, så de slipper kletet

• Linndan

min son på 1½ år har ögoninflammation, och hans ögon rinner det massvis med "klet" ur,
    kikade in till honom nyss och när han vaknar lär han knappt kunna öppna ögonen.
    ska jag badda av de nu, eller ska jag kanske vänta tills han vaknar själv?
    *hum*

Svar på tråden Hur vet man om barnet har ögoninflamation?