• Anonym

Inget namn känns rätt på vår 2-veckors bebis, är det normalt att känna så? Hjälp.

Jag går snart in i en depression känns det som!

Vår söta lilla tjej är ca 2.5 vecka gammal och vi kan inte enas om ett namn. vi hade bestämt ett namn och hargått ut med det till släkt och vänner, sambon gillar det men jag tvekar om det är rätt namn på henne.

Det känns hur jobbigt som helst att kalla henne vid namn, säger mest smeknamn och sånt vi kallade henne i magen men det kanske är så det är - det kanske inte är helt naturligt att kalla barnet vid namn direkt?

Hur som helst kommer jag inte på ett bättre namn heller, men just nu finns inga fina flicknamn alls tycker jag.

Lyssnar kanske för mycket på omgivningens tankar om namn också och är rädd att det blir fel.

Det namn vi valt kanske är lite för modernt för mig? kanske vill jag ha mer traditionellt namn, ingen aning... Namnet ligger på topp 5-listan så det är ju inget konstigt namn, men hur vet man att det är rätt????

Vad gör man, vi kan ju inte vänta hur länge som helst och ju längre tid som går, desto mer vana blir vänner och släkt och sambon med att kalla henne det som vi kommit fram till.

Fler som har tvekat som jag?

• Svar på tråden Inget namn känns rätt på vår 2-veckors bebis, är det normalt att känna så? Hjälp.
  • Miss Scorpio

Känner igen det där
    När vår dotter var nyfödd så passade hon inte alls i det namnet vi hade tänkt oss åt henne.

Vi fick vänta tills hon behagade "presentera" sig,och sen växte hon in i namnet även om det kändes ovant i början.

Det brukar lösa sig.

• Anonym

tog ni det namnet som ni bestämt från början då?

• mammaNena

vi visste från v 16 att det va en pojke som skulle komma.
    vi hade en lista på 10-15 namn som vi skulle ha till honom.
    han föddes och vi trodde det skulle bli lika lätt som med dottern, hon VA hen Mia från första stund. Men denna lille krabat, vem va han!?
    Efter 2-3 veckor när han fortfarande inte hette något så fick vi bara enas om ett på den där listan och ta det.
    Visst blev det bra med lille john, men hade jag valt om, så hade jag iaf tagit ett annat andra namn.

Men ibland känns det väldigt svårt, helt klart!

• Anonym

Eftersom alla andra nu tror att hon heter detta, så är det ju egentligen bara jag som velar! Att det ska vara så svårt. Känner aningens press på mig att komma fram till ngt.

• Nyfiken gul

Jag låg på bb en hel vecka pga för tidig födsel och inte förrän sista dagen så klickade namnet på vad sonen skulle heta. Jag hade verkligen ingen aning.

Det blev ett namn vi inte ens hade tänkt på över huvud taget, plötsligt klickade det till i huvudet att javisst DET skulle han ju heta..

Han fick heta Victor... (vi som annars funderat på Harry, Dennis, Jesper, Elvis.. bland annat, men inget kändes rätt )

Och ja han såg verkligen UT att heta Victor.  Han presenterade sig själv som Victor för oss... ( "ser ni inte att jag heter Victor"  - såg han ut att säga till oss )

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul
    Anonym skrev 2011-05-10 19:09:42 följande:
    Eftersom alla andra nu tror att hon heter detta, så är det ju egentligen bara jag som velar! Att det ska vara så svårt. Känner aningens press på mig att komma fram till ngt.
    Vad är det EGENTLIGEN som gör att du velar då?
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym

jag som person velar ofta, kan inte ens bestämma vilken kaka jag ska köpa på ett cafe

Vet inte varför jag velar, kanske för att ngn sagt att "är det inte ett utländskt namn", eller typ att "ja det var väl fint".
    Jag vill på ngt sätt att alla ska vara nöjda med valet men mest att jag ska tycfka det är gulligt och bra, vilket jag än så länge ej känner. Ja kan ju inte ens kalla henne vid namnet. Och inte ngt annat namn heller för den delen

• Miss Scorpio
    Anonym skrev 2011-05-10 19:07:41 följande:
    tog ni det namnet som ni bestämt från början då?
    Nej, det blev ett helt annat namn, ett mycket vanligt namn
    Det vi hade tänkt oss passade inte alls på henne
  • Miss Scorpio
    Anonym skrev 2011-05-10 19:20:37 följande:

jag som person velar ofta, kan inte ens bestämma vilken kaka jag ska köpa på ett cafe

Vet inte varför jag velar, kanske för att ngn sagt att "är det inte ett utländskt namn", eller typ att "ja det var väl fint".
    Jag vill på ngt sätt att alla ska vara nöjda med valet men mest att jag ska tycfka det är gulligt och bra, vilket jag än så länge ej känner. Ja kan ju inte ens kalla henne vid namnet. Och inte ngt annat namn heller för den delen

Du ska nog inte lyssna så mycket på vad andra tycker.
    Sätt er ner med bebin, titta på henne, verkligen kolla vad hon är för en person.
    Tänk på ett namn som man passar i hela livet,och som man inte blir retad för.

"alla"behöver inte vara nöjda,men ni ska absolut vara det.
  • Zenobia

Våran tjej fick sitt namn runt vecka 20 när hon låg i magen. För oss så fanns det inget annat namn inte ens när hon föddes.
    Men ändå hade jag svårt att nämna henne med namnet, det vart tjejen eller det smeknamnet hon hade i magen. Vi fastnade i det hjulet, sen senare så släppte det och vi började nämna henne vid namnet.
    Hoppas ni finner snart vad hon heter.

Svar på tråden Inget namn känns rätt på vår 2-veckors bebis, är det normalt att känna så? Hjälp.