• Svar på tråden Kina och skandal
  • Zeitgeist

    Verkligen inte. Man hoppas ju att det är ett skämt.

  • Ethi

    Är inte det där en gammal nyhet? Nåt som det handlade om på typ Kalla Fakta eller nåt för nåt år sen? Alltså, att myndigheterna helt enkelt kom och hämtade barnen om föräldrarna inte fixade att betala böterna? Och att barnen, om föräldrarna inte klarade av att betala böterna då heller, såldes till adoptionsbarnhem för att adopteras bort? Jag känner igen det precis... Men det är ju lite trist om de sitter och slår upp det NU på DN, som att det vore en helt ny grej. Idétorka eller vad? Det var ju ett tag sen det var 2005 ändå, så det sker väl inte nu? Eller?

  • en glad
    Ethi skrev 2011-05-10 22:16:27 följande:
    Är inte det där en gammal nyhet? Nåt som det handlade om på typ Kalla Fakta eller nåt för nåt år sen? Alltså, att myndigheterna helt enkelt kom och hämtade barnen om föräldrarna inte fixade att betala böterna? Och att barnen, om föräldrarna inte klarade av att betala böterna då heller, såldes till adoptionsbarnhem för att adopteras bort? Jag känner igen det precis... Men det är ju lite trist om de sitter och slår upp det NU på DN, som att det vore en helt ny grej. Idétorka eller vad? Det var ju ett tag sen det var 2005 ändå, så det sker väl inte nu? Eller?
    Fast den gången handlade det väl om Thailand?
  • Namaste72

    Det var Kina då också. Men frågan är om det är den den gamla utredningen som fått nya fall att utreda?


    { Mamma till världens finaste dotter } { vecka 13 av 52-78}
  • Namaste72

    Den refererar till utredningen 2009, det står i texten.


    { Mamma till världens finaste dotter } { vecka 13 av 52-78}
  • Sally

    Det är på något sätt bra att det inte var nya nyheter...  Undrar varför det togs fram igen.  Nyhetstorka kanske.

  • Ethi
    en glad skrev 2011-05-10 23:43:53 följande:
    Fast den gången handlade det väl om Thailand?
    Nej, jag är helt hundra på att det var Kina
  • Ethi

    Tack Hanya! Fy så DÅLIGT av DN att hålla på och slå upp det där nu, som en ny nyhet när det är en gammal! För, det folk "kommer ihåg" är ju oftast inte vilka nyheter de läst eller sett, på detaljnivå, utan om det är "många" om samma sak eller inte! "Många" om samma nyhet med års mellanrum tolkas ju då lätt som separata fall! Och så vips har folk föreställningen att varenda unge som är adopterad från Kina måste vara stulen och såld...

    Anledningen till att jag så specifikt minns det är för att jag var noga med att se det inslaget eftersom det lät så ruskigt och jag dessutom har många vänner med barn från Kina. Och när jag sen väl såg den, så kändes det så uselt... Alltså, det är förstås fruktansvärt i de fall som de händer, men det var extremt få barn det handlade om i det stora hela. Trots att det lät som att det var urvanligt när nyheten slogs upp. Det ser man i DNs artikel också. 16 konstaterade fall av 80 000 barn? Visst, det ÄR hemskt i det enskilda fallet men alltså allvarligt... Det som DNs artikel refererar till som stöld av barnet trots att familjerna bara hade ett barn, var enligt det inslaget och om jag minns rätt, barn som sociala myndigheterna tagit hand om för att föräldrarna inte kunde ta hand om dem. Och sedan adopterat bort när föräldrarna fortfarande inte kunde ta hand om dem. Det kanske var sant - eller inte. Kanske var de stulna på riktigt. Och jag vill inte förringa det hemska i varje enskilt fall men 16 av ÅTTIO TUSEN?

  • Namaste72
    Sally skrev 2011-05-11 13:45:27 följande:
    Men det är inte enbart DN som släpper det som ny-nyheter.  Både Hanyas link och

    www.businessinsider.com/chinese-goverment-ste...

    Undrar varför.  Utredningen kanske påbörjat?
    Enligt DN hade någon uttalat sig för AFP (nyhetsbyrån). Då sprids det som en löpeld och trötta reportrar kolla inte upp storyn.
    { Mamma till världens finaste dotter } { vecka 13 av 52-78}
  • VNmamma

    Har någon här läst hela artikeln? Alltså den i Caixin Century Magazine?

    Jag har ögnat igenom den och tycker det verkar finnas en del nytt, framför allt är det väl sättet att sammanställa skandalen på och grundligheten som är nya. Dessutom är det väl första gången som kinesiska media skriver så här utförligt och kritiskt? Och att informationen nu får större spridning i Kina än den haft tidigare. Vilket är positivt.

    Jag hoppas att DN låter sin Kina-korrespondent bevaka händelseutvecklingen.

    I de tidigare rapporteringar talades om både nationellt och internationellt adopterade barn. Eller minns jag fel?

  • Namaste72

    Jag har läst den. Den är snarare en sammanfattning av allt som hänt i fallet.


    { Mamma till världens finaste dotter } { vecka 13 av 52-78}
  • Ethi
    VNmamma skrev 2011-05-11 15:45:30 följande:
    Dessutom är det väl första gången som kinesiska media skriver så här utförligt och kritiskt? Och att informationen nu får större spridning i Kina än den haft tidigare. Vilket är positivt
    Absolut! Det är bra! För det är ju fruktansvärda livsöden de beskriver

    Fast rent faktamässigt så är det i stort sett detsamma som i det svenska programmet jag såg - vad nu det var för program... Det kanske helt enkelt var på nyheterna? För det var inget superlång inslag, utan det var typ infon som står där, med korta repliker från en del berörda. Så de har nog helt enkelt inte kommit på nåt nytt, det är bara de andra tidningarna som trott det efter att de sett den där artikeln - men, kanske är det nytt att det publiceras i Kina på det här viset?
Svar på tråden Kina och skandal