• 28032008

Bebis som älskar att sova i babyskyddet. Tips, råd, hjälp!?!?

Hej! Min son på 6 veckor älskar att sova i babyskyddet (bilbarnstolen). Han sover gärna i bilen och vi hittar ofta på något vilket resulterar i att han hamnar i babyskyddet. När han blev trött nu i eftermiddag så försökte vi vyssa i famn och i vagn med mera. Inget dög, satte honom i babyskydet och så somnade han på stört! :/ Han sover så gott men mitt samvete säger mig att han inte borde sova där så länge. Någon som känner igen sig? Någon som har bra tips att komma med? Råd? Finns det nå smarta knep för att skapa samm känsla i vagnen? Eller är det okej att han sover där dagtid? :/ Samvetskval...

• Svar på tråden Bebis som älskar att sova i babyskyddet. Tips, råd, hjälp!?!?
  • skånegås

Vår son vägrar att sitta i babyskyddet, så jag kommer ingenstans... När han sover kan det vara ok men man måste smyga ner honom  i det utan att han vaknar
    Jag vet många bebisar som verkar tillbringa största delen av sitt liv i bilstolen :-s

• 28032008

Det finns visst två sidor på ett mynt! :p Jag får dåligt samvete, är ju rädd att han får ont i ryggen eller att det inte är bra för hans kropp. Men samtidigt är jag glad att han sover, för det är en väldigt vaken kille, och aningen skrikig som du kanske läst i någon av mina andra trådar! :P

• oOMayaOo

Om ni hittar ett sätt att luta stolen bakåt så att barnet ligger planare med ryggen så borde det inte vara så illa för ryggen.

• 28032008

Ah, det hade jag inte tänkt på! :) Jag lutade den bakåt igår, han sov vidare men då sticker ju fötterna rätt upp i luften. :/

• Knorris2011

jag har fått höra av en vän som jobbar i bilbarnsaffär att så länge de sover är det bara att låta dom sova, dom säger ifrån när det blir jobbigt för ryggen... Men jag förstår ditt samvete, likadan själv, min lilla 5 veckors pojk älskar också babyskyddet :)

• Poena

Kan det vara så att han gillar den ombonade känslan i skyddet? De är ju ofta lite "trånga" och ombonade, precis som han hade det sista tiden i magen.. Det är säkert ingen fara att låta honom sova där men du kan ju testa att göra det mer ombonat i hans säng?

• 28032008

Tack! Han klagar aldrig utan vaknar när han sovit färdigt, då ligger han sedan och sträcker på sig i ett bra tag. På natten sover han med oss i sängen så ligger han raklång i alla fall. Tack och lov! :) Nu sover han i babyskyddet igen efter en tripp i bilen. Han har dessutom svårt och komma till ro, men älskar att åka bil vilket inte gör det hela lättare! :P

• ALO

Skulle inte oroa mig. Som någon innan hade skrivit: det nya dom säger är att dom kan sitta/sova i bilstolen tills dom säger ifrån själva. Sen rekommenderar man ju att små barn ska sova i bilstol/babysitter när dom är förkylda för att det är lättare för dom att andas då. Det kommer komma en tid när han kanske inte alls vill sova där utan hellre ligger i sin säng eller vagnen. Så ta det lugnt och låt han ligga/sitta där! :)

Ella 2009-04-21 Melvin 2010-06-29
  • 28032008

tack för alla svar!

Vi försöker få honom att somna i vagnen eller vagga på dagarna, men nepp. Så nu sitter han i babyskyddet och sover.
    Det är nog dom dagarna man är ute och gör saker som det tar på samvetet, för då sitter han i den dels när vi åker bil och sedan så vill han dessutom somna i den när vi väl är hemma.

Jag tror absolut att han gillar den ombonade känslan, när han ligger i vaggan så sprattlar han med armar och ben, trots att vi gjort vaggan mindre runt om honom.

Som sagt, tack för era svar, det är lugnande! :D

Svar på tråden Bebis som älskar att sova i babyskyddet. Tips, råd, hjälp!?!?