• Alex

Ska på två bröllop i sommar - klänningar?

Det är så att jag ska på två bröllop i sommar, dvs måste jag försöka hitta två "propra" klänningar till dess. Att ha tunika och leggings eller liknande är inte ett alternativ.

På det ena bröllopet är klädkoden "mörk kostym" och på det andra är det "kavaj". Vad jag har hittat på nätet så verkar inte skillnaden på klädseln för kvinnor inte skilja sig så mycket mellan dessa klädkoder, är detta sant? Möjligen att jag läst något om att man ska ha lite finare tyg på klänningen vid "mörk kostym" än vad det är vid "kavaj"-kod.

Och så undrar jag om det fortfarande är stenhårda regler på att klänningarna måste täcka knäna?

Jag vill gärna ha hjälp med att hitta klänningarna om någon har några tips också... De flesta länkar jag hittat på t.ex. bröllopstorgets hemsidas forum är tyvärr något år gamla och klänningarna finns inte kvar.

Jag har letat efter klänningar som är knälånga i affärer, på second hand, på alla sidor jag kunnat hitta i sverige på internet... Jag hittar ingenting. Antingen är de syndigt korta eller golvlånga (maxiklänningar) vilket ingetdera är särskilt passande.
    Dessutom har det ena bröllopet väldigt specifika färger som man inte får ha, och då vill man ju inte pusha ödet och ha något dylikt. Det som är förbjudet är vit/äggvit, rosa, mint-grön/pistage, svart. Vilket jag känner uteslutet det mesta jag passar i, och ja gär osäker på om man får ha på sig rött på bröllop? Alla säger olika som just rött.
    Jag kan tänka mig att köpa en kavajjacka att ha över klänningen så om det är mycket urringning/bara axlar spelar inte så stor roll. Men att den är knälång/täcker knäna är väl att önska...

Det blev mycket frågor och väldigt rörigt men jag hoppas någon tar sig tid att hjälpa mig 

Edit: glömde säga att min budget är väldigt ansträngd också. Högst 500 kr/klänning, eftersom det ska ges bröllopsgåvor och tillbehör till klänningarna också (kavaj, skor, kuvertväska??)

• Svar på tråden Ska på två bröllop i sommar - klänningar?
  • Lena

Mörk kostym betyder klänning till fotknölarna. Kavaj klänning till halva vaden. Jag skulle kört på samma klänning till båda, en till fotknölarna med flådigare assosiarer

• La Lola

Såklart får man ha rött.
    De som påstår något annat är...korkade.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Alex
    Lena skrev 2011-05-10 20:32:49 följande:
    Mörk kostym betyder klänning till fotknölarna. Kavaj klänning till halva vaden. Jag skulle kört på samma klänning till båda, en till fotknölarna med flådigare assosiarer
    Men de med klädkod "mörk kostym" har bett oss att inte ha långa klänningar eftersom det är reserverat för bruden... Så här säger de på sin egna "bröllopshemsida":

Mörk kostym – Utan att läsa in för mycket på vad klädkoden betyder på diverse siter så vill vi göra vår egna definition. Killar, ha en mörk kostym, svart funkar också. Skjortan ska vara ljus, men behöver inte vara vit. Helt valfri slips. Ingen väst, det är reserverat för brudgum. Tjejer, inga golvlånga klänningar. Dessutom bör följande klänningsfärger undvikas för att inte krocka med bruden samt brudtärnorna: vit/äggvit, rosa, mint-grön/pistage, svart.

Jag skulle passa hemskt i vad-lång klänning pga min figur, skulle inte precis under knät fungera?
    Kan man visa knäna på bröllopet med klädkod kavaj? För jag har redan en klänning som skulle kunna fungera i så fall... 
  • Nyfiken gul

alla färger är tillåtna att ha på ett bröllop men man bör undvika helvitt och helsvart. Så självklart kan du ha en röd klännign på dig. Att påstå något annat vore bara löjligt och korkat.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul

alltså : som brudpar har man inga rättihgeter att bestämma vad gästerna ska ha på sig - punkt.

Det är därför det finns redan angivna klädkoder så att gästerna har något att gå efter.

Man kan ALDRIG börja gå in och peka i folks garderober att man itne få ha en randig slips eller att en kvinna inte får ha en lång röd kjol tex.. Såna regler finns helt enkelt inte.

Däremot är det väl ett ÖNSKEMÅL från brudparet att man ska respektera deras åsikt om kläder - men ni måste inte följa det - en viss skillnad.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Alex
    Nyfiken gul skrev 2011-05-10 20:41:19 följande:

alla färger är tillåtna att ha på ett bröllop men man bör undvika helvitt och helsvart. Så självklart kan du ha en röd klännign på dig. Att påstå något annat vore bara löjligt och korkat.

Alla de där verkar ju dock alldeles för korta, för slampiga för kyrkan. Och som sagt så har ju brudparet själva förbjudit vissa färger pga tärnors klädsel m.m.
  • Alex
    Nyfiken gul skrev 2011-05-10 20:43:52 följande:
    alltså : som brudpar har man inga rättihgeter att bestämma vad gästerna ska ha på sig - punkt.

Det är därför det finns redan angivna klädkoder så att gästerna har något att gå efter.

Man kan ALDRIG börja gå in och peka i folks garderober att man itne få ha en randig slips eller att en kvinna inte får ha en lång röd kjol tex.. Såna regler finns helt enkelt inte.

Däremot är det väl ett ÖNSKEMÅL från brudparet att man ska respektera deras åsikt om kläder - men ni måste inte följa det - en viss skillnad.
    Eftersom det är två av mina bröder som gifter sig så är det klart att jag vill respektera deras regler.
  • Lena
    Alex skrev 2011-05-10 20:38:58 följande:
    Men de med klädkod "mörk kostym" har bett oss att inte ha långa klänningar eftersom det är reserverat för bruden... Så här säger de på sin egna "bröllopshemsida":

Mörk kostym – Utan att läsa in för mycket på vad klädkoden betyder på diverse siter så vill vi göra vår egna definition. Killar, ha en mörk kostym, svart funkar också. Skjortan ska vara ljus, men behöver inte vara vit. Helt valfri slips. Ingen väst, det är reserverat för brudgum. Tjejer, inga golvlånga klänningar. Dessutom bör följande klänningsfärger undvikas för att inte krocka med bruden samt brudtärnorna: vit/äggvit, rosa, mint-grön/pistage, svart.

Jag skulle passa hemskt i vad-lång klänning pga min figur, skulle inte precis under knät fungera?
    Kan man visa knäna på bröllopet med klädkod kavaj? För jag har redan en klänning som skulle kunna fungera i så fall... 
    De vill altså ha kavaj på damerna och mörk kostym på herrarna.

Satsa då på en klänning som slutar strax under knät, funkar på båda.
    Golvlånga är ca 10cm längre än vad som är rekomenderat till mörk kostym förövrigt. Golvlångt är det bara till högtidsdräkt.
  • MajaVira
    Alex skrev 2011-05-10 20:38:58 följande:

Vill de faktiskt ha er som gäster på bröllopet eller är ni bara snygga accessoarer som ska passa in i lokalen?!

Det går nog utmärkt med antingen en klänning som går precis under knät eller strax ovanför.
Svar på tråden Ska på två bröllop i sommar - klänningar?