• Melodina

Är jag fånig?

Min flicka är 6 år och skall börja i förskoleklass till hösten. Hennes bästa kompis, är 7 år (Vi kan kalla henne S) och dotter till våra goda vänner var bjuden på kalas till min dotter. Ett vanligt hemma kalas med få barn. Min vännina ringer och talar om att med risk för att krossa min dotters hjärta så kan inte S komma då hon har fått välja mellan ett discobowling kalas till en tjej hon aldrig leker med och kalaset till min dotter då de låg på samma tid. Hon väljer självklart discokalaset då detta är coolare och alla i klassen skall gå. Jag undrar lite hur man tänker när man låter barn välja på det viset? Jag hade försökt att prata med min dotter om vad som betyder något, vänskap eller att vara cool och göra som alla andra? Denna flicka lämnar fö min dotter på lekplatsen om något roligare dyker upp. Är det inte upp till föräldrarna att lära sina barn hur man bör göra och vad som är rätt och fel?  Är jag fånig?

• Svar på tråden Är jag fånig?
  • Alvi

Nej, du är inte fånig, men jag tror att den flickan är ett kört fall... Med de föräldrarna kommer hon inte få en vettig, trevlig syn på hur man behandlar folk, så försök hitta andra vänner som faktiskt har föräldrar som kan uppfostra sina barn till trevliga människor.

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Lenora

Hade min dotter varit 6 år och blivit bjuden till två kalas på samma dag hade jag låtit henne välja, även om jag naturligtvis skulle prata med henne om hur hennes närmare vän kommer att känna och säkert försökt att påverka henne till viss del. Men i slutändan skulle det vara hennes val.

Du är inte fånig, vilken förälder som helst skulle bli upprörd men det är inte mycket du kan göra. Hoppas att din dotter får ett trevligt kalas hur som helst och att de reder ut det emellan dem om din dotter blir sårad. Har din dotter sagt någonting om hur hon känner kring det än?

• Melodina

Nej, hon vet inte om det.. Vet inte hur jag skall säga, mer än att hon inte kunde komma. S är skrytsam så min dotter lär väl få höra..

• Busbellan

Jag hade utan tvekan låtit mitt barn i den åldern få välja vilket kalas hon ville gå på om det var två som krockade.
    När man går i skolan så är det ganska viktigt för barn att vara med på samma saker som deras klasskompisar är. Kan tänka mig hur jobbigt det hade varit för tjejen att dagen efter höra alla klasskompisar prata om hur roligt discokalaset var om hon inte varit med

Kan också förstå att ni blir ledsna och besvikna, men jag tycker barn klarar av att välja själva ganska tidigt eftersom de också lär sig vad som händer när man väljer att göra på ett visst sätt

Mamma till Nora, August och Ella
  • Lenora
    Melodina skrev 2011-05-10 21:27:18 följande:
    Nej, hon vet inte om det.. Vet inte hur jag skall säga, mer än att hon inte kunde komma. S är skrytsam så min dotter lär väl få höra..
    Det är så jobbigt för oss föräldrar det där men om S beter sig illa mot din dotter kommer hon att börja leta efter nya kompisar till slut. Du har min fulla förståelse för hur jobbigt det måste kännas för dig, men hon har åtminstone andra kompisar som kommer på kalaset?
  • RainMan1x7x

Inte jättefånig

A quitter never wins and a winner never quits
Svar på tråden Är jag fånig?