• fenome­na83
    Äldre 9 Dec 14:51
    5936 visningar
    18 svar
    18
    5936

    Hur länge måste katten va inomhus efter flytt till nytt ställe?

    sitter å tittar på mina katter, dom ser sååå ledsna ut och bara sitter och tittar ut genom fönstret och ser på mig bedjande emellanåt.
    måste ha dom inne ett tag ju, har flyttat för bara nåra dar sen.

    nån som vet hur länge dom måste va inne?
    orkar inte med dom inomhus längre, dom plågas.
    men är rädd för att dom springer bort om dom går ut.
    vi bor i hyreshus nu och alla husen här ser likadana ut, hur 17 kan dom veta vilket som är deras hem?
    kanske springer dom 1,5 mil hem till gamla stället.
    men jag tål inte att se dom så här och dessutom så är det jobbigt att tömma kattlådan så ofta

    dom är ju utekatter ju dom ska va ute och inomhus bara när dom sover och äter.

    nån som vet eller har nåt tips eller gjort samma nångång???

  • Svar på tråden Hur länge måste katten va inomhus efter flytt till nytt ställe?
  • Äldre 9 Dec 14:58
    #0

    2 veckor har jag hört men det är nog individuellt, när jag flyttat med katt så tänkte jag vänta 2 veckor men hon smet ut efter typ en vecka & kom tillbaka efter en timme så det räckte nog med en vecka för henne iallafall:)

  • ME 71
    Äldre 9 Dec 15:00
    #0

    Jag vet precis hur det är. När vi flyttade så blev vår katt inte alls glad. Jag fick vara ute med henne i koppel flera ggr varje dag för att hon skulle lära sig området. Men det tog tid... När jag efter två veckor släppte henne fri så drog hon iväg jättelångt, gick raka vägen efter en gångväg nästan en kilometer. Efter mycket om och men fick jag tag i henne.

    Första gången då det gick bra att släppa ut henne själv var efter 1, 5 månad. Ändå är vår katt sån att hon följer mig vart jag än går, jag måste smyga om jag ska gå bort någonstans. Men hon längtade väl hem i början och sökte sig ditåt.

    Läste i en kattbok att det kan ta upp mot ett halvår innan en katt har accepterat flytten. Du får väl ta ut dem i band ett tag och sedan gå på magkänsla.

    Lycka till

  • wellah
    Äldre 9 Dec 15:01
    #0

    tjadu, eftersom ni bor i hyreshus tycker jag inte ni ska släppa ut katterna alls... det kan dels vara förbjudet och dels så kan det finnas grannar som avskyr det.....

  • ME 71
    Äldre 9 Dec 15:02
    #0

    Kanske ska tilläggas att jag behandlar vår katt lite väl mycket som en bebis... livrädd att hon ska försvinna =)

  • Anne68
    Äldre 9 Dec 15:10
    #0

    Nu vet jag inte hur många katter ni har, men en bekant till mej flyttade med sin katt, och istället för att släppa ut den lös så satte hon på den ett koppel och tog ut den.
    Då har den ju en chans att nosa och kissa in reviret i alla fall!
    Bara ett tips!
    Lycka till...

  • Äldre 9 Dec 15:13
    #0

    Vi höll våra katter inne i ca 1månad. Flyttade tio mil, så vi var lite oroliga. Men det har gått jättebra nu. De har accepterat sitt nya hem.

  • fenome­na83
    Äldre 9 Dec 15:44
    #0

    vaaa nää inte så länge det går inte!!!
    senaste gången vi flyttade så höll vi den ena katten inne i en vecka och den andra 10 dar, då flyttade vi inom samma stad iofs, och de gick rätt ofta bort till gamla huset men kom tillbaka sen utan att vi behövde hämta dom eller så (vi spionerade på dom och såg det)..

    kan inte gå ut med dom i koppel (har två st) för dom vägrar helt enkelt det.. tyvärr

    har kollat upp med hyresvärden och dom säger att det är tillåtet att ha katt och att ha den ute också om man vill det, inga problem. man ska bara hålla koll på den så den inte gör toa i trappuppgången mm och såna saker. å det är ju bara att skriva en lapp att sätta nere i entrén "släpp inte in några katter", så blir det bara jag som släpper in dom och tar dom direkt upp till vår lägenhet så är det ju ingen fara.

    vet inte om jag kan klara av att ha dom inne så länge till. har köpt halsband och namntub och satt på dom, så om dom försvinner så får man väl bara hoppas på att nån vänlig skäl ringer.

    f ö så vet jag en katt till en kompis som blev utsläppt samma dag som dom flyttade (smart).
    katten var borta i en vecka sen kom den tillbaka hem.
    tror att dom alltid nog hittar tillbaka till nya stället iofs men att dom kanske är ute så länge för att kolla in nya omgivningen helt enkelt.

    själv är jag bara lite rädd att det ska finnas nån katthatare på gården som kanske gör dom illa, eller att dom går ner till stora vägen och blir påkörda....

  • ME 71
    Äldre 9 Dec 15:48
    #0

    Katthatare och bilar kommer det alltid att finnas ute, hur länge du än väntar.

    Jag skulle nog iallfall vänta en vecka innan jag släppte ut dem. Dessutom skulle de få vara rejält hungriga då de gick ut, så att de vill in igen =)

  • Belove­d
    Äldre 9 Dec 16:10
    #0

    Oroar man sig så sätt katterna i sele (OM de kan gå i sele vill säga) låt dem få gå runt lite och upprepa detta några dagar. Sen är det bara släppa ut dem, då har de redan bekantat sig med området.

  • Belove­d
    Äldre 9 Dec 16:10
    #0

    och där ser jag att du redan fått det förslaget

  • Äldre 9 Dec 16:12
    #0

    Själv förstår jag inte varför man har katter om de ändå bara är inne när de äter och sover?

    Jag skulle vänja dem vid sele jag. Det går, bara man engagerar sig i det.

  • Äldre 9 Dec 16:12
    #0

    Nej men hallå nu! När vi flyttade så höll jag katten inne kanske två dagar, sen gick jag och sambon ut med honom, placerade honom på gräsmattan och lät honom nosa omkring lite. Efter ett tag gick vi in. Nästa dag gjorde vi samma sak, och följde efter honom när han strövade omkring. Tredje dagen släppte vi ut honom själv, och det var no problemas! Han hittade hem hur bra som helst!

    Sen har vi iofs en katt som är van att vara på olika ställen, vi tar hem honom på tåget och han får vara ute när han är hemma hos mina föräldrar, ibland sköter en kompis honom och han får vara ute där med...han har aldrig haft några problem att hitta hem igen! Enda som verkar vara lite jobbigt är att min kompis bor på andra våningen, det förstår han inte så han knackar på hos hennes grannar som bor rakt under henne

    Om man inte flyttar så långt finns förstås risken att katten går hem igen, men det kan man knappast undvika, för det kan de göra i flera år! Bara att hämta igen!

    Näh, ut med katten, de har superbra luktsinne och klarar sig nog! Bättre är det ju om de är kastrerade, så går de inte så långt och har inget behov av att försvara sitt gamla revir eller muta in ett nytt.

    Kritisera mig om ni vill, men såhär har vi gjort med många katter och det har _alltid_ gått bra!

  • Äldre 9 Dec 16:14
    #0

    Halsband ska de ha förstås! Och trafik och katthatare kommer tyvärr alltid att finnas.
    och Bonanza; jag försökte ha min katt inne först, men både han och jag höll på att bli galna! Det hjälpte inte att jag sysselsatte honom och lekte med honom, han är en bondkatt och höll på att bli galen av tristess!

  • Äldre 9 Dec 16:21
    #0

    Jag hade mina inne en månad

  • wellah
    Äldre 9 Dec 16:23
    #0

    Jag hade aldrig vågat ha dom ute även om det var tillåtet.... min mammas katt tex har blivit polisanmäld två ggr hahahaha för att ha bajsat i sandlådor och för att ha sovit på bilhuvar *skratt*
    Har även haft katt som dött av råttgift pga grannar som inte vill ha katter omkring sig.

    Var noga med att skriva lapp om dina kissar och se till att grannarna kommer till dig om dom har klagomål.... och se till att ha försäkring osv.... pin sambo höll på att dräpa en katt som pissade i hans nya skor då han bodde hemma..... det är vidrigt, vet även de som fått katter i sina barnvagnar då dom lämnat barnen ute sovandes.... hur mkt djurvän man än är skulle jag då inte tveka för att i stundens hetta strypa odjuret *visslar*

  • JcJ
    Äldre 9 Dec 21:07
    #0

    har alltid hört 2 veckor, men tror mest att det är en myt. jag har alltid släppt ut min katt samma dag dit vi har flyttat, har bott på en del ställen. Hon har alltid kommit hem.
    tror att dem stannar i närheten första tiden för att "känna sig som hemma". jag kunde inte heller ha min katt inne, hon nlev lessen o sen så är det drygt att rensa kattlådor.. ;o)
    jag tror alltså inte det är några problem. antar att dem inte är så jätte unga...?

  • Äldre 9 Dec 22:05
    #0

    När Casper kom och flyttade in hos oss, så var han inne i 2 dagar.. sen ville han så gärna ut på (vad han trodde) balkongen.
    Han har varit innekatt och bott på 3dje våningen i 6 år, och tillbringat ganska mycket tid på balkongen.
    Vi bor på bottenvåningen med egen ingång och har både balkong och uteplats.. så gissa hur lycklig han blev när han kikade ut genom grinden och hittade VÄRLDEN!!!!

    Jag hade honom i koppel första gångerna vi var ute (under en dag).. sen gick han själv. Ganska harig och vågade inte gå många meter.

    Efter ett par dagar med utgång under uppsikt *haha* så lärde jag honom att man kan hoppa in o ut genom badrumsfönstret. Så vi slipper frysa ihjäl med öppen dörr...

    Så numera är han en utekatt, fast han går inte längre än att han lätt hinner in om det kommer nån.. och han har bott hos oss i några veckor bara.

    Så ta med en kisse itaget ut, låt dom nosa lite o sen in igen.. flera gånger om dagen.. så dom lär sig att dom bor där.
    Ha lite koll på dom i början och ropa in dom ibland.. ifall dom "glömmer" sig och drar iväg.
    Det kommer gå jättebra!!

  • Äldre 9 Dec 22:06
    #0

    bonanza - innekatter gör betydligt mer än så!

Svar på tråden Hur länge måste katten va inomhus efter flytt till nytt ställe?