• MariaN

Mat för 1åring vid resa till Grekland?

I början av juni åker vi utomlands med vår kille som nyss fyllt 1år då.
    I vanliga fall äter han med oss varje dag, alltså mestadels vanlig mat.

Men hur funkar det i utlandet (Grekland)?

Kan han äta mat med oss där? Eller är det farligt?
    Ska jag ta med bara barnmatsburkar till honom där? Och hur är det med all frukt och grönsaker och sånt?

Kom gärna med andra tips också!

• Svar på tråden Mat för 1åring vid resa till Grekland?
  • enola

Min pojke var i Grekland för första gången när han var drygt ett år, han åt bara sånt vi åt. Maten i Grekland är bra, ingen fara med frukt och grönsaker etc.
    Om ni har tillgång till vattenkokare så är det ju jättesmidigt att ha med välling eller gröt, som lite backup.

Vart i Grekland ska ni åka?

• HeartsOnFire

Hej!
    Vi ska också till Grekland med vår 1-åring.
    Han kommer få äta den mat som finns där. Vi har valt Sunwing Inclusive. Han och hans storebror äter gratis från buffén så vi kommer plocka den mat som finns där.

• Dixie

1åringar kan ju äta allt som vi äter så det ska ju inte vara några problem - vi brukar ta med gröt och välling när vi åker iväg, men barnmatsburkar lämnar vi hemma! 

trevlig resa! 

• mia maria

Jag kommer att åka till både Grekland o Turkiet med min 1½-åring i sommar, o på vår första resa så kommer jag att ta med några burkar, men resten kommer han att få äta av den mat som finns att beställa på restaurangerna.
    Välling o gröt kommer jag dock att ta med!

• Kodia

Vi var i Grekland när sonen var ett år, och då åt han från våra tallrikar när vi var på restaurang. (Vi bad bara om en liten sked, och personalen hade inget att invända någonstans - bara leenden, och hjälp med barnmatstolar, osv) Vi anpassade våra beställningar lite, så klart, så att någon av oss beställde något som var lite barnvänligt.

Vi hade med oss välling- och grötpulver (fixade egen frukost på rummet)

• brünnhilde

Hej!

Jag kan det mesta om hur det är att vara turist i Grekland, och jag har även varit där med småbarn ett antal gånger.

Maten är inga problem, ni kan ge barnet det ni själva äter. Barnmat finns att köpa, dock ett mindre utbud än hemma och nästan bara nestlé. Oftast är burkarna ungefär dubbelt så dyra som hemma.

Välling och gröt hittar du nog inte

Blöjor, pampers, libero finns men dessa är också ca dubbelt så dyra som hemma.

Tänk på att dricka endast flaskvatten. Kranvattnet är oftast drickbart, men inte alltid, så det är dumt att chansa.

Bilstol kanske? Tillhör nämligen inte vanligheterna i Grekland....

Fråga på om du undrar något mer!

• enola

Ja, som Thalia säger, om ni planerar att hyra bil eller åka taxi, ta med en bilstol. Bakåtvända stolar, eller ens stolar med ryggstöd är i princip omöjliga att få tag på.

Men på det hela taget så är Grekland ett väldigt bra land att åka till med barn, folk är oerhört hjälpsamma och tillmötesgående både på restauranger och hotell. Första gången vi åkte bodde vi i en pytteliten by i ett rum ovanpå en restaurang.  Ägarna var fantastiska, vi fick låna deras sons spjälsäng och de hjälpte till med allt de kunde. Funkade jättebra t.o.m att resa på det viset med ett litet barn.

Hoppas ni får en fantastisk resa!  Glad

• MariaN

Tack allihopa för era superbra och utförliga svar.
    Vi ska åka till Faliraki och bo på ett hotell som hette Mitsis faliraki beach. Något ni känner till?

Jag tror jag ta med välling, gröt och bjöjor och det. Sen kanske eventuellt någon barnmatsburk. Men det mesta får han nog äta med oss. Kanske är bra att ha med någon burk om vi ska äta något som inte passar honom, eller någon knasig tid.

Det är ju ett hotell vi ska bo på. Vet ni hur det brukar vara med vattenkokare och så på rummet då? Det kanske jag ska ta med hemifrån för att vara på den säkra sidan?

Det där med bilstol har jag inte ens tänkt på :S Jag har aldrig varit i just Grekland, men alltid annars när vi varit utomlands har vi ju åkt taxi ibland. Är det tillåtet att åka taxi utan bilstol eller? Hur har ni gjort med era större barn, han åker ju inte i babyskyddet längre (vilket annars är smidigt att ta med) han har ju steg 2 bilstolen eller hur man säger.

Hur är det med vaccin och sånt? Nu till veckan blir han 1 år och då ska vi till BVC och han ska få någon spruta då. Men vi har ju vaccinerat oss med Twinrix, men är det någonting som barn får eller behöver vid resa utomlands?

Tack än en gång. Ni har varit till stor hjälp!

• brünnhilde
    MariaN skrev 2011-05-14 12:56:55 följande:
    Tack allihopa för era superbra och utförliga svar.
    Vi ska åka till Faliraki och bo på ett hotell som hette Mitsis faliraki beach. Något ni känner till?

Jag tror jag ta med välling, gröt och bjöjor och det. Sen kanske eventuellt någon barnmatsburk. Men det mesta får han nog äta med oss. Kanske är bra att ha med någon burk om vi ska äta något som inte passar honom, eller någon knasig tid.

Det är ju ett hotell vi ska bo på. Vet ni hur det brukar vara med vattenkokare och så på rummet då? Det kanske jag ska ta med hemifrån för att vara på den säkra sidan?

Det där med bilstol har jag inte ens tänkt på :S Jag har aldrig varit i just Grekland, men alltid annars när vi varit utomlands har vi ju åkt taxi ibland. Är det tillåtet att åka taxi utan bilstol eller? Hur har ni gjort med era större barn, han åker ju inte i babyskyddet längre (vilket annars är smidigt att ta med) han har ju steg 2 bilstolen eller hur man säger.

Hur är det med vaccin och sånt? Nu till veckan blir han 1 år och då ska vi till BVC och han ska få någon spruta då. Men vi har ju vaccinerat oss med Twinrix, men är det någonting som barn får eller behöver vid resa utomlands?

Tack än en gång. Ni har varit till stor hjälp!
    Vaccin behövs inte.
    Du får åka utan bilstol, (Men vill du verkligen det)?) men det är inget jag rekommenderar, greker kör som (ursäkta) idioter, och gärna på alkohol (de har flest trafikolyckor i hela europa).

Vi har kånkat med bilstol. Även till större barn.

RIng hotellet och fråga om vattenkokare. Det kan nog var lite olika, men det är ju ett enkelt samtal.
  • DramaQueen

Köp med en billig vattenkokare från sverige, finns för 79 kr. 
    vi kom hem i torsdag från grekland o den vattenkokaren som fanns på rummet var verkligen inte fräch och användes inte. Vi kokade på spisen istället, funkade fint det med, men så smidigt o snabbt om man haft en vattenkokare istället.

Men räkna med att allt är svindyrt i grekland, Så ska ni handla mat hitta till affärerna  som lokalborna handlar i. För turistsuper markets är pinsamt dyra, nästa gång åker vi inte tillbaka till kreta.

• honeydew

Kom precis hem från Kreta i veckan, vår dotter fyller 1 år om ett par dagar. Det gick superbra i grekland, de är otroligt barnvänliga!
    Vi tog med välling och ett par matburkar, men hon åt väldigt mycket "vanlig" mat och frukt. Om inte vi åt mat som passade henne (typ en grillad biff..) så beställde vi in lite köttfärssås med pasta eller ris åt henne. Bröd åt hon massor av när man väntade på maten, det älskade hon. Maten var inga problem alls. Till mellis åt hon frukt och naturell yoghurt.

Vi åkte aldrig taxi med henne (buss till hotellet, hon satt i vårat knä). Vi hyrde bil ett par dagar och lånade bilbarnstol av hyrfirman. Vi frågade på 3 ställen (för att jämföra priser) och alla hade barnstol att låna ut, hon fick en Britax-stol! Så inte behöver man väl släpa med det..?

Blöjor och barnmat är svindyrt, ca 2-4 euro för en liten burk mat och 13-14 euro för ett halvt paket pampers! så ta med det (och lägg blöjorna med barnvagnen under resan dit för att spara plats i resväskan).

• MariaN
    honeydew skrev 2011-05-14 23:18:22 följande:
    Kom precis hem från Kreta i veckan, vår dotter fyller 1 år om ett par dagar. Det gick superbra i grekland, de är otroligt barnvänliga!
    Vi tog med välling och ett par matburkar, men hon åt väldigt mycket "vanlig" mat och frukt. Om inte vi åt mat som passade henne (typ en grillad biff..) så beställde vi in lite köttfärssås med pasta eller ris åt henne. Bröd åt hon massor av när man väntade på maten, det älskade hon. Maten var inga problem alls. Till mellis åt hon frukt och naturell yoghurt.

Vi åkte aldrig taxi med henne (buss till hotellet, hon satt i vårat knä). Vi hyrde bil ett par dagar och lånade bilbarnstol av hyrfirman. Vi frågade på 3 ställen (för att jämföra priser) och alla hade barnstol att låna ut, hon fick en Britax-stol! Så inte behöver man väl släpa med det..?

Blöjor och barnmat är svindyrt, ca 2-4 euro för en liten burk mat och 13-14 euro för ett halvt paket pampers! så ta med det (och lägg blöjorna med barnvagnen under resan dit för att spara plats i resväskan).
    Vad skönt att höra att allting gick bra! Det känns bra när alla verkar vara eniga om att det är barnvänligt och jättebra i Grekland.

Då tänker jag göra precis som du angående bilstol. Kändes oerhört jobbigt att släpa med den och den är ju inte den lättaste att montera i och ur bilar. Vi får också åka buss om vi ska någonstans och om vi nu skulle få för oss att hyra bil eller något sånt så finns det säkert bilstolar någonstans.

Det lät som en bra idé med blöjorna. :)
  • MariaN
    DramaQueen skrev 2011-05-14 22:32:10 följande:
    vi kom hem i torsdag från grekland o den vattenkokaren som fanns på rummet var verkligen inte fräch och användes inte. Vi kokade på spisen istället, funkade fint det med, men så smidigt o snabbt om man haft en vattenkokare istället.

Men räkna med att allt är svindyrt i grekland, Så ska ni handla mat hitta till affärerna  som lokalborna handlar i. För turistsuper markets är pinsamt dyra, nästa gång åker vi inte tillbaka till kreta.
    Jag tror också jag köper med en vattenkokare då. Det finns ju jättesmå och smidigara vattenkokare nu som är till för just resor.
  • brünnhilde
    DramaQueen skrev 2011-05-14 22:32:10 följande:

Det är dyrt även utanför turistorterna. Räkna med lite dyrare än svenska priser i vanliga mataffärer.
  • NummerTvå0710

Någon som vet om det är bäst att ta med burkmat till en 1,5åring som är mjölkallergiker? Har dom mycket mjölk, smör osv i maten? Antar att maten oftast steks i olja iaf? 

Hur har ni gjort som tagit med bilstol vid flyget? Tar ni den som bagage/handbagage? 

• HeartsOnFire
    NummerTvå0710 skrev 2011-05-23 11:21:43 följande:
    Någon som vet om det är bäst att ta med burkmat till en 1,5åring som är mjölkallergiker? Har dom mycket mjölk, smör osv i maten? Antar att maten oftast steks i olja iaf? 

Hur har ni gjort som tagit med bilstol vid flyget? Tar ni den som bagage/handbagage? 
    Bilstol får man ta med gratis, precis som vagn. Den checkas in.
  • ChAlAn
    NummerTvå0710 skrev 2011-05-23 11:21:43 följande:

Åh, precis vad jag också tänkte fråga! Vi åker till santorini på lördag och vår tjej är allergisk mot mjölk. Hon har dessutom totalvägrat all mat som jag lagat tidigare. Den senaste månaden har hon börjat äta vår mat ibland men jag vågar inte chansa på att hon kommer klara sig utan burkar hela veckan..
  • NummerTvå0710
    ChAlAn skrev 2011-05-23 11:52:17 följande:
    Åh, precis vad jag också tänkte fråga! Vi åker till santorini på lördag och vår tjej är allergisk mot mjölk. Hon har dessutom totalvägrat all mat som jag lagat tidigare. Den senaste månaden har hon börjat äta vår mat ibland men jag vågar inte chansa på att hon kommer klara sig utan burkar hela veckan..
    Ja det är jätte jobbigt med allergi när man ska åka någonstans tycker jag. Han är så pass stor att han ser tex när storebror äter en annan glass än vad han får.. Tror egentligen inte han kommer nöja sig med burkmat men vad gör man? Man vågar ju inte chansa heller..
  • hymafr
    honeydew skrev 2011-05-14 23:18:22 följande:

Eller lägg blöjorna i resväskorna så vet ni att ni med säkerhet får plats att ta hem det ni köper på semestern
Svar på tråden Mat för 1åring vid resa till Grekland?