• Dirtyhabits

Röka på kyrkogården?

Jag var på kyrkogården i dag och mötte då 5 stycken tjejer, som alla gick och rökte.
    Jag har ingenting emot rökare i samhället då jag själv varit en, Men jag tycker inte det passar sig på en kyrkogård. Kan inte svara rikitgt på varför. Kanske för att hedra alla de som avlidit av cigaretterelaterade sjukfomar eller för att respektera anhöriga.
    Tycker också det är en fin plats med alla växter och blommor, En plats man ska slippa få en massa oönskad rök på sig.

Det finns i våran kommun inget förbud att man inte får röka där, men jag tycker det "säger sig självt" lite

Vad tycker ni?

Är det okej att röka på en kyrkogård?

Motivera gärna=)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Röka på kyrkogården?
  • Sömnstörd

Självklart är det upp till var och en och ja, jag tycker att det är ok.
    Man kan inte gå omkring och tänka på att det kan såra levande och allra minst döda, de lider ju liksom inte längre.

• storasyster89

Jag hatar cigarettrök så jag tycker inte det är okej att röka nånstans

♥ BF 8 juli ♥
  • Snyggmorsan

Röker inte själv men ser inte problemet i att andra gör det...

• Karolinan01

Jag hade inte reagerat om jag såg någon röka på kyrkogården. De som avlidit på grund av cigarettrelaterade sjukdomar tror jag föga tar illa vid sig likaså deras anhöriga. När jag var yngre gick jag ofta till Cornelis Vreeswijks grav och lade några cigaretter och en burk öl vid hans sten, varför skulle det uppfattas som stötande?

• Dirtyhabits

Tror förvisso inte att det är tänkt att man ska röka där, Kyrkogårdar är oftast stora och har aldrig sett att det finns askkoppar där (iaf inte på våran) och jag tycker det ser förjäkligt ut rent ut sagt när det ligger an massa fimpar vid gravarna. (hör och häpna) alla männiksor plockar ju inte upp efter sig Tungan ute

Det är ju faktiskt inte förbjudet så det är ju egentligen okej.
    Men tror att man har olika syn på detta.

• FruSen
    storasyster89 skrev 2011-05-10 22:40:05 följande:

Jag hatar cigarettrök så jag tycker inte det är okej att röka nånstans

Instämmer!
  • MrsMurphy

Jag tycker nog att det är ok. Jag fick ett återfall när min pappa dog och det behovet jag hade av att röka då var bisarrt. I och för sig så rymde jag ut på parkeringen men jag mådde otroligt dåligt och hade ett otroligt stort behov av att röka då. Jag förstår de som reagerar likadant och kanske inte tänker längre, helt enkelt inte bryr sig om att visa hänsyn. Just kyrkogården kan framkalla den effekten för mig, ciggen är ju en form av tröst. Det kanske inte är rätt, men individer är inte så klartänkta i alla lägen och jag anser inte att det är min sak att lägga en värdering i hur andra hanterar sina känslor när det rör sig om kyrkogårdar.

Allt är såååååååå naturligt så...
  • Kimona

Alltså jag ser inget fel i det egentligen, jag tycker bara det är konstigt att man behöver röka när man är där. Jag menar hur länge besöker man en kyrkogård?

• Den obotliga pessimisten

Jag tycker att det är okej att göra det. Man behöver ju inte stå precis vid minneslunden där fler vill fram och man ska så klart inte kasta fimpar på marken.

• Sömnstörd
    Kimona skrev 2011-05-10 22:50:17 följande:
    Alltså jag ser inget fel i det egentligen, jag tycker bara det är konstigt att man behöver röka när man är där. Jag menar hur länge besöker man en kyrkogård?
    Kanske för att många är otroligt upprivna. Vissa kan ju stanna i evigheter av ungefär samma anledning.

Tycker det är konstigt att man inte ser det speciella behovet just där och just då.
Svar på tråden Röka på kyrkogården?