• Anonym (??)

ta tillbaka stämning?

När man väl stämt den andre föräldern på boende och umgänge och förhandlingarna startat, kan man då ta tillbaka stämningen och skriva under dokument på familjerätten eller är man låst att vänta på tingsrättens dom?
    Den stämande parten har uppfattat på förhandlingarna (eller genom sin advokat) att man nu är låst till tingsrättens dom och inte kan göra en s.k. förlikning, stämmer det?
    Om det inte stämmer : Är det bara att den stämande parten ber sin advokat kontakta tingsrätten och båda parterna tillsammans skriver under hos familjerätten, eller i tingsrätten vid nästa förhandling?
    Om det stämmer så kan historien bli mycket kostsam för båda parter om det ska dras i långbänk.

• Svar på tråden ta tillbaka stämning?
  • Anonym

Man kan när som helst välja att komma överens istället för att fortssätta en stämning. Det är bara att meddela tingsrätten att man drar tillbaka stämningen.

• Anonym (??)
    Anonym skrev 2011-05-11 07:12:12 följande:
    Man kan när som helst välja att komma överens istället för att fortssätta en stämning. Det är bara att meddela tingsrätten att man drar tillbaka stämningen.
    Det hade jag för mig jag med, vet inte hur parten kunde tolka det så fel bara, och tydligen även dennes advokat.
    Fast det är ju bara vad parten påstår
  • pegga

Man kan dra tillbaka sina egna yrkanden, MEN, motparten har ändå rätt att få sina yrkanden prövade. Med andra ord måste BÅDA parterna dra tillbaka sina yrkanden för att processen ska avslutas.

• smulanz

Men vi är i denna situation och mot partner säger att det inte går att dra tillbaka stämningen, ljuden den då? Den påstår att deras advokat sagt så.

=/

• smulanz

ljuden = Ljuger

^^ felskrivet.

• Thursday

Man är aldrig tvingad att gå igenom processen om båda parter är överens om att man inte vill det. Då är det bara att kontakta domstolen och tala om hur man kommit överens. Domstolen kommer då att göra en prövning, som i princip alltid går ut på att det ska bli som parterna är överens om, och så får man en dom på det. Det man kanske kan missuppfatta är att parterna inte helt fritt kan bestämma, utan att domstolen alltid prövar om det är förenligt med barnets bästa. Är det en helt vanlig vårdnadstvist så kommer domstolen dock alltid fram till att det som föräldrarna är överens om är bäst, det ska vara något alldeles speciellt fall för att det skulle bli något annat.

Däremot om inte båda är överens om det, så kan man inte förhindra att den andre får sina yrkanden prövade om man drar tillbaka sin egen stämning.

• Ramborg

Det har att göra med att vårdnads-och umgängesmål är "icke dispositiva". Vanliga tvistemål disponerar parterna själv, men i icke dispositiva mål kan domstolen inte skilja sig från målet utan att fastställa vad som är bäst för barnet. Jag skulle föreslå att parterna gemensamt ändrar sina yrkanden i målet så att de blir likalydande. Då kommer domstolen sannolikt att skriva i domen ungefär "anledning saknas att anta annat än att vad parterna numera är ense om är det bästa för NN."

Med viss reservation för att det var ett par år sen jag jobbade med sånt här. Googla "icke dispositiva tvistemål" om ni vill.

• mini 75

Vad säger din advokat? Din advokat måste ju kunna kontakta motpartens advokat? Givetvis kan man närsom ta tillbaka sin stämning. Man kan också göra en uppgörelse själva, via ombud eller familjerätten och tingsrätten kan stadfästa överenskommelsen i en dom.

• Ramborg

"indispositiva tvistemål" är nog ett bättre ord att söka på förresten.

• Thursday
    smulanz skrev 2011-08-24 19:38:44 följande:
    Jag hitta denna länk

www.flashback.org/t608839

ganska bra...
    Fast det är som sagt skillnad på vanliga tvistemål och familjemål. T.ex. är inte reglerna för rättegångskostnader (som diskuteras i din länk) desamma i familjemål.
  • smulanz
    Thursday skrev 2011-08-24 19:56:44 följande:
    Fast det är som sagt skillnad på vanliga tvistemål och familjemål. T.ex. är inte reglerna för rättegångskostnader (som diskuteras i din länk) desamma i familjemål.
    Jo fast var inte det från början om tvist? Eller missförstod jag hela första tråden, då ber jag om ursäkt ^^.
    Men i våran tvist, så påstår "motparter" att det inte går alls.
    Vilket jag har letat upp lite och ser inget där det skulle stå så hårt att det absolut inte går... =/
  • smulanz

p.s jo jag ser vad du menar... jag ber om ursäkt, men ändå så står det inte om att det inte ska gå, förstår du?
    Hade det absolut inte gått i tvist så som dom skriver och här... (tror jag) så skulle dom i länken jag gav, påpeka att det går inte att dra tillbaka... eller är jag ute och cyklar?

• Anonym (??)

Jag kan själv meddela att det tydligen visst gick att dra tillbaka under pågående förhandlingstid, motpartens egen advokat visste nog inte vad hon själv pratade om för nu är det klart, bara en underskrift därifrån nu.

• Thursday
    smulanz skrev 2011-08-26 15:44:56 följande:
    p.s jo jag ser vad du menar... jag ber om ursäkt, men ändå så står det inte om att det inte ska gå, förstår du?
    Hade det absolut inte gått i tvist så som dom skriver och här... (tror jag) så skulle dom i länken jag gav, påpeka att det går inte att dra tillbaka... eller är jag ute och cyklar?
    Jag förstår faktiskt inte riktigt vad du menar... men generellt rekommenderar jag väl inte trådar på Flashback som tillförlitliga källor om rättsväsendet.
Svar på tråden ta tillbaka stämning?