• Greta Anna

Vem vända sig till med ADHD fundering? (långt)

Vår dotter 4år (snart 5) har problem i förskolan enligt personalen, hennes utveckling står och stampar.
    Det är en mycket stor förskola men med engagerad personal som ser barnen.

Det kan vara så att hon har ADHD eller något annat, men hur vet man? På BVC har hon gått igenom alla kontroller och hemma i trygga miljöer med lugn omkring sig så fungerar hon normalt.
    Visst märker vi att hon är disträ och har svårt att koncentrera sig på att göra klart saker exempelvis kan man säga att hon ska gå till badrummet för att tvätta händerna men när hon är i hallen så glömmer hon bort och går in till sitt rum i stället.

Frågan är hur vi ska gå vidare för att det ska fungera på dagis lika bra som hemma med sociala kontakter osv.
    Jag har läst boken "Raising your spirited child" och den har gett mig stöd i mitt föräldraskap. Enligt den boken är det 10-15% som behöver lite extra stöd pga sitt temperament och personlighet och att det inte behöver vara något fel bakom, samtidigt så har vi ADHD i släkten. Vår BVC tant är en virrig hippie som inte varit till så stor hjälp tidigare men jag antar att det är BVC man börjar att vända sig till?

Problem:
    Påklädning tar låååång tid, behöver hjälp att komma ihåg vad som ska göras.
    Utelek: blir stående och betraktar och är inte med i det sociala spelet.
    Samlingar: Vågar inte vara med på aktiviteterna och är blyg.
    Maten: Glömmer bort att äta, det tar lång tid.
    Innelek: Fastnar gärna med något som hon vill göra klart exempelvis pyssel.

Ett av problemet tror jag är att det är en så stor förskola som distraherar en lättdistraherad drömmare men att byta förskola tror jag blir för stor omställning igen, den har redan flyttat en gång och det har varit mycket personalomsättning och även omsättning på barn. Är det någon som känner igen beskrivningen och som har något tips på hur vi ska gå vidare?

• Svar på tråden Vem vända sig till med ADHD fundering? (långt)
  • Moflo

På rak arm tycker jag inte att det låter som att din dotter har ADHD, men vänd dig till BUP, Barn- och ungdomspsyk i ditt landsting så kan de hjälpa dig vidare. Vi vände oss dit för att få vårat barn utrett för ADHD. Jag ringde via sjukhusväxeln.

• Åssi

Kontakta BUP för att få hjälp.

• Trollet Ludenben

Jag säge som de övriga, kontakta bup om du är orolig. ADHD är inte den enda NPFdiagnosen som finns och det är svårt att avgöra på den lilla beskrivningen. Vill du ha lite mer kött på benen så kolla denna länken:

http://user.tninet.se/~fxg297r/nep_adhd_intro.htm

Finns något som heter ADD, som är en undergrupp till ADHD. Som ADHD fast man är mer passiv istället för aktiv. En drömmare som har lite svårt att få saker gjorda men med övriga ADHDsymptom.

det behöver inte vara så att hon har något funktionshinder utan bara har jobbigt i en stor dagisgrupp. Men det är bra, om man känner oro att man får prata med någon inom barnpsykriatrin som kan det här. Dels för att fånga upp de här barnen så tidigt som möjligt och dels för att man själv ska slippa fundera. Handlar det inte om diagnos kanske ni kan få hjälp med ert barns behov av extra stöd i förskolan. Att de jobbar utifrån vad hon behöver. Man har rätt till extra stöd även om man inte har diagnos och det är viktigt att man får det man behöver.

Älskade ungar
  • Greta Anna

Tack snälla för era svar.
    Jag lyckades prata med vår BVC sköterska idag när jag var på vårdcentralen för mödravårdsbesök och hon rekommenderade också ett samtal med BUP och jag har ringt dit och de ska ringa upp i morgon. Jag ska kolla på länken.

• Vintergatan

Det låter precis som vår dotter. Hon är dock yngre 3 +. Tog en diskussion med bvc sköterskan i samband med 2.5 års kontrollen. Sköterskan tyckte att det var svårt att genomföra testet för utvecklingsnivån på vår dotter.Förklarade då våra misstankar och berättade om hennes svårigheter. Bvc sköterskan skickade en remiss till mödra och barn hälsovården. Först ringde hon dagis och hörde hur som uppfattade situationen.Sen fick vi gå och träffa psykolog och dom gjorde en utvecklingsbedömning på vår dotter. Innan detta så gjordes intervjuer med oss föräldrar och även personalen på dagis fick fylla i ett formulär med frågot hur hon fungerar på dagis. Efter den så skickades remiss vidare till bup. Där fick vi en kontaktperson som vi kunde ringa vid funderingar. Vi gick igenom allt material som kommit fram hittills med kontaktpersonen på bup. Sen skickades en remiss vidare för utredning. Nu står vi i kö och väntar på utredning för adhd.Väntetiden är ca 6-7 mån sa dom. Så det kommer ta mer än ett år allt som allt att få utredningen gjort från det att remissen skickades från bvc. Jag skulle bli väldigt förvånad om vår dotter inte har adhd. 

• jensten

Hej TS!
    Min dotter utreds nu för något inom autismspektrumet, vilket jag tycker verkar
    stämma in utifrån den lilla korta beskrivning du skriver.

Det är ju himlans bra att ni kommer igång med en utredning redan
    nu så hon får rätt stöd med sina svårigheter än som för oss, där ingen på BVC
    eller någon av spec.pedagogerna/läraren misstänkte att något annat kunde
    ligga bakom dotterns "sena" utveckling och hennes dåliga sociala samspel.

Istället var det ju jag som tack vare en uppmärksam skolsköterska drog igång
    en basutredning i januari, efter år av misstankar men utan kunskap kring NPS.
    Min dotter fyller 12 i höst, så tänk vilken tur ändå att hon
    är så pass högfunktionell som hon trots allt är och klarat av alla mål till åk. fem.
    Skrämmande att läraren inte misstänkt eller hade vidare kunskap om NPS...

Varmt lycka till! 

Svar på tråden Vem vända sig till med ADHD fundering? (långt)