Vem vända sig till med ADHD fundering? (långt)
Vår dotter 4år (snart 5) har problem i förskolan enligt personalen, hennes utveckling står och stampar.
Det är en mycket stor förskola men med engagerad personal som ser barnen.
Det kan vara så att hon har ADHD eller något annat, men hur vet man? På BVC har hon gått igenom alla kontroller och hemma i trygga miljöer med lugn omkring sig så fungerar hon normalt.
Visst märker vi att hon är disträ och har svårt att koncentrera sig på att göra klart saker exempelvis kan man säga att hon ska gå till badrummet för att tvätta händerna men när hon är i hallen så glömmer hon bort och går in till sitt rum i stället.
Frågan är hur vi ska gå vidare för att det ska fungera på dagis lika bra som hemma med sociala kontakter osv.
Jag har läst boken "Raising your spirited child" och den har gett mig stöd i mitt föräldraskap. Enligt den boken är det 10-15% som behöver lite extra stöd pga sitt temperament och personlighet och att det inte behöver vara något fel bakom, samtidigt så har vi ADHD i släkten. Vår BVC tant är en virrig hippie som inte varit till så stor hjälp tidigare men jag antar att det är BVC man börjar att vända sig till?
Problem:
Påklädning tar låååång tid, behöver hjälp att komma ihåg vad som ska göras.
Utelek: blir stående och betraktar och är inte med i det sociala spelet.
Samlingar: Vågar inte vara med på aktiviteterna och är blyg.
Maten: Glömmer bort att äta, det tar lång tid.
Innelek: Fastnar gärna med något som hon vill göra klart exempelvis pyssel.
Ett av problemet tror jag är att det är en så stor förskola som distraherar en lättdistraherad drömmare men att byta förskola tror jag blir för stor omställning igen, den har redan flyttat en gång och det har varit mycket personalomsättning och även omsättning på barn. Är det någon som känner igen beskrivningen och som har något tips på hur vi ska gå vidare?