• LyckligaJag83

Vägrar ersättning

Min son är snart 4 månader och för några dagar sedan så började vi med gröt, valde att börja lite tidigare då han inte verkar bli mätt på ersättningen trots ökad mängd.
    Han äter en hel portion gröt utan problem.

Men nu har han helt plötsligt börjat vägra äta ersättningen. Vi har inte bytt flaska eller dinapp. Kan man blanda gröt på ersättning? För jag kan ju inte sluta att ge honom ersättningen redan och han kan ju inte äta gröt 5 gånger om dagen.

Har du några tips på hur jag ska få honom att ta flaskan igen?

Mvh Caroline

Olivia 2009-10-23 Rasmus 2011-01-20
  • Svar på tråden Vägrar ersättning
  • BVC Sköterskan

Hej!

Min erfarenhet är att du upplever vad många andra föräldrar upplever med sina barn. Plötsligt är de inte intresserade av falska längre.

Det kan finnas fler orsaker till att han inte vill ta flaskan. Man bör dock utesluta att han är sjuk, dvs att han skulle ha någon infektion på gång. I hans ålder är det dock vanligt att barnet är inne i ett "utvecklingssprång" som kan påverka matsituationen.

Mycket krestar kring munnen nu. Han har förmodligen börjat forma ljud med munnen och många barn kan upplevas tugga och leka med flaskan, mer än att äta. De har också ofta hela knytnäven i munnen. Allt detta resulterar i att de dreglar mycket och kan upplevas som att det kliar i barnets mun.

Generellt brukar utvecklingssprång resultera i sämre aptit, min erfarenhet är dock att barnen återhämtar sig och börjar äta "som vanligt" igen.

Jag föreslår att du forsätter med samma napp och nappflaska som förr, att han har (hyfsat) regelbundna mattider, skapa lugn och ro kring matningarna (då det är mycket annat som kan fånga hans intresse), erbjud gröten en gång om dagen och blanda ersättningen enligt beskrivning.

Är du orolig för hans allmäntillstånd tycker jag dock att du bokar in en tid till BVC, så sköterskan kan göra en mer noggran bedömning.

MVH Christine

• LyckligaJag83

Tack för ditt svar.

Det verkar vara lite från och till om han vill ta flaskan. Ena gången går det bra och andra inte så det är nog som du skriver att han är i en utvecklingsfas just nu.

Lugn och ro kring matningen är lite svårt att få till eftersom att jag har min dotter på 1,5 år hemma också.
    Vi har fått in väldigt bra rutin på matningen så han äter samma tider varje dag. 

Tack igen för ditt svar

Mvh Caroline

Olivia 2009-10-23 Rasmus 2011-01-20
Svar på tråden Vägrar ersättning