• Anonym (orolig)

Ger jag honom för lite?

Hej!

Jag har en son som är 5 månader. Vi började introducera smakisar när han var 4 månader och nu ser vårt schema ut så här:

Cirka kl 8: 1 port banangröt och 135-165 ml ersättning
    Cirka kl 12: 190-200 g barnmat + cirka 60 g fruktpure + 65 ml ersättning
    Cirka kl 16: 200 ml ersättning
    Cirka kl 18: Cirka 60 frukt eller fruktpure
    Cirka kl 20: 235 ml ersättning

Det jag undrar över är om vi ger honom för lite. Vi var på 5-månaderskontrollen i förrgår och då hade han börjat plana ut på viktkurvan sen ett par månader tillbaka. Just nu väger han 8 205 g och är 70 cm lång. Efter det besöket började vi ge honom lite frukt vid kl 18 men annars ingen ändring. Han kräks lite då och då varje dag. Han sover hela natten men har börjat skrika i sömnen. Han brukar vakna vid 6:30 men ligger då och leker så han är inte hungrig.

Tacksam för tips!

• Svar på tråden Ger jag honom för lite?
  • BVC Sköterskan

Hej!

Att barn planar ut någon gång runt tre-fyra månader, är enligt min erfarenhet förväntat. Dels minskar tillväxthastigheten, dels blir de mer aktiva/rörliga och intresserade av annat än att äta. Naturigtvis skall man vara observant på de barn som går ned i vikt eller planar för snabbt.

Utan att veta hur hans tillväxthastighet ser ut, så verkar det som att du erbjuder tillräckligt. Fem-sex mål per dag är rimligt, när de inte äter på natten längre. Du understyker även att han faktiskt verkar mätt och är han dessutom nöjd under dagarna, tyder det på att han får i sig tillräckligt.

Man kan inte stirra sig blind på att vikten ligger under i förhållande till längden. Frågan är hur utevcklingen sett ut och hur man kan förvänta sig att den skall se ut (arv).

Fortsätt erbjud mat regelbundet. Tillsätter du inte extra energi i huvudmålet (lunchen), så tycker jag att du kan göra det. Bland i en tesked flytande margarin eller olja till exempel. Så småning om kanske du kan byta ut kvällsersättningen mot välling istället, så ger det mer energi.

Att han kräks då och då är helt normalt och förmodligen drömmer han på nätterna, vilket gör att han skriker till.

Upplever du honom gnällig och otillfredsställd, kan det vara tecken på att han får för lite energi. Boka i så fall in en ny tid på BVC, för uppföljning av tillväxten. Förhoppningsvis har ni dock fått ett återbesök inom kort.

MVH Christine

Svar på tråden Ger jag honom för lite?