• Clotilda

Han kräks när jag lägger ner honom

Hej.

Vi har en väldigt kräksig tvåmånaders. Han flaskmatas och vi kör på Dr Brown-flaskor. Trots detta behöver han rapa rätt mycket. På nätterna är det extra krångligt att få till rapningen eftersom han ofta somnar när vi försöker. Detta resulterar i att han sen kräks när vi lägger ner honom i sängen och naturligtvis vaknar han och blir ledsen då. Vi tar upp honom och försöker rapa honom igen och han somnar. Det kan ta upp till fem försök innan han kan läggas ner utan att kräkas och det tar förstås ett tag. Vad kan vi göra för att underlätta för honom? Vi använder för tillfället ingen kudde i hans säng och det verkar råda delade meningar om man ska ha kudde eller inte, men det kanske vore en idé eftersom han då inte ligger lika plant som på bara madrassen?

• Svar på tråden Han kräks när jag lägger ner honom
  • BVC Sköterskan

Hej!

Min erfarenhet är att bebisar som kräks mycket, gärna kan sova med höjd huvudände. Lägg några böcker under hans sängben, så att huvudänden höjs cirka tio-tjugo centimeter.

Vad gäller kudde, så är jag "för" kudde. Det gör att man lättare kan "provocera" så att barnet har huvudet åt det ena eller andra hållet, vilket minskar risken för att det får platt bakhuvud. Ha en mjuk bebiskudde och låt honom ligga på den tills han kan vända sig, då är det dags för en tunnare/plattare kudde.

Hoppas att kräkningarna minskar snart och att han blir bättre på att rapa Flört

MVH Christine

Svar på tråden Han kräks när jag lägger ner honom