• HEH

Bebis magknip! Vad ska jag undvika äta för att förhindra?

Hej!
    Har en 2 v bebis som har otroligt mkt gaser o mycket magknip emellanåt!
    Det är barn nr 3, men de andra har inte vart så känsliga. Ja, jag har ju inte kunnat äta rå lök tex...
    Men med denna gosse är det värre.
    Vad är era barn känsliga mot? Skriv allt ni kommer på!

Han får minifom droppar...

Tack på förhand!

• Svar på tråden Bebis magknip! Vad ska jag undvika äta för att förhindra?
  • Zavedos

bönor, linser

klassiker: komjölkprodukter

• Maroschka

Mitt mellanbarn var superkänslig. Där gick det inte äta tex pepparchips, vindruvor, citrusfrukter, kaffe, choklad....

~Jakob 060415~ ~Olivia 080618~ ~~Vilda 101214~~
  • Eber

komjölk, mörk choklad, färskpotatis, skaldjur, jordgubbar... det är det jag kommer på nu...

• Zavedos

och äta lagom av allt, inte typ frossa i jordgubbar eller räkor eller så

• Eber
    Zavedos skrev 2011-05-11 11:47:48 följande:
    och äta lagom av allt, inte typ frossa i jordgubbar eller räkor eller så
    ja, fast även lagom kan vissa barn få magknip av, det räckte att jag åt 2färskpotatisar så skrek hon i timmar efter ammningen :/
  • Aniko

Med min förste son fick jag undvika allt som jag tyckte var gott den första månaden och bara äta skonkost. Kaffe, lök, sallad, kakor ja allt fick jag skippa. Åt bara kokt mat...

• Eddam

Min var väldigt känslig mot lök och vitlök (minsta lilla gnutta i lagad mat gav reaktion 2-3 timmar senare) Fick lusläsa ALL innehållsförteckning.. Och läsk, framförallt Coca cola. Ägg..

• Evven

Min lilla snutta har också haft jättemycket gaser och magknip men lyckdes inte komma underfund med vad som orsakade detta. Fanns liksom inget speciellt utan hennes mage hade bara svårt att göra sig av med luften. Nu dricker jag 3 koppar te varje dag och det har hjälp något otroligt mycket. Hon mår mycket bättre nu och rapar jätteduktigt. Fiser fortfarande en hel del men dom kommer ut lättare och gör inte lika ont, bara ibland hon skriker till när dom ska ut. Men det blir bättre och bättre hela tiden.

Så om du inte hittar det som stör hans mage kan du prova anis/fänkål/kummin te 3 ggr om dagen, även bebis kan få en halv tesked till att börja med. Fråga i hälsokostaffären eller gör eget te.

Hoppas det löser sig!

• HEH

Ja, han är faktiskt svår rapad. Försöker efter varje amning, lyckas kanske hälften av gångerna.
    Kaffe dricker jag ju en hel del....äter alltid min vanilj yohurt på morgonen....men han skriker o gnäller o fiser även på nätterna. Då var det längesedan jag åt både mjölkprodukt o kaffe (svårt att sova annars)
    Lök o vitlök skippar jag helt.
    Men äter ju vanlig mat annars.
    Herregud du som bara åt kokad mat! ha ha, hjälp, hoppas jag slipper det!
    Tack för att ni svarade, ska tänka igenom en gång till vad jag stoppar i mig.  kanske man förlorar sina gravid kg på detta vis;)

• Aniko

Ja inte var det kul eller gott med bara kokad mat en hel månad . Kan ju säga att inte gjorde saken bättre med min förstoppning...

• nygammal

Hej!

JAg går på diet sen en månad tillbaka, för att försöka hjälpa mitt kolikbarn. Dietråden har jag fått ifrån barnmorskan på: www.akupunktur.se - där dottern också får akupunktur.

Förbjudet - allt gasbildande som lök, vitlök, bönor, ärtor, broccoli, majs, allt med -kål - som blomkål, kål.. m fl. Inga röda grönsaker eller frukter, t ex tomat, paprika. Inga syrliga frukter - äpple, apelsin, druvor, saft, läsk, vin. Inga nötter, inget godis, ingen choklad. Och - inget mjölkprotein! Man får lusläsa innehållsförteckningarna, för det finns t ex mjölkpulver i många produkter. Man ska helst vara lite försiktig även med sojaprodukter - för OM barnet är allergiskt mot mjölkprotein så reagerar de också ofta på soja.

Tuff diet!! Men det har hjälpt oss, vår dotter skriker i princip ingenting längre (alltså kolikskrik - självklart gnäller, gråter och skriker hon som alla andra bebisar), även om man ser att hon fortfarande har magknip då hon stånkar och krystar mycket.

• HEH

Herregud....låter otroligt jobbigt!
    Han har faktiskr blivit liiite bättre. vet dock inte riktigt vad som gör det. Bär honom mkt i sjal nu så blir man inte lika trött i armarna.
    Har undvikit choklad då jag insåg att jag bjudit de flesta nyfikna tittare på kladdkaka o grädde...om det är det, ingen aning.
    Var o vägde lilleman idag, ökar kraftigt i vikt och ska försöka få honom att äta med MINST 3 timmar emellan (äter med 2 och en halv timmes mellanrum nu) samt att han endast ska äta max i 20 min....
    Hon sa att när han äter för ofta behöver magen jobba hela tiden, o snuttandet efter kan göra att han sväljer luft. Så hon trodde på det hon...

Svar på tråden Bebis magknip! Vad ska jag undvika äta för att förhindra?