• Anonym

Finns det familjehem som vill BEHÅLLA placerade barn?

Jag undrar om det finns någon "modig" familjehems mamma som ärligt kan säga att hon önskar lvuade barnet stannar hos dom resten av livet? Att dom gör allt för att sabba för bioföräldrarna. Finns ni? Att ni känner "ägande" rätt för barnet och vet bättre än bio. Överklass stil liksom.....

• Svar på tråden Finns det familjehem som vill BEHÅLLA placerade barn?
  • miljarden

Oj. Jag tror många familjehemsmammor vill att barnen ska stanna för resten av livet. Det är ju något positivt. Klart man känner kärlek för ett barn man har tagit hand om som sitt i flera år. Men man är ju väl medveten om att det kanske inte blir så, och att det isåfall förhoppningsvis är något bra för barnet. 
    Jag tror många känner att barnet är deras, vilket det ju till viss del är, i den mån en människa kan vara någons. Jag tror även att många kan tro att de vet bättre än barnets biologiska föräldrar, och det gör de nog inte alldeles sällan också, givet att det finns många orsaker tll att barn blir lvu:ade men att det nästan alltid handlar om att bioföräldrarnas omsorg har varit rejält otillräcklig på ena eller andra sättet.
    Däremot är det nog inte många som försöker sabba för bioföräldrarna. I de fall man tycker att det behövs brukar liksom bioföräldrarna sköta det själva...
    Angående att det skulle ha något med överklasstil att göra förstår jag ingenting av. 

• Anonym

Men om bio har "vaknat" upp och rättar sig efter soc krav...DÅ kan familjehemmen börja hitta på saker...Alla lvuade har inte "värsta" bioföräldrarna. Dom har lärt sig och förstått vad som var fel. Sen ska ju inte familjehemmen komma och förstöra med skitsnack.

• miljarden
    Anonym skrev 2011-05-11 12:24:07 följande:
    Men om bio har "vaknat" upp och rättar sig efter soc krav...DÅ kan familjehemmen börja hitta på saker...Alla lvuade har inte "värsta" bioföräldrarna. Dom har lärt sig och förstått vad som var fel. Sen ska ju inte familjehemmen komma och förstöra med skitsnack.
    Det är klart att de inte ska ljuga. Det är nog inte särskilt vanligt att de gör heller. Då är det nog vanligare att bioföräldrarna och familjehemsföräldrarna tycker olika, har olika perspektiv osv och därför tolkar och uppfattar saker olika. De kan man ju göra utan att det betyder att någon ljuger. 
    Men att de skulle ljuga och medvetet försöka förstöra för de biologiska föräldrarna är nog extremt ovanligt. 
  • agtiwi

Varför pratas det bara om lvu:ade barn? Jag har varit placerad i familjehem som sol6:a. Upplevde det aldrig som att de tyckte jag skulle vara där resten av livet, de arbetade ju för att min och bioföräldrarnas relation skulle bli bättre. Ska även tillägga att bara för att de inte tyckte jag skulle vara där resten av livet så betyder inte det att jag inte var älskad och väl omhändertagen för det var jag!

• agtiwi
    miljarden skrev 2011-05-11 12:27:08 följande:
    Det är klart att de inte ska ljuga. Det är nog inte särskilt vanligt att de gör heller. Då är det nog vanligare att bioföräldrarna och familjehemsföräldrarna tycker olika, har olika perspektiv osv och därför tolkar och uppfattar saker olika. De kan man ju göra utan att det betyder att någon ljuger. 
    Men att de skulle ljuga och medvetet försöka förstöra för de biologiska föräldrarna är nog extremt ovanligt. 
    Håller helt med dig!
  • Anonym

Tror på min magkänsla...man kan inte ta tag på problemet..men det finns där.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-05-11 12:24:07 följande:
    Om man har haft soc krav på sig från början och dessutom vaknat upp så har det absolut funnits skäl för LVU som jag tolkar det. I såna fall behöver inte familjehemmet snacka skit för att förstöra, det har nog bioföräldrarna själva lyckats bra med.

Vad skulle ett familjehem kunna komma med för "skitsnack" som skulle påverka soc syn på föräldrarna så att det skulle kunna påverka föräldrarna negativt. Förstår inte.
  • miljarden
    Anonym skrev 2011-05-11 12:31:28 följande:
    Tror på min magkänsla...man kan inte ta tag på problemet..men det finns där.
    Jag tror du upplever familjehemmet som några slags fiender på grund av situationen ni befinner er i. De har dina barn, kan någon göra något värre än att ta ens barn i från en? Även om man vet att det inte är familjehemmet som har fattat några beslut så är det väldigt lätt att negativa känslor riktas mot dem i och med det att det är de som har ens barn. Helt naturliga känslor, men inte så konstruktiva. 
    Jag tror om jag ska vara ärlig, och utan att kunna vara 100% säker naturligtvis, att det snarare är något sådant som ligger bakom det du upplever nu än att familjen ljuger och förstör.  
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-05-11 12:35:02 följande:
    Om man har haft soc krav på sig från början och dessutom vaknat upp så har det absolut funnits skäl för LVU som jag tolkar det. I såna fall behöver inte familjehemmet snacka skit för att förstöra, det har nog bioföräldrarna själva lyckats bra med.

Vad skulle ett familjehem kunna komma med för "skitsnack" som skulle påverka soc syn på föräldrarna så att det skulle kunna påverka föräldrarna negativt. Förstår inte.
    Har jag sagt att det INTE har funnits skäl för lvu? HAR JAG DET?????????? Om bio har förändrats mot det bättre ska barnet fortfarande stanna kvar hos familjehem? Vad tycker ni om det?
  • miljarden
    Anonym skrev 2011-05-11 12:44:23 följande:
    Har jag sagt att det INTE har funnits skäl för lvu? HAR JAG DET?????????? Om bio har förändrats mot det bättre ska barnet fortfarande stanna kvar hos familjehem? Vad tycker ni om det?
    Lugna dig, hittills har ingen i den här tråden anklagat dig för någonting. Det var ju bara ett svar på dina frågor.

Angående din fråga i inlägget: Det är inte helt lätt att svara på. Det beror på vad barnet vill, hur länge barnet har bott i familjehemmet och hur länge de biologiska föräldrarna har levt på ett sätt som överensstämmer med soc krav. Man kan inte bryta upp barnet från sitt familjehem alltför snabbt för att det kan ha sin trygghet där och det kan också finnas en oro för att de biologiska föräldrarnas situation ska förändras till det sämre igen så att barnet måste flytta igen, och då kanske till ett nytt familjehem. Man vill undvika att barnet bollas fram och tillbaka och en flytt tillbaka till de biologiska föräldrarna kan därför vara tvungen att skötas med försiktighet.
Svar på tråden Finns det familjehem som vill BEHÅLLA placerade barn?