• Anna83a

Grötrecept efterlyses!

Min dotter är 10 månader o har hittills bara ätit barngröten från Nestlé o Semper. Nu tänkte jag att jag kanske kunde göra egen gröt hemma ist. Någon som har bra recept?

• Svar på tråden Grötrecept efterlyses!
  • Ema86

havregrynsgröt är bra
    o mannagryns oxå även omd et är rätt mycke mjölk i den

• majken81

Mina två (2,5 år och 1,1 år) har sen 8 månaders ålder ätit vanlig havregrynsgröt med mosad banan i. Storkillen börjar väl ledsna på den...men äter lite varje dag och lilltjejen mumsar gladeligen i sig massor varje dag.

1 dl havregryn
    drygt 1 dl vatten
    1,5 min i micro
    späd med kallt vatten till lagom konstiens (gör ju också att den inte är kokhet när den serveras)
    blanda i ½ mosad banan.

Detta är en ganska stor portion, men det är ju bara minska på allt om du inte har en storätare som jag

Bara ett tips!

• majken81

Ska tillägga att med sonen så mixade vi havregrynen för han HATADE bitar i maten...(mixade mycket på en gång och förvarade i burk) men det behövdes aldrig til dottern.

• Anna83a

Tack snälla ni för tipsen =) Imorgon får vi se vad hon tycker om det!

• Busbellan

Polentagröt (majsgröt)
    Har inte testat det till barnen när de var små, men kan tänka mig att det passar jättebra. hade absolut testat då om jag visste att man kunde göra sån gröt, nu gör vi det för att dottern är glutenintolerant

Görs på polentagryn och mjölk, blir lite i konsistensen lik mannagryn

Mamma till Nora, August och Ella
  • Busbellan

ja, just det recept också
    Jag brukar ta ca 1,5 dl mjölk med lite salt i (kan man ju hoppa över om man vill)
    koka upp mjölken och i med ca 2 msk polentagryn och låt koka nån minut

Mamma till Nora, August och Ella
  • Trillian80

Du kan även blanda lika stora delar rågflingor med havregryn, och förvara i en burk. Bara att ta 1 dl blandning på 2 dl vatten. Man kan tillsätta lite hackade torkade aprikoser för lite c-vitamin och järn (bra för tröga magar också), eller blanda i frusna hallon eller riva i ett äpple eller päron.

Tyvärr började min son grötvägra kring 1 år, men innan dess har det gått bra.. =)

• 1969
    Busbellan skrev 2011-05-11 16:37:52 följande:
    ja, just det recept också
    Jag brukar ta ca 1,5 dl mjölk med lite salt i (kan man ju hoppa över om man vill)
    koka upp mjölken och i med ca 2 msk polentagryn och låt koka nån minut
    Vår lille har ätit mycket "polentagröt". Vi lät den svalna/stelna något och skar den sedan i bitar eftersom han alltid gillat att äta själv med händerna.
  • Anna83a

Tack för alla svar =)
    Testade havreygrynsgröt idag men det blev ingen hit. Hon svalde dom första två tuggorna men sen var det stopp.

MCW skrev 2011-05-12 10:29:21 följande:
    Mitt BVC sa att man ska tänka på att barnet får i sig tillräckligt med järn om man lagar gröt själv. De köpta grötarna är berikade. Kollade här:
    www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Ma.../
    Jag har oxå hört det så jag tänkte att jag skulle variera lite.
  • Ema86

det där med järnberikning... min bvc sa att man kunde smula ner hårt paltbröd i gröten .. eller ja grynen. jag gjorde det till en början med min tjej. men gav upp det sen .. för jag tänkte att hon äter ju mat o välling så hon får järn ändå

• Mysanochmimer
    Anna83a skrev 2011-05-12 11:10:41 följande:
    Tack för alla svar =)
    Testade havreygrynsgröt idag men det blev ingen hit. Hon svalde dom första två tuggorna men sen var det stopp.Jag har oxå hört det så jag tänkte att jag skulle variera lite.
    Antagligen för att köpegröterna smakar mycket sötare än hemlagad, speciellt om du gett nån av fruktgröterna.

Och mitt BVC säger att så länge dom äter en varierad kost och inte lever på hemlagad havregrynsgröt så är det ingen fara, tänk så olika det kan vara

Hirsflingor är järnrikare än havregryn, aprikoser är också järnrika, är du ändå orolig kan du smula ner paltbröd i gröten.

Men antar att hon äter annan mat också
  • jensljungkvist
    Anna83a skrev 2011-05-12 11:10:41 följande:
    Tack för alla svar =)
    Testade havreygrynsgröt idag men det blev ingen hit. Hon svalde dom första två tuggorna men sen var det stopp.
    Hade du i någon frukt. Det är ju bra för smaken och för de extra C-vitaminerna som hjälper kroppen ta upp allt järn. Det bästa jag hittat är torkad aprikos som jag lägger i blöt och sedan gör till puré.

Testa även andra spannmål som Hirs. Receptet hittar du här:
    www.riktigbarnmat.se/grot-valling/ 
  • Michiyo

koka egen risgrynsgröt brukar gå hem.. bara å koka riset i mjölk enligt instruktionerna.. sen kan man ju använda resterna och göra egen risifrutti eller  liknande.. mosade frukter funkar utmärkt.

sen en gröt mamma gjorde till mig dock inte speciellt lyxig men kan vara god.

smält lite smör för smakens skull.. tillsätt mjölk som får koka upp.. sen häller du i vetemjöl låter små koka nån minut.. efter önskad konsistens så klart.. sen äter man den med kanel och socker/sylt eller så klar mosade frukter och bär om man är nyttig :p (smöret behövs annars blir det ingen smak på det hela.. kan säkert ersätta med något annat för smakens skull.. men jag gillar den bäst på det viset.åt den ofta då jag var fattig och vägrar havregrynsgröt! 

Svar på tråden Grötrecept efterlyses!