MJÖLK: När kan man ge vanlig mjölk....
...till små barn.
Har en dotter på 8 månader och läser överallt att man skall undvika att ge bebisar mjölk (?)
Orsaken är att de kan få allergier....?
När kan man då börja att ge bebisar mjölk?
...till små barn.
Har en dotter på 8 månader och läser överallt att man skall undvika att ge bebisar mjölk (?)
Orsaken är att de kan få allergier....?
När kan man då börja att ge bebisar mjölk?
Hallå,jag började ge min son mjölk när han va sju månader i flaska och i juli fyller han 1 och det har gått jätte bra.
Bm sa ingenting om att jag INTE fick ge honom det .
Jag har alltid gjort som jag har kännt för och det tycker jag att du oxå ska göra,det är ju olika för alla barn.
LYcka till.
Hos oss (i Finland) säger de att man inte ska ge komjölk förrän barnen är 12 månader. Kan börja vänja dem försiktigt (redan) vid 10 månaders ålder. Så sägs det hos oss!
Hej.
När jag gick med min första dotter, nu 3½år, på BVC sa de att jag inte skulle ge henne mjölk innan hon var 1 år.
O för någon vecka sedan frågade jag min kompis som har en 13mån dotter o hon hade inte fått några rekommendationer alls... Hon hade gett henne innan 12mån. O vi har samma BVC...
Så det är nog bäst att du fråga på din BVC, för du kan nog få väldigt olika svar.
Må så gott!!
Anledningen till att de inte ska dricka mängder med komjölk (undantaget ersättning) är att det innehåller för lite järn och för mycket av vad det nu var. Man kan ge mjölk i gröt, men man ska ex inte byta ut ett mål mat mot en yoghurt och macka som en vuxen kan göra. Det där med allergi är ju som allt annat, testa lite och se.
Som skidan sa så är det för lite järn, samt att mjölken hämmar järnet från att tas upp i kroppen, och järn är väldigt viktigt för ett barn under 1 år.
som det sägs här ovanför så hämar mjölk järnupptagningen och man bör därför inte ge mjölk som dryck, och det kan vara så för vissa att mjölk är så mättande att dom äter mindre mat än dom behöver.
Jag har också förstått det som att man inte ska ge mjölk pga att det hämmar järnupptaget. Men att ge det till enstaka måltider eller till mellanmål kan ju inte göra så mycket. Dessutom är det ju ofta kokt mjölk eller skummjölk i barnmatsburkar. Jag har fått för mig att det kan vara lite mildare mot magen om mjölken är kokt och med i maten.
jag började ge ebba det vid 7 månader ca
MJÖLKPRODUKTER
När barnet närmar sig ett år (10-12 månaders ålder) kan du ge smakportioner av vanliga komjölksprodukter. Småningom kan du ersätta bröstmjölk eller modersmjölksersättning en måltid i taget helt och hållet med mjölk eller surmjölk.
Lämpliga produkter är fettfri mjölk, 1-mjölk, lättmjölk, surmjölksprodukter, kvark och grynost. Du kan börja använda mjölk och fettfritt mjölkpulver i matlagningen som vätska till soppor, välling och lådrätter. Välj för dagligt bruk lätta eller fettfria mjölkprodukter.
Servera mjölk eller surmjölk från mugg. Nu är det bra att avvänja barnet från nappflaska. Ge barnet dagligen sammanlagt ca 5-6 dl mjölk, övriga mjölkprodukter i vätskeform och välling. Räkna också med den mängd modersmjölksersättning som eventuellt används. En onödigt stor mängd mjölk tar platsen av annan mat.
Det rekommenderas att uppskjuta användningen av smaksatt yoghurt, glass, pudding, mjölkdryck och ost till efter ett års ålder. De innehåller rikligt med socker, salt eller andra tillsatsämnen.
SÅ står det i min bok som jag fått och är utgiven av Social- och hälsovårdsministeriet
Du har så rätt så, Villes mamma! Jag fick en föreläsning angående detta via Apoteket AB. Så för mig är detta inget nytt, men många tittar lite snett på mig då jag informerar dem om mjölkprodukter. Det är även av stor vikt att vänta med mjölkprodukter av en annan orsak, nämligen diabetes typ 1. En studie är snart färdig och enligt den finns det ett samband med diabetets typ 1 och för tidigt intag av mjölkprodukter. Jag väntade tills Angelica var 11 månader innan jag introducerade mjölk.
Vi har barn med allergier och överkänslighet. Jag väntar gärna tills barnen är 12 mån. Det gäller även välling och pulvergröt. Vi har då annan ersättning som vi hämtar på apoteket.
Tack, intresannt...
Jag har lagt i några skvättar mjölk i gröten....får alltid lite dåligt samvete att det nu skall bli någon allergi, men ingen i familjen har någon så därför slänger jag i en skvätt - mjölk är ju bra !!! sager man.
Men att det tar plats för annan mat och att järnupptaget minskar - det låter ok, och då är det förståerligt att man bör vänta lite.
Det finns ju faktiskt mycket annat gott att dricka och äta....
Tack för svar