• anki03

Viktnedgång efter förlossning

Hej
    Jag undrar hur mkt av graviditetskilona som försvinner "på en gång" efter en förlossning?
    Förstår av det är individuellt men hade vart kul att höra vad ni som har fått barn säger.

Själv är jag nu i v 36+1 och har hittills gått upp 11 kg och hoppas inte att gå upp mer än iallfall 15 kg totalt. Undrar hur mkt man kan förvänta sig som försvinner automatiskt i samband med förlossningen?

• Svar på tråden Viktnedgång efter förlossning
  • Angelica8912

Jag gick upp 21 kg. Min dotter vägde 4695 gram. Jag gick ner 10 kg i samband med förlossningen. Det har nog lite med om man samlat vätska med.

Annars är det ju bebisens vikt och moderkakan och så du blir av med.

• Habbi

De sägs att moderkaka, barnet, blodvolymen, vätskan i kroppen, fostervattnet och allt sånt väger ca 11-13 kg. Och de försvinner väl rätt snabbt efter en förlossning, iallafall barnet, fostervattnet och moderkakan. Glad

• R3becca

Jag gick ned 15 kilo på 3 dagar, varav 9 kilo försvann i samband med förlossningen.
    Jag bad att få bli vägd (jag förlöstes genom akut kejsarsnitt så jag hade en aning svårt att gå dagen efter Flört ) dagen efter, och jag fick mig en liten chock - inte trodde jag att det skulle gå så snabbt!
    3 dagar senare så var vi hemma och då hade jag, som sagt, gått ned 15 kilo.
    Jag gick upp 24 kilo allt som allt, så jag har väl ungefär 10 kilo till att gå ned, men det får ta den tid det tar.
    (det var svårare att hitta motivationen till träning så här efter graviditeten, än vad jag trodde Flört )

• MrsJ

Jag gick ner 4kg i direkt anslutning till förlossningen. (vägde mig när jag kom in och vägde mig på samma våg när jag gick till bb).
    Så fyra ynka kilon... Å då vägde bebisen 4.2kg, å sen fostervatten, moderkaka, lite blod....

• R3becca
    R3becca skrev 2011-05-11 14:10:55 följande:
    Jag gick ned 15 kilo på 3 dagar, varav 9 kilo försvann i samband med förlossningen.
    Jag bad att få bli vägd (jag förlöstes genom akut kejsarsnitt så jag hade en aning svårt att gå dagen efter Flört ) dagen efter, och jag fick mig en liten chock - inte trodde jag att det skulle gå så snabbt!
    3 dagar senare så var vi hemma och då hade jag, som sagt, gått ned 15 kilo.
    Jag gick upp 24 kilo allt som allt, så jag har väl ungefär 10 kilo till att gå ned, men det får ta den tid det tar.
    (det var svårare att hitta motivationen till träning så här efter graviditeten, än vad jag trodde Flört )
    Kan tillägga att min dotter vägde 4625g när hon föddes.
  • anki03

Oj vad olika det verkar vara... Ni som gick ner så mkt, hade ni mkt vätska i kroppen då?

• R3becca
    anki03 skrev 2011-05-11 14:30:47 följande:
    Oj vad olika det verkar vara... Ni som gick ner så mkt, hade ni mkt vätska i kroppen då?
    Jag var inte alls svullen, så jag funderar fortfarande på vad det var som försvann...
    Jag fick dock höra att jag hade väldigt mycket fostervatten och en gigantisk moderkaka (den hade täckt nästan hela livmodern), sen förlorade jag strax över en liter blod under operationen också.
    Men hur det + bebisen gjorde att så många kilon försvann är bortom min förmåga att förstå Tungan ute 
  • Angelica8912

Jag förlora 2,8 liter blod. Hör de till alltså? Hahaha så dum jag är isåfall. Jag har gått och funderat över hur jag kunde förlora så mycket vikt. 10 kg kändes mycket.

• stinasundsvall

jag gick upp ca 25 kilo. Sonen vägde 3614g. När vi kom hem från BB efter 4 dagar hade jag tappat ca 11-12 kilo!

• inkka

Jag gick upp 18 kg båda graviditeterna. Vägde mig några dagar efter första och hade då gått ner 13 kg. De resterande 5 (och 4 till) hade jag iaf gått ner efter ett år (väger mig inte så ofta) när jag blev gravid med andra.

Efter andra förlossningen minns jag inte vad jag vägde. Men, de 18 kilona jag gått upp var borta efter drygt ett år iaf.

• Niikki90

Jag vägde mig inte direkt efter förlossningen, men jag hade en stoor mage och hade gått upp 19 kg, några timmar efter förlossningen så fanns ingen mage kvar. Det var helt sjukt jag va lika smal som innan. Vägde mig efter 1 månad och då hade jag gått ner 14 kg

• Saralito

Jag gick upp 8 kilo, en vecka efter förlossningen hade jag gått ner 12 och nu drygt fyra månader senare har jag gått ner nästan 22 kilo. Visserligen vägde jag för mycket redan när jag blev gravid, men att rasa i vikt på det här sättet var jag inte ett dugg beredd på.

• agda06

Första gången gick jag upp 22 kg.

14 av de gick jag ner innan jag kom hem från BB.

.

Svar på tråden Viktnedgång efter förlossning