Archandra skrev 2011-05-21 12:49:35 följande:
Jag har en comfort carrier och tycker att den är lätt att ta på. Bara ett spänne att knäppa. Sen tar man liksom på selen som en tröja. När man har stoppat i bebisen justerar man bara axelbanden. Nu är visserligen min dotter liten, men jag kan inte se att det skulle vara något större problem att bära ett rundare barn. Det är ju bara att justera axelbanden.
Vad gäller långtidsbärande undrar jag om moggleif har prövat just denna sele. Jag har burit min dotter uppemot sju timmar under en dag utan att få ont någonstans. När jag har burit länge med BBActive har jag däremot fått ont. Den är inte alls lika bra.
Jag har för övrigt prövat ergo-selen också och den passar inte mig alls lika bra. Den är dessutom knölig att få på sig eftersom man måste spänna den högt upp bakom ryggen.
BB Miracle har jag inte prövat, men den är nog bättre än Active eftersom den har ett midjebälte. Däremot tror jag att Comfort Carriern är ett bättre alternativ.
Poängen är väl att det överhuvudtaget inte ska vara en tvekan om man kan bära ett barn bekvämt 7 timmar eller inte....framför allt inte om vi pratar om ett riktigt litet barn. Babybjörn comfort carrier har liknande konstruktion som övriga ergonomiska bärselar men vill man bära, framför allt längre = även ett äldre barn, så är den ändå en rätt dålig investering eftersom sittytan inte är anpassad för ett lite större barn och man dessutom inte kan bära på ryggen. Kan mycket väl tänka mig att det fungerar bra till ett litet barn, men den begränsar ju användandet pga det jag skrev om ett lite större barn.
Ergon passar inte mig heller. Det är en jättebra bärsele, men vilken som passar bäst beror på hur bärarens kroppsform ser ut, så man kan inte bara köpa vilken som då blir det tokigt. Manducan t.ex. är också en kanonsele, men passar inte mig alls eftersom jag är liten på alla håll och kanter.