Järntabletter under graviditet
Hej,
Jag har en fråga angående järntabletter under graviditeten.
Jag är gravid i v19+0 och jag har fått instruktioner om att börjar äta järntabletter (duroferon(niferex) var tredje dag from v20. När jag skrevs in (v8+1) hade jag ett järnvärde(hb) på 125, min järndepå var 55.
Jag har sedan tagit ett nytt hb så sent som i v14+6, när jag sökte akut, mitt hbvärde var då 139. Efter att järnvärdet blivit såpass mycket högre, blev jag fundersam till att ta tabletter (jag kanske inte behöver extra järn just nu). Jag pratade med en barnmorska på mvc där jag går om att få ta ett nytt prov för att se om jag behövde ett tillskott av järn. Detta var inte uppskattat, alla behöver äta järn from mitten av graviditeten om man har en järndepå på 55, var det svar jag fick.
Nu till min fråga, ska jag utgå från att jag är som alla andra och äta järntabletter? Vilka risker finns det med ett för högt järnvärde? Är det garanterat att min järndepå är oförändrad, eller kan även depåns värde ökat? Vore tacksam för svar då jag tyvärr känner att jag inte kan få ett tillförlitligt svar från min mvc.