• livetärgött

A-kassa och timjobb?

Hur funkar den kombinationen?

Jag är i dagsläget 100% arbetslös, men säg att jag får timanställning inom barnomsorgen och hoppar in och jobbar då och då. Hur funkar det då? Lön den dag jag jobbar och a-kassa annars eller? 

• Svar på tråden A-kassa och timjobb?
  • She is Me

Du fyller i vilka dagar du arbetat på sitt kassakort och får akassa övrig tid

• Birgitta2

Du fyller väl i kassakortet när du jobbat och därmed inte får nån a-kassa de timmarna.

• livetärgött

Kan man göra så obegränsat?  De 75dagarna som man kan fylla upp till 100% gäller det bara när man jobbar del av dagen eller vid del av veckan?

• hontaas

Tyvärr e det så att du inte får jobba och ta ut a-kassa samtidigt mer än 75 dagar.

Efter det får du välja om du ska enbart jobba eller endart a-kassa.

• livetärgött

Så om jag jobbar två dagar i veckan så får jag norpa 3dagar från min 75 dagars pott då för att fylla ut veckan.

• Birgitta2

Du kommer få ett klart svar från a-kassan om du ringer dom. Istället för att vara osäker på hur saker fungerar, kan det vara skönt att få ett säkert svar. Bara så att du inte missar nåt

• livetärgött

jo det kommer jag såklart göra innan jag laborerar med något! Känns bara bra att kolla läget lite och se om man tänker i rätt banor.

• jassikan

Här finns det bra beskrivet, med exempel:
    http://www.ka.se/index.cfm?c=83289

Tre veckor med deltidsregeln
    Så många dagar har du när din arbetslöshet börjar:
    300 heltidsdagar
    75 deltidsdagar

Vecka 1
    Du jobbar hela måndagen och är sedan arbetslös resten av veckan. Då dras fyra ersättningsdagar, från tisdag och framåt, både från räkneverket för de 300 dagarna och räkneverket för de 75 deltidsdagarna.
    Dagar kvar:
    296 heltidsdagar
    71 deltidsdagar

Vecka 2
    Du är arbetslös hela veckan. Fem ersättningsdagar dras, endast från räkneverket för de 300 dagarna.
    Dagar kvar:
    291 heltidsdagar
    71 deltidsdagar

Vecka 3
    Du är arbetslös två dagar och sjukskriven resten av veckan. Två ersättningsdagar dras, endast från 300-dagarna.
    Dagar kvar:
    289 heltidsdagar
    71 deltidsdagar

Svar på tråden A-kassa och timjobb?