• Enya70

    Madagaskar

    Jag och min man har fått erbjudande om att få sätta igång att sammanställa papper till Madagaskar för syskon. Egentligen står vi i kö till colombia men fick nu detta derbjudande. Finns det någon här med erfarenhet av Madagaskar? Skriv gärna och berätta

  • Svar på tråden Madagaskar
  • Spökdjuret

    Vi kom hem från Madagaskar med vår älskade lilla dotter för ca 1 månad sen.
    Är det något speciellt du vill veta?

  • Ethi

    Nämen wow, jag visste inte att det hade kommit hem några! GRATTIS till dottern och till att ni är hemma Jag har massor med frågor Ni var där i 12 veckor alltså? Hur gammal är dottern? Hur länge fick ni vänta mellan bb och resa? Hur fungerade det att bo där och hur verkade liksom landet fungera? Visst har Madagaskar lite dålig infrastruktur så att man måste flyga mellan många orter?  Vad talar de för språk? Var bodde ni? Hur var klimatet? Kändes det som ett "säkert" ställe? Hur går adoptionsprocessen till där nere? Hur bor barnen? Hur mår de, generellt?

    *funderar* Nu kom jag inte på några fler frågor De är ju urintressant med nya länder

  • Enya70
    Ethi skrev 2011-05-16 20:33:01 följande:
    Nämen wow, jag visste inte att det hade kommit hem några! GRATTIS till dottern och till att ni är hemma Jag har massor med frågor Ni var där i 12 veckor alltså? Hur gammal är dottern? Hur länge fick ni vänta mellan bb och resa? Hur fungerade det att bo där och hur verkade liksom landet fungra? Visst har Madagaskar lite dålig infrastruktur så att man måste flyga mellan många orter?  Vad talar de för språk? Var bodde ni? Hur var klimatet? Kändes det som ett "säkert" ställe? Hur går adoptionsprocessen till där nere? Hur bor barnen? Hur mår de, generellt?

    *funderar* Nu kom jag inte på några fler frågor De är ju urintressant med nya länder
    Ha ha vad kul Ethi. Jag skulle just skriva och fråga ungefär detsamma som du Solig.
    Nu får vi invänta spännande svar från Spökdjuret. Har du själv funderingar på att adoptera från Madagaskar?

    Grattis till dottern Ethi! Nu väntar vi nyfiket på din berättelse Flört
  • Ethi
    Enya70 skrev 2011-05-16 21:14:06 följande:
    Har du själv funderingar på att adoptera från Madagaskar?
    Egentligen inte, förmodligen blir det ingen mer adoption alls för oss, men det är alltid spännande med nya länder
  • Enya70
    Ethi skrev 2011-05-17 15:01:58 följande:
    Egentligen inte, förmodligen blir det ingen mer adoption alls för oss, men det är alltid spännande med nya länder
    Jag har just läst din presentation så jag ser nu att ni adopterat från Ethiopien. Kul!
  • Spökdjuret
    Ethi skrev 2011-05-16 20:33:01 följande:
    Nämen wow, jag visste inte att det hade kommit hem några! GRATTIS till dottern och till att ni är hemma Jag har massor med frågor Ni var där i 12 veckor alltså? Hur gammal är dottern? Hur länge fick ni vänta mellan bb och resa? Hur fungerade det att bo där och hur verkade liksom landet fungera? Visst har Madagaskar lite dålig infrastruktur så att man måste flyga mellan många orter?  Vad talar de för språk? Var bodde ni? Hur var klimatet? Kändes det som ett "säkert" ställe? Hur går adoptionsprocessen till där nere? Hur bor barnen? Hur mår de, generellt?

    *funderar* Nu kom jag inte på några fler frågor De är ju urintressant med nya länder
    Oj, det var många frågor! Glad
    Ja vi var där i nästan 3 månader, och när vi fick vårt bb så var vår dotter 2 år och 8 månader. Vi väntade ca 3 månader mellan bb och resan, men det hade nog kunnat vara lite kortare om inte jul och nyår hade kommit emellan.

    Eftersom vi var en av pilotfamiljerna så hade vi inte direkt någon att fråga, och därför bokade vi tyvärr de första 2 månadernas boende på ett ställe som hette La Villa Suéde.
    Utan att gå in på detaljer så kan jag säga att det var en mardröm som jag inte skulle vilja utsätta någon annan för.
    Bortsett från kvinnan som drev det stället, så är människorna på Madagaskar HELT fantastiska!
    Det är ett väldigt fattigt land, men trots det så är alla extremt glada, trevliga och hjälpsamma. Tyvärr så är det ju bara franska som gäller, och min skolfranska är inte direkt den bästa, men det gick att hanka sig fram ändå, inga större problem.
    Vädret var lite sisådär när vi var där. Det var deras sommar, men det innebär ju även att det var regnperiod och jag kan lova att det regnade....Obestämd
    Men även vädret blev lite bättre när vi flyttade från Ambatobe in till huvudstan Antananarivo, där vi bodde den sista månaden.

    Barnhemmen tror jag nog är precis som i alla andra länder, olika från ställe till ställe.
    Vi hade tur eftersom vår dotter kom från ett litet och väldigt familjärt barnhem, där de verkligen hade försökt förbereda barnen på vad som skulle hända.

    Hoppas ni har fått svar på några frågor iallafall. Glad
  • Enya70
    Spökdjuret skrev 2011-05-17 16:26:22 följande:
    Oj, det var många frågor! Glad
    Ja vi var där i nästan 3 månader, och när vi fick vårt bb så var vår dotter 2 år och 8 månader. Vi väntade ca 3 månader mellan bb och resan, men det hade nog kunnat vara lite kortare om inte jul och nyår hade kommit emellan.

    Eftersom vi var en av pilotfamiljerna så hade vi inte direkt någon att fråga, och därför bokade vi tyvärr de första 2 månadernas boende på ett ställe som hette La Villa Suéde.
    Utan att gå in på detaljer så kan jag säga att det var en mardröm som jag inte skulle vilja utsätta någon annan för.
    Bortsett från kvinnan som drev det stället, så är människorna på Madagaskar HELT fantastiska!
    Det är ett väldigt fattigt land, men trots det så är alla extremt glada, trevliga och hjälpsamma. Tyvärr så är det ju bara franska som gäller, och min skolfranska är inte direkt den bästa, men det gick att hanka sig fram ändå, inga större problem.
    Vädret var lite sisådär när vi var där. Det var deras sommar, men det innebär ju även att det var regnperiod och jag kan lova att det regnade....Obestämd
    Men även vädret blev lite bättre när vi flyttade från Ambatobe in till huvudstan Antananarivo, där vi bodde den sista månaden.

    Barnhemmen tror jag nog är precis som i alla andra länder, olika från ställe till ställe.
    Vi hade tur eftersom vår dotter kom från ett litet och väldigt familjärt barnhem, där de verkligen hade försökt förbereda barnen på vad som skulle hända.

    Hoppas ni har fått svar på några frågor iallafall. Glad
    Tack för svar Glad.

    Härligt att läsa om er fantastiska upplevelse.
    Jag har en fråga gällande språk. Då er dotter var 3 år när ni hämtade henne antar jag att hon pratade lite. Vilket språk kunde hon? Var det franska el ngt annat?

    Hur har det gått med språket sedan ni kom hem?

    Kramar Hjärta
  • Enya70

    Kom på en fråga till till dig Spökdjuret,

    Träffade ni några andra som skulle adoptera när ni var på Madagaskar?

    Jag har läst att det inte kom några syskonpar under 2010. Har du hört talas om det nu under 2011?

    Jag och min man har ju syskonmedgivane

    Jag undrar också om man kan få ha tolk om man inte pratar franska. Och då menar jag vid de formella kontakterna med domstol och liknande. Och på barnhemmet???

    Kram igen

  • Spökdjuret

    Vår dotter pratade franska och malagassy när vi fick henne, men hon släppte det efter typ 2 dagar!
    Jag vet inte om vi har haft en enorm tur, men hon började snappa upp svenska direkt och när människorna där nere pratade franska med henne så svarade hon inte alls.
    Vi pratade själva bara svenska med henne och" rättade" henne så fort hon sa något på franska så hon har lärt sig enormt fort. Glad

    De andra som vi träffat som adopterat därifrån har vad jag vet heller inte haft några problem med språket.
    Jag var själv orolig eftersom hon ju skulle vara 3 år när vi kom ner, och en 3 åring pratar ju en del....
    Jag var rädd att jag inte skulle förstå vad hon sa och att hon skulle vara rädd eftersom hon i sin tur inte alls skulle förstå oss, men det har gått fantastiskt bra! Skrattande

    Nej, vad jag vet så har inga syskonpar kommit under 2010, och under 2011 har vad jag vet inga barn alls kommit från Madagaskar.

    AdoptionsCentrum har en fantastisk representant på plats som hjälper till med översättningar och tolkar vid alla formella kontakter, så det hade vi inga som helst problem med.

    Stor Kram och Lycka till!

  • chatnoir

    Åh, jag önskar att vi kunde åka till Madagaskar!! Vi var på väg dit, men valde Kina istället pga den långa vistelsetiden. Vi har hus och katter och jag ser inte hur vi skulle kunna vara borta så länge...annars hade det varit helt perfekt eftersom min man är fransman och vi talar franska hemma. Underbart att höra om hur bra det har gått för er!  

Svar på tråden Madagaskar