• Mijamaria

Omföderska fast förstföderska - varför?

Är gravid i vecka 33 och förlossningen nämrar sigSkrattande . Väntar mitt andra barn och det kommer vara 9½ år mellan förlossningarna. Idag info min barnmorska mig om att jag räknas som förstföderska! Att jag skall gå efter vad som gäller då, ex avvakta längre hemma osv. Blev alldeles ställd. Kan det stämma? Jag har tänkt på detta tidigare och blivit info om att det kan man inte säga osv men när hon sa det så var det så bestämt att så är det. Någon som vet? Någon som har erfarenhet? Inte för att det kanske spelar så stor roll. Men känns mkt positivare att se mig själv som omföderska och att det förhoppningsvis kommer gå både snabbare och lättare.. Under graviditeten har hon ändå alltid sagt till mig "du som omföderska... blir större snabbare.. osv"

Hej på Er!

• Svar på tråden Omföderska fast förstföderska - varför?
  • Birgitta2

Jag har hört samma sak som du. Efter 7-8 år räknas man som förstföderska igen. Jag antar att det beror på att kroppen, bäckenet osv har återgott till det tillstånd som var innan den första förlossningen. Självklart är du omföderska, men jag misstänker att BM menar att din kropp är helt återhämtad och därmed kommer ta tid på sig för barn nr 2.

• MajaVira

Japp, efter ett visst antal år räknas man som förstföderska igen. Anledningen är att man utgår från att kroppen återhämtat sig fullständigt och man på det viset inte har någon fördel av att ha fött barn tidigare. Men du har ju ändå erfarenheten kvar, så från det perspektivet är du ju faktiskt omföderska.

• Mijamaria

Ringde in till förlossningen nu. De sa att så är det inte.. "Varför skulle du" sa hon till mig... Du räknas aldrig som förstföderska igen och skall gå efter vad som gäller för omföderskor.. vad gäller räkna värkar, öppningstid osv.. sen vet man ju aldrig ändå men det skall inte spela någon roll att det gått lite fler år mellan". Känns ju skönt. Så nu har jag svarat på min egna fråga *ler*. Men om någon med erfarenhet vill dela med sig vore det jätteintressant.

• lillaEva

Hej!

Jag trodde också att man räknades som omföderska om det gick mer än 7 år mellan förlossningarna...

Jag har två pojkar, den äldsta är 7år och den yngsta är 7 veckor.
    Inför förlossningen med min yngsta gick jag på s.k. Aurorasamtal, och den barnmorskan sa att man kan aldrig bli förstföderska igen. Kroppen har ett "kroppsminne", oavsett hur lång tid som har förflutit sa hon. Samma sak sa min barnmorska på mvc.

Min andra förlossning gick mycket snabbare och "lättare" än den första, så jag tror absolut på vad mina barnmorskor sade!

• Aniko

Min barnmorska sa att det där stämmer inte alls, har man fött barn en gång känner kroppen igen sig. Jag hade 7,5 åt mellan förlossningarna men det är svårt att jämföra eftersom de började på olika sätt och jag blev igångsatt senaste gången. Men den andra gången gick det klart mycket snabbare än förra gången. Att jag hade mycket ont berodde säkert på igångsättningen.

• Törnrosa

Min minsta är åtta år och jag räknas som omföderska. Det spelar ingen roll hur länge sen det var man födde sist. Jag har blivit tillsagd att åka in direkt till förlossningen eftersom det gick jättefort förra gången, för åtta år sen. Jag hade också hört det där, men fick höra att det inte stämmer.

• J1983

Jag tror det där med först- eller omföderska inte spelar så stor roll egentligen. Man får väl snarare utgå ifrån hur det känns, hur långt man har till sjukhuset osv. Bor man nära brukar man väl ändå kunna få komma o kolla hur öppen man är osv. om man är osäker. Och om man bor långt bort så brukar de väl inte mota en utan låt en komma för säkerhets skull.

• InaLo

När jag väntade tvåan sa många till mig att man räknade som förstföderska igen efter 5år och jag har precis 5år mellan mina två flickor men andra förlossningen var mycket lättare och snabbare en första även om hon var en stor flicka på 4335g(alltså 2:an). Och så hadde man ju även mycket tidigare förvärkar/sammandragningar med andra barnet och då ochså mer eftervärkar.
    Nu med tredje barnent så är det 6år mellan 2:an och 3:an Kan inte tänka mig att man räknas som förstföderska igen. Denna gången har jag enu tidigare en med 2:an haf sammandragningar.

Svar på tråden Omföderska fast förstföderska - varför?