• Knorris2011

Arg på bröstet vid amning

Har en 5 veckors bebis som senaste dagarna bli "arg" under amning. Han slår på bröstet och blir arg och ledsen och gör lustiga ljud från sig.. Om han släpper bröstet kan jag lätt kramar fram mjölk så det verkar finnas mjölk.. Det kan hända både i början av amningen och efter ett tag in. Oftast efter ett tag. Detta hände föra några veckor sedan också, då trodde vi det var magknip som han hade mkr problem med men jag tror inte det är det nu. Kan han vara i någon tillväxtfas? Någon med liknande erfarenheter?

• Svar på tråden Arg på bröstet vid amning
  • Melly

Kan vara att mjölken kommer för fort. Då så kan du prova och mjölka ur lite först innan du lägger till din bebis så att det inte sprutar så fort

Kan oxå vara att bebis blir otålig för att mjölken kommer för sakta. Då så kan du amma tätare för att öka mjölkproduktionen och för att han inte ska hinna bli så hungrig mellan amningarna. Ge alltid bröstet direkt när du märker att han börjar att bli som orolig utav sig och vrider huvudet och gapar och letar efter nåt att suga på.

Kan oxå vara rap på tvären så prova och pausa och se om han behöver rapa

• Theodors Mamma

Jag vet att det är flera månader sedan du startade den här tråden, men jag tänkte bara höra hur det löste sig för dig och din arga bebis? Min son är fyra veckor idag och har varit väldigt svår att amma (började idag). Han ger tecken på att han är hungrig men när man lägger honom till bröstet blir han helt hysterisk och vägrar äta... det skär i mitt mammahjärta när han inte vill äta Han har hållit på så här flera gånger idag och det känns jätte frusterande! Innan har amningen fungerat hur bra som helst, och jag undrar om detta är något övergående eller om det är så här vi ska ha det nu?

• chessi100
    Theodors Mamma skrev 2011-10-05 20:29:22 följande:
    Jag vet att det är flera månader sedan du startade den här tråden, men jag tänkte bara höra hur det löste sig för dig och din arga bebis? Min son är fyra veckor idag och har varit väldigt svår att amma (började idag). Han ger tecken på att han är hungrig men när man lägger honom till bröstet blir han helt hysterisk och vägrar äta... det skär i mitt mammahjärta när han inte vill äta Han har hållit på så här flera gånger idag och det känns jätte frusterande! Innan har amningen fungerat hur bra som helst, och jag undrar om detta är något övergående eller om det är så här vi ska ha det nu?
    Hej min bebis är likadan och på BVC sa dom att det kan vara att min mjölk inte räcker till så nu har jag slutat att amma tråkigt nog men har en mkt gladare bebis
  • likeabaws

Köp flaska och ersättning! Så kommer säkert allt ordna sig.

Du kan ju delamma om amning är viktigt för dig?

Fast vill han inte, så vill han inte!

Lycka till!

• Theodors Mamma

Fast problemet är tyvärr inte så lätt att jag inte har tillräckligt med mjölk... Mjölken formligen sprutar ur brösten när han ammar och han har gått upp 400 gr i veckan de senaste tre veckorna, så mjölk finns!  Så det är av någn annan anledning som han blir förbannad!

• NollSjuTjugo

Jag känner igen det där. Min son höll på likadant till och från under flera veckor från att han var ca 3v tills han var ungefär 2 mån. Jag försökte hitta alla möjliga anledningar men vet fortfarande inte idag varför han gjorde så? Och jag har inga bra lösningar på problemet heller men jag fortsatte bara erbjuda bröstet i tid och otid trots att han blev arg och kinkade.

Jag vill bara säga att det blev bättre :) När han var runt 2mån la han bara av med det och allt fungerade perfekt. Så om du orkar, försök härda ut. Förhoppningsvis blir det bättre :) Idag är min kille 4 mån och nu har vi helt andra problem istället. Omvärlden är så intressant att han knappt har tid att äta på dagarna :)

Hoppas det löser sig!! Lycka till!!

• NollSjuTjugo
    bästamamman skrev 2011-10-06 03:11:33 följande:

Lycka till!
    Kan tillägga att jag provade även det men inte fick jag en gladare bebis för det. Jag trodde att det kanske handlade om för lite/för mycket mjölk eller att det kom för snabbt/sakta. Så under en period försökte jag med ersättning men det gjorde ingen större skillnad. Så jag ville bara säga att det är inte säkert att det hjälper men prova kan man ju göra :)

Jag tror att man kan behöva kämpa lite för att få en fungerande amning men orkar man inte/vill inte så ska man ju absolut inte kämpa ihjäl sig. Min första flicka är bara ammad ett par månader sen fick hon ersättning för jag orkade helt enkelt inte med allt strul som amningen medförde. Hon är idag 13 år, fin , smart, v ä l d i g t sällan sjuk och har inga allergier. Så dåligt samvete för att man inte kan/vill amma ska man absolut inte ha.
  • hannis
    bästamamman skrev 2011-10-06 03:11:33 följande:

Lycka till!
    Men jösses! Inte konstigt att folk slutar amma när de får såna korkade råd... Förvånad
  • hannis

Det är jättevanligt att bebeisar är lite krångliga vid bröstet i peridoder. Det kan som sagt innan bero på att mjölken kommer för fort (handmjölka lite innan), att bebisen har börjat upptäcka världen (händer så gott som alla vid 12-16 veckor ålder), att bebisen har magknip, överstimulering, etc.

Om barnet går upp i vikt och kissar 6-8 blöjor per dygn så är det inget att oroa sig för. Fortsätt att erbjuda bröstet vid varje tecken på att bebisen vill amma och lita på din förmåga. Brösten är till för att amma små barn med och bara vi mammor äter och dricker ordentligt, vilar och sluta stressa upp oss så löser sig det sig för de flesta. Är du orolig för att bebisen tex inte har rätt grepp så kontakta en amningsmottagning!  

Svar på tråden Arg på bröstet vid amning