• caspersmamma 08

    Börja sin resa till ett körkort

    Någon som har ungdomar som precis har börjat ta körkort eller någon själv som håller på och kan berätta hur man ska gå tillväga för att få börja övningköra.

    Vi tänkte låta vår 16åring att börja övningköra med oss men vet inte riktigt hur man gå tillväga för att få göra det.


  • Svar på tråden Börja sin resa till ett körkort
  • Lantani

    Hör av er till en trakikskola, där komemr ni (som vill få köra med 16-åringen) och 16-åringen få gå en utbildning. Sen är det bara ut och köra!


    Alvin 081114 och Alice 100807
  • Lena

    jag rekomenderar följande

    1) lämp
    2) kurs för privat övnignskörning (obligatorisk handledarkurs för både handledare och elev)
    3) En lektion på körskola för att få de riktigt basic sakerna som man har glömt.
    4)Kör minst en timme i veckan enligt planen du får med handledarkursen
    5)30min teori i veckan
    6)En körlektion i veckan på körskola

    När eleven är 17 gör ni upp en plan med körskoleläraren om hur ni ska köra för att eleven ska få körkort vid 18.

  • caspersmamma 08
    Lena skrev 2011-05-11 19:32:32 följande:
    jag rekomenderar följande

    1) lämp
    2) kurs för privat övnignskörning (obligatorisk handledarkurs för både handledare och elev)
    3) En lektion på körskola för att få de riktigt basic sakerna som man har glömt.
    4)Kör minst en timme i veckan enligt planen du får med handledarkursen
    5)30min teori i veckan
    6)En körlektion i veckan på körskola

    När eleven är 17 gör ni upp en plan med körskoleläraren om hur ni ska köra för att eleven ska få körkort vid 18.
    Hur skaffar man lämp och syntestet man måste göra är det bara och gå in till en optiker, trafikskola och göra det?
    handledarkurser finns det nu på de flesta orter?
  • Lena
    caspersmamma 08 skrev 2011-05-11 19:38:01 följande:
    Hur skaffar man lämp och syntestet man måste göra är det bara och gå in till en optiker, trafikskola och göra det?
    handledarkurser finns det nu på de flesta orter?
    Syntestet kan du bara gå in hos en optiker och göra. Lämpet fyller du i på trafikverkets hemsida eller beställer därifrån.

    Handledarkruser finns på de flesta körskolor, så har orten en körskola har det säkert en handledarkurs.
Svar på tråden Börja sin resa till ett körkort