• p w

Solskyddsfaktor till bebis??

Jag är kluven.
    Har en aktiv (och väldigt varm) 8 månaders bebis som helst inte vill sitta kvar i skuggan.
    Försöker ha kläder på honom då det är bästa skyddet, men han dryper i svett och vi försöker ha solhatt (som också den oftast åker av ögonaböj, trots snören).
    Enligt bvc så räckte det med hög solskyddsfaktor för barn och blöja sålänge han var i skuggan.
    Det tyckte jag lät bra, tills den dagen min väninna blev hindrad av Apoteket att köpa solskyddsfaktor till sin 2 veckor yngre bebis.

Så ni som kan?
    Solskyddsfaktor eller inte??

• Svar på tråden Solskyddsfaktor till bebis??
  • Hannah76

Jag har inte haft solskyddsmedel till mina barn när de varit så små. Har använt mig av kläder, hatt och skugga.

• Pia och Elna

Man ska inte använda solskyddsfaktor på så små barn men man får ju väga för och nackdelar. Brännskada tror jag är värre än skyddsfaktor. Däremot förstår jag inte varför du inte kan ha kläder på honom, tunna lätt sittande kläder gör ju inte honom varmare än om han är naken. Åker hatten av får du väl sy på fler snören och säkerthets anordningar.

• telefon

har läst någon annan tråd här på FL ang detta där det diskuterades hej vilt..... kolla runt lite så hittar du säkert tråden. Tror att det rådde delade meningar om vad som va ok....

• telefon

tråden jag tänkte på hette:

När ska man börja smörja sin 16 dagars bebis med solkräm???

• liah86

man ska inte smörja in bebisar med solkräm

• Kya

barn under ett år ska ju helst inte ha solskyddsfaktor. mitt tips är att du klär honom i tunna kläder, och ser till att han har mössan på sig. du kan ju ändå inte smörja huvudet, så han måste vänja sig. min flicka är i åldern att hon drar av sig mössan jämt nu, men det är bara att vara idog och sätta på den igen, på direkten. tillslut orkar de inte dra av sig den, utan accepterar mössan.

F och L, mina stjärnor :)
  • Nancie

Fick höra idag att all solskyddsfaktor över 8 gör så att man inte kan ta upp tillräckligt med D-vitamin...
    Hur man bör eller ska göra med baby vet jag inte- vet inte tillräckligt om eventuella nackdelar.

• Rookie10

Jag som precis läste på en av apotekets produkter att man inte skulle använda solkräm på bebisar under sex månader. Men det är ett år alltså! Jag kommer nog smörja in litegrann på händer osv för att inte risk att han bränner sig.

• brünnhilde

Som jag förstått det är den största risken att spädbarn blir överhettade om de har för mycket solkräm, porerna andas inte lika bra, och det kan vara jättefarligt. Däremot tror jag inte att det är någon fara som komplement till svala kläder, dvs lite för att skydda näsa och kinder, underarmar osv. Det är ju trots allt bättre än att bli bränd då...

• p w

Fast vi har ju kläder på honom,  -det var ord från bvc.
    och hatten åker på lika fort som den åker av.
    Inga konstigheter.

telefon skrev 2011-05-11 20:24:56 följande:

tråden jag tänkte på hette:

När ska man börja smörja sin 16 dagars bebis med solkräm???

Tack! jag ska kika lite. försökte leta rätt på någon tråd innan jag postade min egen, men jag hittade ingen.

jag har också förstått att det är delade meningar. enligt info på nätet rekomenderas fysikalist skydd framför kemiskt skydd. Det var alltså skillnad på solskyddsfaktor och solskyddsfaktor.

Första känslan är att jag inte vill smörja, men när bvc rekomenderade det så tänkte jag att då  verkar det ok.
     Det är väl lite som pest eller kolera, bättre än att få brännskador?

Skuggan är ju helt klart alternativ 1, dessutom ska jag ta en diskussion med bvc.
    -Kan inte förstå att de rekomenderar om man inte ska ge...

Fint att ni bryr er {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Solskyddsfaktor till bebis??