• hopp

Börja jobba då barnet är 9 månader

Vi har varit föräldraledig på heltid med vår som , båda två.
     Jag har väl  varit närmast vår son  men min man har alltrid varit i närhet och hemma hela tiden.

Nu i sommar ( 6-9 månader gammal kommer han vara) kommer vi tillbringa mycket tid i båten allihopa.

Jag kommer sedan börja arbeta och vi har tänkt arbeta varannan 4 månaders period. ( Jag börjar och sedan  efter jag arbetat 4 månader börjar min man arbeta 4 månader osv. Tills sonen är 2 år.

Nu kom jag på att jag kanske kommer att börja arbeta i en för sonen utvecklings period,  och separationer kan bli extra jobbigt  och sömn problem etc. Då han kommer vara  9 månader ( han är 1 månad för tidigt född med)

Finns det något bra sätt vi kan bete oss på för att göra det så lite obehagligt för vår son som möjligt.  Vi är båda skift arbetare så det blir ju endå många dag pass i hop.

• Svar på tråden Börja jobba då barnet är 9 månader
  • BVC Sköterskan

Hej!

Mycket riktigt kommer han fömodligen vara i en utvecklingsfas/språng runt den tiden, vilket kan göra att han påtagligt påverkas av att du börjar jobba. Jag tolkar det dock som att er son har en etablerad anknytning, både till dig och pappan, vilket talar för att det kommer gå bra.

Generellt blir barnen mer otillfredsställda och ängsliga under dessa språng, vilket gör att de kräver mer nähet och tröst än normalt. Det brukar dock vara allra tydligast i "separationsfasen". Hur som helst, så vill jag bara poängtera att han (med all sannolikhet) skulle reagera, oavsett om det är du eller pappan som har huvudansvaret.

Min erfarenhet är att det under denna fas är bra att upprätthålla rutiner. Det gör att han kan förutse ordningföljder/händelseförlopp som i sin tur inger trygghet. Även om barn kan hantera att föräldrar gör på olika sätt, så är min uppfattning att det är bra om dagarna ser relativt lika ut.
    Skapa en rutin som gör det möjligt för honom att förstå att du kommer gå iväg. Avskeden kan vara jobbiga, men försök att inte dra ut på dem.

Man kan inte förutse hur han kommer hantera detta. Det verkar dock, helt uppenbart, att han har två föräldrar som bryr sig och gör allt för att han skall ha det bra, vilket gör att det kommer lösa sig på bästa sätt.

MVH Christine

Svar på tråden Börja jobba då barnet är 9 månader