Hur ofta provocerar du gaser/avföring på ditt barn med t ex tempen?
Jag har en dotter på 3 veckor. Sedan inatt har jag märkt att hon haft lite ont i magen. Hon har inte skrikit men krystat som tusan utan resultat i blöjan och varit lite allmänt gnällig. Jag har en 2-åring sedan innan och hon har typ aldrig haft problem med magen, inte ens som bebis så jag har liksom inte varit påläst om trix och tips för barn med magont.
I alla fall läste jag för ett tag sedan här på FL att man kunde använda en "fispip" från apoteket eller helt enkelt stimulera genom att "ta tempen" rektalt på barnet. Så innan idag testade jag med febertermometern och Jesus Christ vilken reflex det blev. Hon fyllde typ blöjan och var med en gång nöjd igen. Ikväll testade jag igen efter att jag tyckte att magen åter igen var lite uppsvälld. Ännu en gång bajsade hon rejält och var lugnare efteråt.
Jag testade aldrig detta på mitt andra barn i och med att det aldrig fanns behov av det och detta är första gången jag gör det på bebisen. Finns det risker med att provocera fram bajs sådär? Gör ni andra likadant när era barn har magont? Det känns ärligt talat lite märkligt att peta barnet i rumpan även om det hade bevisligen hade gott resultat. Har någon något annat tips mot magknip? Hon hade ej hård avföring eller så...