• Amazina

Hur ofta provocerar du gaser/avföring på ditt barn med t ex tempen?

Jag har en dotter på 3 veckor. Sedan inatt har jag märkt att hon haft lite ont i magen. Hon har inte skrikit men krystat som tusan utan resultat i blöjan och varit lite allmänt gnällig. Jag har en 2-åring sedan innan och hon har typ aldrig haft problem med magen, inte ens som bebis så jag har liksom inte varit påläst om trix och tips för barn med magont.

I alla fall läste jag för ett tag sedan här på FL att man kunde använda en "fispip" från apoteket eller helt enkelt stimulera genom att "ta tempen" rektalt på barnet. Så innan idag testade jag med febertermometern och Jesus Christ vilken reflex det blev. Hon fyllde typ blöjan och var med en gång nöjd igen. Ikväll testade jag igen efter att jag tyckte att magen åter igen var lite uppsvälld. Ännu en gång bajsade hon rejält och var lugnare efteråt.

Jag testade aldrig detta på mitt andra barn i och med att det aldrig fanns behov av det och detta är första gången jag gör det på bebisen. Finns det risker med att provocera fram bajs sådär? Gör ni andra likadant när era barn har magont? Det känns ärligt talat lite märkligt att peta barnet i rumpan även om det hade bevisligen hade gott resultat. Har någon något annat tips mot magknip? Hon hade ej hård avföring eller så...

• Svar på tråden Hur ofta provocerar du gaser/avföring på ditt barn med t ex tempen?
  • coolashaka

hej hej!
    alltså man skall ju inte stimulera för ofta, men lite då och då är ingen fara, har gjort det på alla min tre barn då de allihop har haft köriga magar....
    Pröva även med att massera magen i runda mjuka cirklar mot- och medsols, kan släppa en del gaser..
    Lycka Till :)

• Åskan

Jag har aldrig gjort det och skulle aldrig göra det heller. Min dotter hade körig mage, men hon fick mkt magmassage istället. Sen blev det bättre när hon blev lite äldre.

• Linnie74

Har 4 barn å med mina 3 äldre så har ja aldrig behövt det..dom har fixa de iaf å vart nöjda.. (killar alla 3) men minsta nr 4 (tjej) har haft problem med de sen hon va typ 2-3 veckor gammal..å vi testade alla möjliga saker igenom bvc men inget funkade.. hon behövde termometern till hjälp.. å en dag när hon va 10 månader så pajsade hon helt själv en morgon.. å sen fortsatte de bara.. å de va typ i samma veva hon lärde sig att gå så de på bvc sa att hennes tarmar fungerar nu å vi behövde ej göra nå mer..å idag e hon 13 månader å hon gör de sjävl varje dag å e som en helt vanlig tjej..=)

• Biinzan

Våran dotter gallskriker och krystar, kommer ytterst lite bajs. Men sen provade vi med tempen och jäklar va hon sket då. Nu har vi fått köra med tempen när det har varit som värst med att tömma tarmen. (Dock inte varje gång eller varje dag) 

Emilia 13/4-11. Jag älskar dig min underbara dotter <3
  • Taaanja

Vår lille kille hade mycket problem med magen, vi fick under en period hjälpa honom nästan varje dag. Det gick inte annars. Vi pratade med en läkare och även bvc som sa att vi självklart skulle hjälpa honom då han behövde det. Vi använde Windi fisventil www.windi.nu/ och den hjälpte oss mycket, den kan du använda upp till tre gånger per dag utan att det ska vara skadligt. Lycka till! Det går över..

• Lindreas

Vi har försökt, men det har inte fungerat. Enda gången det gjort att han bajsat var när vi var på akuten med honom och sköterskorna tog tempen. Då kom det bajs precis överallt. Efter det har vi försökt när han haft ont i magen och haft jobbigt, men magmassage har hjälpt mycket mycket bättre.

• BubbelBoom

Jag har hört att man inte ska göra de för ofta, men vad som är för ofta vet jag icke. Vi gör det endast på dottern när vi märker att hon har riktigt ont i magen och inte får ut något. Då i kombination med magmassage först.

• Linnie74

ps. kan tilllägga i mitt inlägg att vi körde med med magmassage men inte ens de hjälpte .

Svar på tråden Hur ofta provocerar du gaser/avföring på ditt barn med t ex tempen?