Finns det någon mer som har bindvävsknutor? Eller vet vad de kan bero på?
När jag var 20år upptäckte jag att jag hade en knuta i bröstet. Jag gick på mammografi, ultraljud och röntgen och det konstaterades att det var en ofarlig bindvävsknuta. Eftersom jag var så ung sa de att jag kunde få den bortopererad om jag ville trots att den inte var så stor (ca 1cm). Jag valde att operera bort den och antog att det var bra så och inte skulle hända igen.
Nu är jag 24år och för ett halvår sedan upptäckte jag en ny knöl i samma bröst. Jag kände även flera förändringar som jag tyckte kunde vara små knölar. Jag gick på en ny undersökning och det konstaterades att jag har minst 7-8 (!) bindvävsknutor (fibroadenom) i det bröstet som har olika storlek och ligger på olika djup. De undersökte aldrig det andra bröstet men jag har inte känt några knölar där. Vad kan det bero på? Och varför bara i ena bröstet? Den största är 9mm men de växer ju och jag tycker inte om tanken på hur det skulle bli om de ska operera bort dem, de skulle behöva gräva runt eftersom de ligger på olika djup och jag är rädd att bröstet skulle se "punkterat" ut om ni förstår vad jag menar. De uttryckte att operation inte är ett alternativ så länge knutorna är så små men jag funderar på hur det kommer bli i framtiden.