• Anonym (unadrande)

    Var kan man sälja sin vigselring?

    Jag gifte mig för några år sedan. Fick en väldigt fin och dyr ring. Känner nu att jag aldrig använder den, dels för jag gått upp i vikt och den inte passar, men också har jag ett arbete som gör att det inte är lämpligt. Vi är i stort behov av pengarna så det ända rätta känns som att sälja den. Men hur gör man? Vem kontaktar man? Hur gör man för att få ut mest pengar för den?

  • Svar på tråden Var kan man sälja sin vigselring?
  • Sweet life

    Är det rött eller vitt guld?

    Är väl bara att kontakta nån av dessa företag som köper guld.. Googla..

  • Luullis

    Guldsmeder köper ofta guld. Eller pantbanken, men dom ger inte lika högt pris.
    Tänk på att du inte får i närheten av den summa ni betalat för ringen. Vanligtvis får man priset per gram så även om den kostade 10000 så kanske du bara får 1000. Små stenar brukar inte vara värda speciellt mycket, utan dom räknas inte.

    Bor du i stockholm? Vet en som köper till bra pris.

  • puss
    enlitenbitkaka skrev 2011-05-12 10:27:54 följande:
    Räkna inte att få ut några större summor. Hade ett halsband som var värderat till 18 000:-, guldet var värt ca. 3000:-.
    ja, de betalar ju inte för hantverket, bara materialet.
    I will mustardize you
  • enlitenbitkaka
    puss skrev 2011-05-12 10:29:58 följande:
    ja, de betalar ju inte för hantverket, bara materialet.
    Precis. Jag fick dock ut mer då jag sålde det till guldsmeden som gjort specialarbetet på halsbandet.
    Änglamamma till lilla Hedvig 22/3-11 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • Anonym (unadrande)

    å vad många svar! det är vitt guld, men framförallt en 1,2 karat diamant. ringen är värderad till ca 130 000....

  • Anonym (unadrande)

    vill så gärna känna att vi får lite om vi säljer den eftersom det ändå inte är ett lätt beslut.

  • Anonym

    Är det inte Kaplans som har smyckesauktioner? En sådan ring ska du ju absolut inte sälja till guldpriset, utan säljas hel. I den ringen är ju diamanten det stora värdet, så den bör du kunna få en hel del för...

  • Joual

    Bra tråd! Jag har ringar som borde säljas. I mitt fall handlar det om att äktenskapet är över, och ringarna ligger bara och samlar damm.

    Problemet (om det nu kan beskrivas som ett sådant) är att ringarna är handsmidda och specialdesignade ringar i palladium. Vigselringen har dessutom princesslipade diamanter (7 st) som är värda nån krona styck. Men jag har inte hittat någon smed som köper in palladium. Och marknaden för att köpa ett par begagnade förlovningsringar och en vigselring är ju ganska begränsad...

    Så om nån känner till en smed eller något företag som köper in palladium - säg gärna till!

  • skorpionen80

    Sälj den inte som skrotguld då utan sälj den som en ring! Testa tex Tradera, Kaplans, Blocket etc.

  • enlitenbitkaka

    Hittade den här på Bukowskis...kan ju ge ett hum om vad du kan få för din
    www.bukowskis.com/auctions/S196/1002-ring-briljantslipad-diamant-1-72-ct
    www.bukowskis.com/auctions/S196/1015-ring-briljantslipad-diamant-ca-0-90-ct
    www.bukowskis.com/auctions/S196/1078-ring-ovalt-briljantslipad-diamant-ca-1-ct-samt-triangelslipade-diamanter&q=ring
    www.bukowskis.com/auctions/S196/1146-ring-princesslipad-diamant-1-07-ct&q=ring


    Änglamamma till lilla Hedvig 22/3-11 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • Anonym (unadrande)

    Nä, jag säljer den inte för guldpriset eftersom det är det lilla, men det verkar så krångligt.....

    Luscious: tack för länkarna! Dock är ju inte priserna jättebra...! Jag kanske skulle få ca 30 000 för min ring fast den är värd mkt mer....

    Kan man inte bara gå till en guldsmedsaffär (eller vad det heter) och fråga om dom är intresserade av att köpa den?

  • Luullis

    Bor du i sthlm? (isåfall ska du uppsöka FSguld på odengatan, dom är kunniga där och han vet jag köper diamanter, och han ger inga skambud.)

  • Anonym (unadrande)

    Luullis: Tack för tipset! Det ska jag göra så jag iaf får någon slags prisuppgft!

  • Livia Olivia

    I det här fallet är det ju diamanten som ger mycket pengar. Kolla på lite olika ställen för att vara säker på att få ut så mycket som möjligt om du nu har bestämt dig för att sälja den!

Svar på tråden Var kan man sälja sin vigselring?