• tigerns

Köpa Teutonia Spirit, beg, vilken årsmodell?

Hej,

vi har planerat att köpa en teutonia spirit s3 , trehjuling, till vår bäbis som planerat anlända i oktober Glad

Det jag undrar nu är om någon har tips på vilken årsmodell vi ska satsa på? Kollar begagnatmarknaden och givetvis är 07:orna billigare än 08:orna osv, men jag har förstått att det hänt en del med framhjulet samt handtaget (chassit) på de lite nyare? Vet någon från vilket år?

är det någon som har tips / kommentarer? Vill ha en så billig men bra som möjligt! ;)

• Svar på tråden Köpa Teutonia Spirit, beg, vilken årsmodell?
  • vintersippan

Tänk på att bromsen har ändrats oxå. Jag  hade hellre haft en äldre modell med fotbroms än den nya med enbart handbroms. PGA att det ej fanns fotbroms på de nya så valde vi bort den vagnen. Vet ej exakt vilket år det ändrades, men det syns ju tydligt på vagnen var bromsen sitter.
    Ångrar dock lite att vi inte köpte en sådan, blev en Fun istället, men Spiriten hade varit perfekt dit vi nu flyttat. 

• tigerns

ja ok va bra, tack för tipset!. Hoppas Fun-vagnen blir ok ändå, vad är för och nackdelarna med den då tycker ni?

Vi ska kolla på bromsarna,  fler som har kommentarer/tips?

• vintersippan

Fun är en skitbra vagn tycker jag! Liten, smidig, bra kvalité. Kommer fram överallt och lättkörd som få. Tar ingen plats när man har den med på bussen eller på caféet. Nackdelen är att den är sämre att köra i snö och på ojämt underlag. Det GÅR, men som sagt, inte lika bra. Om man ska över en liten snövall så får man vända på vagnen och dra vagnen efter sig istället. Funkar utmärkt att köra den om det är plogad snö och packat grus mm. Går ju att låsa hjulen där fram. Jag skulle dock inte köpa en fun om jag bodde ute på "landet landet" med mycket ojämt underlag, då är det bättre med fasta hjul eller trehjuling. Som sagt spirit hade varit bättre där vi bor nu i villaförort jämfört med inne i stan där vi bodde  innan.

Jag köpte en 4 år begagnad fun förresten, funkar hur bra som helst! Lycka till!

Svar på tråden Köpa Teutonia Spirit, beg, vilken årsmodell?