• Anonym (mamma)

Trots, envishet eller helt normalt?

Min fyraåring är den segaste unge jag känner. Det är som att hon med flit tar så lång tid på sig som hon bara kan, med allt. Kliva upp på morgonen, klä på sig, klä av sig, äta, tvätta händerna osv.

Det händer ingenting när jag ber henne. Jag måste upprepa min fråga igen och igen och igen. Hon kan t ex börja med att sticka in ena benet i byxorna, för att sedan börja med något annat, sjunga, kolla på något eller säga något.

Jag måste be igen och igen och igen. Jag tjatar, hon ignorerar. Jag försöker att ha tålamod, men det går till en viss gräns och ibland, som på morgonen har vi faktiskt bråttom och då kan hon inte få ta så mycket tid som hon vill.

Jag försöker förbereda så mycket jag kan. Vi väljer kläder på kvällen, jag väcker henne i god tid, jag talar om att maten snart är färdig, men det hjälper inte.

Hon är på liknande sätt mot min man (hennes pappa), men inte i lika hög utsträckning, och lite mot mor och farföräldrar men absolut värst mot mig. Min man o jag har delat på föräldraledigheten, så det handlar inte om att hon är mest van vid mig.

Men jag blir så irriterad och frustrerad. Det blir en ond cirkel, jag tjatar o tjatar, det händer inget, jag tjatar mer, lockar och pockar men det ger inget gensvar. Ibland brister mitt tålamod och jag skriker på henne, vilket jag inte vill göra.

Enda gången det går fort är när hon är riktigt motiverad, typ när vi ska åka till farmor eller mormor eller göra något annat hon tycker är riktigt riktigt kul. Så jag vet ju att hon kan vara snabb, men hon döljer det oftast väl. HUR ska jag hantera detta? Jag blir snart tokig!!

• Svar på tråden Trots, envishet eller helt normalt?
  • BVC Sköterskan

Hej!

Jag kan verkligen känna igen både mig själv och andra föräldrar i vad du beskriver. Det löser ingenting, men det kan vara skönt att veta att du inte är ensam!

Min erfarenhet är att barn i hennes ålder är väldigt upptagna med andra saker och i andra tankar för den delen. Deras fantasi går på högvarv, hela tiden. Även om hon borde bli mer och mer medveten om tiden, så har hon förmodligen fortfarande svårt att förstå när det är bråttom. Därför är det bra att du väcker henne i god tid och låter henne hållas (till viss del).

Min uppfatting är att hon agerar åldersadekvat. Att du upplever att hon bara är så mot dig, kan bero på flera saker. Ofta handlar det dock i grund och botten om hur vi själva framstår för barnet. Inte sällan är den ena föräldern mer tydlig och ovillig att tänja på gränserna än den andra. Brist på tydlighet från din sida, kan vara en orsak till att du upplever henne "seg".

Oavsett av vilken anledning hon "segar" med dig så tycker jag att du skall prata med henne. Ställ inte för höga krav, ta en sak i taget. Det låter som att ni skall börja med morgonstunden.
    Var tydlig med att du tycker att ni bör få in en bättre rutin på morgonen, för att det skall fungera. Fråga henne, om hon har några förslag, på hur ni kan åstadkomma det.

Fortsätt lägg fram kläder och väck henne i god tid. Uppmärksamma henne när hon gör saker "i tid" och försök undgå att behöva tjata och hota när hon inte gör det.
    Att vara tydlig och konkret kan vara svårt, men jag är övertygad om att det är ett vinnande koncept. Barnen orkar oftast inte lyssna klart, när föräldrar kommer med långa förklaringar om vad barnet gör fel, vilket gör att de tappar tråden. Detta leder ofta till tjat (från föräldrarnas sida) som i sin tur blir ett sätt för barnet, att bekräfta att de förstod rätt första gången.

Det är inte lätt att vara förälder Obestämd

MVH Christine

• Anonym (mamma)

Tack för ditt svar!

Visst känns det skönt att veta att jag inte är ensam, även om det inte löser mitt problem.

Jag ska verkligen testa dina råd och framför allt försöka undvika hot och tjat. Svårt, men jag får se det som en utmaning!

Jag ska också tala med min dotter, hon är en klok tjej, så förhoppningsvis ska vi kunna ändra situationen tillsammans. Tydlighet från mig och idéer och medhjälp från henne.

Svar på tråden Trots, envishet eller helt normalt?