• Hildis

Alkoholfri glögg

Har köpt en glögg från Saturnus. "Koncentrat" står det, man ska blanda ut med vatten och inte ett ord om alkoholprocent. Visst måste det vara en hederlig saftglögg som är helt utan alhokol?? MÅSTE dom skriva ut om det är alkohol i? Saturnus hade en annan sort också som det stod 2,2% på...

• Svar på tråden Alkoholfri glögg
  • lata kocken Johanna

det måste stå på om det är alkohol i
    (iallafall över 0,1% eller vad det var för gräns - alltså så små mängder att det kan finnas i vad som helst utan att det är ngn fara)

• Hjärtevännen

Om du kokar upp glöggen så försvinner ju alkoholen. Jag har gjort så för att vara helt säker

• Hjärtevännen

Eller har jag fel?

• lata kocken Johanna

är det väldigt alkoholstark glögg som du kokar så tar det lite längre stund för den att bli princip alkoholfri
    men vanlig lättglögg och vinglögg är lugnt om den fått ett ordentligt uppkok

• Hildis

Verkar bra. Var nog ganska säker på att det var ok, behövde bara lite bekräftelse.
    Sen återstår att se om Saturnus smakar nåt - ska ju vara Blossa egentligen!

• lata kocken Johanna

men koka inte för länge - då kan det bli en kletig sörja

• Mamma06

Lägger mig oxå i dennna tråd då jag har funderat över om jag ska behöva stå över glöggen i år

Jag kollade Saturnus glöggkoncentrat och fann i innehållsförteckningen något om vin så då tordes jag inte. Är kanske feg men vill inte riskera något.

Har spanat på Systemet, Coop och Ica och haft väldigt svårt att hitta helt alkoholfri glögg. Läser man mellan raderna och i innehållsförteckningen så visar det sig alltid att det innehåller nån liten procent.

Fast visst ska glöggen vara ok om man kokar upp den, oavsett om det är 2,2 eller mer %? Det är ju så gott!

Hoppas på fler svar i den här tråden!

• kayal

men den där herrjunga glöggen då?
    är inte den alkofri?

o kokar man den så försvinner alkoholen, de brukar väl bara va 2 % eller mindre alkohol så de försvinner i uppkoket

• zarah27

Herrljunga har en sort som är helt alkoholfri....det står på flaskan. Men inte är det lätt att hitta helt alkoholfria glöggar tyvärr!

• kayal

precis vad jag tänkte..
    den fanns på ica för några dagar sedan iaf..

men såsant såsant, jättesvårt att hitta nåt som är fritt från alkohol.
    och så är väl folk kräsna också, jag vet att många respektive inte dricker vad som helst.

jag ska köpa eget

• AngelicaS

hihi, jag handlar herrljunga, e glöggoman så det kan jag inte stå över!

Svar på tråden Alkoholfri glögg