Jag har varit med om att vi fått "inlägg på företagsforumet" när min dåvarande sambo hade med sig en av våra hundar ett par dagar till jobbet. Hunden låg bak i bilen, hade gott om plats att sträcka ut sig, bra ventilation, många promenader per dag samt trevlig underhållning utanför rutorna när folk passerade. Det var en lugn och stabil hund som trivdes i bilen och som inte skällde och inte stressade upp sig när folk gick förbi.
En av frågorna som ställdes var "Vad är det för idiot som har sin hund i bilen på parkeringen?" Det var ju fruktansvärt oansvarigt osv. Personen som klagade var en människa som hade sin hund hemma i lägenheten ensam hela dagarna. Personen åkte hem på lunchen och gick ut med hunden.
Vår hund fick rastning på morgonen innan avresa till jobbet. Rastning precis när de kom fram, rastning klockan 9 vid fikarasten, rastning klockan halv tolv vid lunch (fick då längre promenad och vara med vid lunchen när den intogs ute), rastning vid 14.30 ungefär och sedan vid 16.30 innan hemresan. Väl hemma var han ute tillsammans med den andra hunden och oss i ett par timmar.
Den hunden blev riktigt sur och ledsen den dagen han INTE fick följa med husse utan fick stanna hemma när jag var hemma. Han kan med andra ord inte mått speciellt dåligt. Han älskade att få vara med husse själv utan att den andra hunden var med.
OBS! Temperaturen inne i bilen kollades varje gång husse gick dit med termometer. Inte någon gång var det för varmt för hunden. Öppet, vädring och plexiglas runt på rutorna.
Den klagande personen knep igen käften när jag la in ett svar på forumet där jag beskrev hur vi gjorde och varför, samt frågade hur h*n gjorde. Personen visste inte vems hund det var. Jag hade också hört personen berätta hur denne gjorde med sin hund ALLA dagar i veckan, ALLA årets arbetsdagar.
Varför fick han följa med i bilen ett tag? Jo, vår hundgård var i förflyttningskede och fungerade inte som hundgård just då. Jag var inte hemma alla dagar, utan åkte iväg några dagar i veckan (den andra hunden var då med mig och var överlycklig för det).
Jag kan även säga att jag blir glad när ni länkar till min sida, http://www.vovva.se/varmt_i_bil.html. Den har funnits i många år där, jag har uppdaterat den de gånger det varit nödvändigt. Ni får gärna länka hur mycket ni vill och gärna lite till 
Alla ni som vill kan väl skriva ut ett par exemplar (den ska vara utskriftsvänlig) och sätta upp eller dela ut där det kan tänkas behövas.
Tipsa även folk om att man kan ha en termometer i bilen - digital med minne - så man kan kolla hur det är och har varit och göra förändring om det skulle behövas.
Tipsa även om "fattigmansAC" - Petflaskor, 1,5 - 2 liters, fyllda till 2/3 - 3/4 med vatten och djupfrysta. Dessa sprider man ut i bilen, kanske några inne hos hunden också eller ovanför på buren om man har sådan. Då sänker det temperaturen någon grad.
Tipsa också om att man kan lägga lakan utanpå och över bilen, fästa dessa med dörrarna, ha rutorna nervevade och bakluckan öppen. Baken ska då vara vänd FRÅN solen. Det hjälper också till att dra ner värmen.
Det är inte bara bra om man har hund i bilen. Det fungerar också om man lämnar bilen utan hund i. För visst är det hemskt att komma tillbaka till bilen och den är smällhet. Täck rutorna UTANFÖR, veva ner sidorutorna lite så att det kan strömma ut lite värme. Då är det lite behagligare att komma tillbaka till bilen efter man varit och handlat eller efter jobbet.