• Anonym (Arg)

Hon har hunden i bilen hela dagen!!!

Jag vet inte om de är dagligen eller bara ibland, men alltför ofta har jag sett att min kollega på jobbet har med sig sin hund som ligger och sover i bilen under dagen, kollegan verkar gå ut och gå med den lite då och då samt under lunchen, men jag känner ändå att borde inte hunden må dåligt av att bara ligga i en bil hela dagen? Speciellt nu när det är ca 20 grader varmt ute även om de är fönsterglippor öppna..

Men kanske överreagerar jag? Hur länge kan en hund stanna i bilen?

• Svar på tråden Hon har hunden i bilen hela dagen!!!
  • Anonym (Jack)

Får den bara motion/stimulans när den kommer hem spelar det ju egentligen mindre roll om den ligger hemma eller i bilen. Hemma kanske den inte ens får lunch-promenad? (Beroende på hur långt ifrån jobbet din kollega bor?)

Däremot att lämna hunden i bilen med fönsterna på glänt, när det är såpass här varmt är INTE ok!!!! Skrikandes

• Anonym

En av mina kollegor har också hunden i bilen då och då, men hon har bagageluckan öppen och hunden i hundbur. Den verkar inte lida av att ligga där och hon går ut med den flera ggr/dag.
    En hund i en bil med bara fönsterglipor öppna tycker jag verkar livsfarligt! Det blir ju som en bastu i bilen nu när det är varmt!

• Anonym

Är det varmt ute så ska hunden inte ligga i bilen överhuvudtaget om där inte är bra ventilerat och bilen står i skugga, dvs hon måste ha hela bagageluckan öppen så hunden kan få frisk luft och inte drabbas av överhettning!

Tycker själv det är hemskt att hundar får spendera sina dagar i en bil, men tyvärr finns det dom som inte kan lösa det på annat sätt, dock borde de inte ha hund då anser jag.

Jag har för mig (inte inte säker) att förvaring i bilen klassas som burförvaring och att det inte får ske regelbundet eller mer än en timme om dagen, dock får man kolla igenom djurskyddslagen för mer detaljer.

Skulle hunden må dåligt så är det bara att ringa polisen. Förra sommaren såg jag en hund instängd i en bil på en parkering, jag väntade ca 15 min utan att ägaren dök upp, sedan ringde jag polisen. De gav mig tillåtelse att slå in rutan (det var 25 grader med gassande sol) vilket min sambo också gjorde. När polisen kom så hade ägaren fortfarande inte dykt upp, dock vet jag inte vad som hände med ägaren eftersom vi var tvungna att åka vidare.

Här har du en tabell på hur varmt det blir i bilen:

http://www.vovva.se/varmt_i_bil.html

• Anonym (hundägare)
    Anonym (Jack) skrev 2011-05-12 11:41:15 följande:
    Får den bara motion/stimulans när den kommer hem spelar det ju egentligen mindre roll om den ligger hemma eller i bilen. Hemma kanske den inte ens får lunch-promenad? (Beroende på hur långt ifrån jobbet din kollega bor?)

Däremot att lämna hunden i bilen med fönsterna på glänt, när det är såpass här varmt är INTE ok!!!! Skrikandes
    Ingen hund ska tvingas ligga i en liten bur hela dagen, det är dessutom olagligt!
  • Anonym

Hundar brukar ligga och vila när inget händer hemma också, så jag tycker inte det är så farligt att den är instängd om hon ändå går ut med den flera gånger under arbetsdagen. Däremot ska den INTE ligga i en bil! Även med bakluckan öppet så blir det varmt! Djurplågeri!

• Anonym (Jack)
    Anonym (hundägare) skrev 2011-05-12 11:49:26 följande:
    Ingen hund ska tvingas ligga i en liten bur hela dagen, det är dessutom olagligt!
    TS skriver inte att den ligger i bur...
    Eller tolkade jag fel? Eller syftar du på bilen? Hundar tycker normalt sett om mindre utrymme, de blir lugnare då. Att t.ex. bara befinna sig i ett sovrum eller vardagsrum är skönare än att behöva "hålla koll" på hela huset.
  • Anonym (Arg)

Nä ingen bur, den ligger lös i bilen med enbart en liten glippa på fönstrena...tycker iaf de känns hemskt...ska tjuvtitta in i bilen imorgon och se om den ligger där igen...

• Rakad Apa

Stackars bil!

Formerly known as Rakad Apa
  • Anonym (Nix)

Det är faktiskt inte förenligt med djurskyddslagen, det klassas som en form av burförvaring.  Du kan anmäla henne anonymt till länsstyrelsen, de har skyldighet att kolla upp ärendet. Jag tycker inte det är okej att ha hund i bilen varje dag som en permanent lösning, inte heller att den ska vara ensam hemma hela dagarna. Tyvärr är jag lite orolig för att en anmälan leder till att din kollega väljer det sistnämnda alternativet istället... Men om hon har hunden i bilen även när solen ligger på så är det ju bara en tidsfråga innan stackaren får värmeslag.

• Anonym (Mamma o matte)

Att ha hunden i bilen om det är varmt är helt förkastligt.

Däremot om bilen garanterat står i skuggan hela tiden och det finns ordentligt luftinsläpp så kan det vara ok.
    Finns ju givetvis alltid en risk att någon stjäl hunden, men det är väl en risk hon får ta.

Att vistas i en bil hela dagen (dock inte mer än 9 timmar med ordentliga avbrott för promenader förmodar jag = normal arbetsdag + lunch) kan jag tycka är ok om hunden i övrigt verkar lugn och nöjd.
    Definitivt bättre än att vara ensam hemma.

Mina hundar blir rätt trötta och lugna av promenader - kanske det är samma sak med denna hund? Kanske de har gått en långpromenad hemma innan de åkt till jobbet? Kanske de går en långpromenad när de kommer hem? Detta kanske är en hund som får mycket mer promenader än de flesta hundar.
    Vad jag menar är att hunden kanske tycker det är skönt att ligga och vila i bilen efter sina promenader. Den får ju träffa matte flera gånger under dagen och befinner sig i en välkänd miljö.

TS - jag tycker inte du ska bry dig så mycket om det faktum att hunden sitter i bilen hela dagarna, utan koncentrera dig på att kolla så att bilen inte står i solen.
    Som hundälskare och hundägare tackar jag dig för att du bryr dig.

• Vovva se

Jag har varit med om att vi fått "inlägg på företagsforumet" när min dåvarande sambo hade med sig en av våra hundar ett par dagar till jobbet. Hunden låg bak i bilen, hade gott om plats att sträcka ut sig, bra ventilation, många promenader per dag samt trevlig underhållning utanför rutorna när folk passerade. Det var en lugn och stabil hund som trivdes i bilen och som inte skällde och inte stressade upp sig när folk gick förbi.

En av frågorna som ställdes var "Vad är det för idiot som har sin hund i bilen på parkeringen?" Det var ju fruktansvärt oansvarigt osv. Personen som klagade var en människa som hade sin hund hemma i lägenheten ensam hela dagarna. Personen åkte hem på lunchen och gick ut med hunden.

Vår hund fick rastning på morgonen innan avresa till jobbet. Rastning precis när de kom fram, rastning klockan 9 vid fikarasten, rastning klockan halv tolv vid lunch (fick då längre promenad och vara med vid lunchen när den intogs ute), rastning vid 14.30 ungefär och sedan vid 16.30 innan hemresan. Väl hemma var han ute tillsammans med den andra hunden och oss i ett par timmar.

Den hunden blev riktigt sur och ledsen den dagen han INTE fick följa med husse utan fick stanna hemma när jag var hemma. Han kan med andra ord inte mått speciellt dåligt. Han älskade att få vara med husse själv utan att den andra hunden var med.

OBS! Temperaturen inne i bilen kollades varje gång husse gick dit med termometer. Inte någon gång var det för varmt för hunden. Öppet, vädring och plexiglas runt på rutorna.

Den klagande personen knep igen käften när jag la in ett svar på forumet där jag beskrev hur vi gjorde och varför, samt frågade hur h*n gjorde. Personen visste inte vems hund det var. Jag hade också hört personen berätta hur denne gjorde med sin hund ALLA dagar i veckan, ALLA årets arbetsdagar.

Varför fick han följa med i bilen ett tag? Jo, vår hundgård var i förflyttningskede och fungerade inte som hundgård just då. Jag var inte hemma alla dagar, utan åkte iväg några dagar i veckan (den andra hunden var då med mig och var överlycklig för det).

Jag kan även säga att jag blir glad när ni länkar till min sida, http://www.vovva.se/varmt_i_bil.html. Den har funnits i många år där, jag har uppdaterat den de gånger det varit nödvändigt. Ni får gärna länka hur mycket ni vill och gärna lite till Flört

Alla ni som vill kan väl skriva ut ett par exemplar (den ska vara utskriftsvänlig) och sätta upp eller dela ut där det kan tänkas behövas.

Tipsa även folk om att man kan ha en termometer i bilen - digital med minne - så man kan kolla hur det är och har varit och göra förändring om det skulle behövas.

Tipsa även om "fattigmansAC" - Petflaskor, 1,5 - 2 liters, fyllda till 2/3 - 3/4 med vatten och djupfrysta. Dessa sprider man ut i bilen, kanske några inne hos hunden också eller ovanför på buren om man har sådan. Då sänker det temperaturen någon grad.

Tipsa också om att man kan lägga lakan utanpå och över bilen, fästa dessa med dörrarna, ha rutorna nervevade och bakluckan öppen. Baken ska då vara vänd FRÅN solen. Det hjälper också till att dra ner värmen.

Det är inte bara bra om man har hund i bilen. Det fungerar också om man lämnar bilen utan hund i. För visst är det hemskt att komma tillbaka till bilen och den är smällhet. Täck rutorna UTANFÖR, veva ner sidorutorna lite så att det kan strömma ut lite värme. Då är det lite behagligare att komma tillbaka till bilen efter man varit och handlat eller efter jobbet.

• Anonym (ANMÄL)

Ring och anmäl henne! Mot lagen att ha en hund på detta sättet! Dessutom i en VARM bil! En hund "kokar" innifrån sen stannar hjärtat!! Vad är de för liv för en hund??? Har man ett arbete där man inte har möjlighet att åka hem till den på lunch eller dyligt så får man skaffa HUNDDAGIS!!!
    Ring Länsstyrelsen  - polisen!!

• lillaknas

Det är olagligt att förvara en hund i bil, en hund ska bara vara i bilen för att tas från punk a till punkt b.
    Vid tävling, jakt och vissa såna saker är undantag.
    Men att förvara en hund i en bil en hel dag är idag anmälningsbart och såna här varma dagar kommer polisen ganska snabbt till plats om man ringer 11414

Svar på tråden Hon har hunden i bilen hela dagen!!!